آغاز مرمت برج تاریخی روستای بید کرپه وسطی در شهرستان ملایر

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر از آغاز مرمت برج تاریخی روستای بید کرپه در شهرستان ملایر خبرداد.

به‌گزارش میراث‌آریا وبه‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، ابراهیم جلیلی گفت: مرمت این برج شامل برچیدن و جمع آوری آزاره سنگی، برچیدن مصالح فرسوده و فاقد استحکام، پاکسازی بخش‌های فرسوده خشتی، مرمت سقف طبقه اول و سوم برج، مرمت نمای بنا، هره چینی آجری، دیوار چینی، نصب آزاره سنگی، اندود کاه گل داخلی و بند کشی است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر گفت: برج بید کرپه بنای آجری است که در روستای بید کرپه وسطی از توابع بخش زند در40  کیلومتری جنوب شهرستان ملایر واقع شده است و  صرفاً جهت دیدبانی ساخته شده است.

جلیلی افزود: بنا در سه طبقه ساخته شده و راه ورود به داخل از طبقه دوم است و مصالح به کار رفته از سنگ و آجر است که با ملات گل ساخته شده است، در بدنه‌های طبقه فوقانی سوراخ‌هایی به عنوان تیرکش تعبیه شده است. وجود این برج در این منطقه نشان از رونق و آبادانی آن در گذشته داشته است.   

جلیلی گفت: اثر برج تاریخی بید کرپه نیاز اضطراری به مرمت داشت لذا با پیگیری‌های انجام شده و تامین اعتباری بالغ بر420میلیون تومان با پیمانکار عقد قرارداد شد و درحال حاضر مرمت آن در حال اجراست . 

انتهای پیام/

کد خبر 1402042101844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha