استفاده از ظرفیت بوم‌گردی ‎های گلستان برای توسعه و ترویج صنایع‌دستی

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از برگزاری نخستین جلسه در راستای انعقاد تفاهم‌نامه بین معاونت صنایع‌دستی با جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی و استفاده از ظرفیت این واحدهای گردشگری در استان برای توسعه و ترویج صنایع‌دستی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، مریم حاجی‌ابراهیمی در این نشست که روز یکشنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور یاسر قندهاری معاون گردشگری استان گلستان و عباسعلی باقری رئیس انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان برگزار شد، گفت: استفاده از ظرفیت‌های حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری برای توسعه و ترویج صنایع‌دستی یکی از رویکردها و سیاست‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره‌کل استان گلستان است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گلستان ادامه داد: این جلسه با هدف معرفی ظرفیت‌های صنایع‌دستی استان به انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان برگزار شد. همکاری با این انجمن می‌تواند در راستای افزایش میزان اشتغال، رونق عرضه و فروش تولیدات هنرمندان و ارزآوری در این حوزه اثرگذار باشد.

او بیان کرد: برگزاری مستمر جلسات فی‌مابین و پیگیری موضوعات تفاهم‌نامه، شناسایی واحدهای دارای قابلیت عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی، معرفی هنرمندان صنایع‌دستی به انجمن اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان برای عرضه و اجرای ورکشاپ صنایع‌دستی در واحدهای دارای شرایط و درخواست از سرمایه‌گذاران به‌منظور اختصاص فضای مطلوب برای عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی در زمان قبل از اجرای پروژه ازجمله مصوبات این جلسه بود.

تأسیسات گردشگری ویترینی مناسب برای ترویج صنایع‌دستی گلستان

معاون گردشگری استان گلستان نیز در این نشست گفت: یکی از دغدغه‌های امروز حوزه صنایع‌دستی در سطح ملی و همچنین استانی فروش تولیدات است و در حال حاضر نیز با توجه به مشکلاتی که خانواده‌ها در بخش اقتصادی تحمیل می‌شوند سهم صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در سبد خانوار یا حذف و یا بسیار محدود شده است.

یاسر قندهاری بیان کرد: یکی از الزامات امروز حوزه صنایع‌دستی کاهش هزینه تولید است که این امر مستلزم کاهش هزینه تولید مواد اولیه است. برای کاهش هزینه تولید و همچنین ترویج صنایع‌دستی استان علاوه بر حمایت دستگاه‌های اجرایی به پشتیبانی فعالان گردشگری استان نیازمندیم.

او تصریح کرد: تأسیسات گردشگری می‌تواند ظرفیت مناسب و همچنین ویترین بسیار خوبی برای عرضه و معرفی تولیدات هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان باشد.

معاون گردشگری استان گلستان گفت: استان گلستان در حوزه اقامتگاه‌های بوم‌گردی و همچنین مزارع گردشگری در جایگاه مطلوبی در سطح کشور برخوردار است و این دو بخش از مزیت‌های گردشگری استان محسوب می‌شوند که تجمیع این حوزه‌های در کنار دفاتر خدمات مسافرتی و سایر تأسیسات گردشگری، می‌توانند نقش مهمی در راستای توسعه و ترویج صنایع‌دستی استان ایفا کنند.

آمادگی انجمن بوم‌گردی گلستان برای توسعه و ترویج صنایع‌دستی استان

رئیس انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان گلستان نیز در این جلسه گفت: اقامتگاه‌های بوم‌گردی درواقع کلکسیونی از ابعاد سه‌گانه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هستند و خرسندیم که بخش مغفول مانده اقامتگاه‌های بوم‌گردی با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور و جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور پررنگ‌تر شد.

عباسعلی باقری تأکید کرد: بوم‌گردی فقط ارائه‌دهنده خدمات گردشگری نیست و زمانی در حوزه گردشگری و جذب توریسم موفق خواهد بود که به حوزه‌های صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی نیز بپردازد.

او خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور با معاونت صنایع‌دستی کشور، در سه محور آموزش و پژوهش، شبکه‎ها و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و احیای رشته‌های منسوخ‌شده آماده همکاری با معاونت صنایع‌دستی استان هستیم.

رئیس انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان گلستان یادآور شد: در استان حدود ۱۷۰ اقامتگاه بوم‌گردی فعال داریم که این واحدها می‌توانند با همکاری معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل نقش بیشتری در توسعه و ترویج صنایع‌دستی استان ایفا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402041901681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha