کشورهای آسیایی و اقیانوسیه چشم‌انداز مشترک گردشگری را برای توسعه پیش می‌برند

کشورهای عضو سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) برای سی و پنجمین نشست کمیسیون مشترک این سازمان برای شرق آسیا و اقیانوسیه و آسیای جنوبی گرد هم آمدند تا چالش‌های عمده توسعه گردشگری در منطقه را برای سال‌های آینده ارزیابی کنند.

به گزارش میراث آریا، اعضای سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) از آسیا و اقیانوسیه با تسریع روند بهبودی از تأثیرات همه‌گیری بر گردشگری در منطقه دیدار کردند. بر اساس داده‌های UNWTO، در سرتاسر جهان، مردم در سه ماه اول سال ۲۰۲۳ دو برابر بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به سفرهای بین المللی رفته‌اند که باعث شده آمار گردشگری جهانی به ۸۰درصد سطوح قبل از کرونا بازگردد. با این حال، برای آسیا و اقیانوسیه، ورودی‌های بین‌المللی تا پایان سه ماهه به ۵۴درصد از سطوح قبل از همه‌گیری بازگشت. انتظار می‌رود که بهبود در این منطقه پس از باز شدن درهای گردشگریِ چین تسریع شود. چین بزرگترین بازار منبع گردشگری جهان در سال ۲۰۱۹ بود. با توجه به اهمیت این لحظه، یک هیئت بلندپایه از UNWTO در ماه فوریه از چین بازدید کرد تا بازگشایی رسمی گردشگری این کشور را جشن بگیرد.

زوراب پولولیکاشویلی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری، در این نشست گفت: اغراق نیست اگر بگوییم در سال گذشته، همه نگاه‌ها در گردشگری جهانی به آسیا و اقیانوسیه بود. آسیا و اقیانوسیه نقش کلیدی در وضعیت حوزه گردشگری ایفا می‌کنند. این بازار منبع برتر، مرکز نوآوری گردشگری و خانه بسیاری از مشاغل پیشرو در جهان و مقاصد هیجان‌انگیز است.

نخست وزیر هون سن با نشان دادن حمایت سیاسی قوی کامبوج از ماموریت  UNWTO، با دبیرکل دیدار کرد تا در مورد شتاب پایدار گردشگری در منطقه پس از همه‌گیری کرونا بحث و گفتگو کند و در عین حال بر اهمیت حیاتی این بخش برای توسعه پایدار گردشگری در کشور و سراسر جهان تاکید کرد.

UNWTO از مشارکت در کمیسیون مشترک آسیای شرقی و اقیانوسیه و کمیسیون مشترک آسیای جنوبی شامل ۱۵ وزیر، معاونان وزیر گردشگری و سفرا و با حضور ۲۵ کشور استقبال کرد. این نشست همزمان با پنجاه و پنجمین اجلاس کمیسیون UNWTO برای شرق آسیا و اقیانوسیه  (CAP)، پنجاه و نهمین نشست کمیسیون UNWTO برای جنوب آسیا (CSA)، کنفرانس UNWTO در مورد قانون بین‌المللی برای حمایت از گردشگران و میزگرد اعضای وابسته  UNWTO برگزار شد.  

اعضای آسیا و اقیانوسیه از اولویت‌های UNWTO حمایت می‌کنند

برای کشورهای عضو یک نمای کلی از دستاوردهای UNWTO که گردشگری را به جلو هدایت می‌کند ارائه شد که بر اساس برنامه کاری این سازمان و اولویت‌های فعلی‌اش بود. این اولویت‌ها عبارتند از:

    \t
  • آموزش: از ۳۰۰ برنامه آموزشی تایید شده توسط ابتکار Ted.Qual سازمان جهانی گردشگری، ۱۶۰ برنامه در آسیا و اقیانوسیه ارائه شده است تا به متخصصان حوزه گردشگری کمک کند تا در حرفه خود رشد کنند. برای حمایت از توانمندسازی جوانان، UNWTO همچنین نسخه‌های ملی لیگ دانشجویان خود را راه‌اندازی می‌کند و چین در حال حاضر نسخه خود از این برنامه را توسعه می‌دهد.
  • \t
  • سرمایه‌گذاری در گردشگری: ترویج اجرای چارچوب‌های سرمایه‌گذاری پایدار برای ترویج سرمایه‌گذاری‌های گردشگری و ایجاد شغل در جهان پس از همه‌گیری کرونا یکی از اهداف اصلی برنامه آموزشی اجرایی UNWTO در جمهوری کره در نوامبر گذشته بود. و در پنوم پن، UNWTO  از اعضا دعوت کرد تا به جشن‌های روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۳ (۲۷ سپتامبر) بپیوندند که با موضوع «سرمایه‌گذاری سبز» برگزار می‌شود.
  • \t
  • پایداری: UNWTO اعلام کرد که رصدخانه گردشگری Batanes در فیلیپین به جدیدترین عضو شبکه بین‌المللی رصدخانه‌های گردشگری پایدار (INSTO) تبدیل شده است و موسسه‌ای در ژاپن نیز قرار است به زودی این کار را انجام دهد.

پیشبرد آیین نامه بین‌المللی حمایت از گردشگران

پیش از نشست کمیسیون،  UNWTOکنفرانس ویژه‌ای را در مورد قانون بین‌المللی خود برای حفاظت از گردشگران (ICPT) برگزار کرد. در این نشست:

    \t
  • کامبوج، مالدیو و اندونزی جدیدترین امضاکنندگان قانون بین‌المللی UNWTO برای حفاظت از گردشگران شدند.
  • \t
  • کشورهای عضو UNWTO در سراسر منطقه آسیا و اقیانوسیه اعلامیه پنوم پن را در مورد ICPT تصویب کردند و اجرای آن را برای اطمینان از چارچوب‌های شفاف و کارآمد برای محافظت از گردشگران به عنوان مصرف‌کنندگان این خدمات به منظور تقویت اعتماد به سفر ترویج کردند.

میزگرد اعضای وابسته

تحت عنوان «همکاری عمومی و خصوصی در هسته توسعه پایدار گردشگری»، بحث‌ها بر اهمیت یافتن مکانیسم‌هایی برای تقویت گفتگو بین همه ذینفعان گردشگری متمرکز شد و نمونه‌های ملموسی از ابتکارات و پروژه‌های اجرا شده توسط اعضای وابسته به منظور تقویت شیوه‌های پایدار در بخش گردشگری به نمایش گذاشته شد.

با نگاه به آینده

در راستای تعهدات قانونی سازمان جهانی گردشگری، اعضای آسیای شرقی و اقیانوسیه اسامی کشورهای چین، اندونزی، ژاپن و جمهوری کره را به عنوان نماینده منطقه در شورای اجرایی UNWTO معرفی کردند. دو کمیسیون آسیای شرقی و اقیانوسیه و آسیای جنوبی همچنین توافق کردند که سی و ششمین نشست مشترک کمیسیون UNWTO برای شرق آسیا و اقیانوسیه و کمیسیون UNWTO برای جنوب آسیا در سبو، فیلیپین در سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود.  روز جهانی گردشگری ۲۰۲۵ که قرار است با موضوع «گردشگری و تحول پایدار» پیش برود، به میزبانی کشور مالزی برگزار شود. 

*ترجمه: اسدالله حقانی

انتهای پیام/

کد خبر 14020331900284

برچسب‌ها