نمایشگاه کتیبه‌های «روایت قتل ناصرالدین‌شاه» در کاخ گلستان برگزار می‌شود

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه 46 کتیبه‌ «روایت قتل ناصرالدین شاه» که در موزه آستان عبدالعظیم حسنی(ع) نگهداری می‌شود، در محل چادرخانه کاخ گلستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، آفرین امامی امروز چهارشنبه 21 تیر با بیان این مطلب گفت: چندی قبل به مناسبت افتتاح تالار و برپایی همایش یادمان «اتابک اعظم میرزا محمد تقی خان امیرکبیر نظام فراهانی» برخی مسئولان موزه آستان ‌حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در این مجموعه حضور یافتند و فرصتی برای همکاری‌ مشترک به وجود آمد.

او ادامه داد: براین اساس با حضور در آستان عبدالعظیم حسنی(ع) و دیدار با حجت‌الاسلام و المسلیمن سید علی قاضی عسگر تولیت این آستان و بازدید از موزه آستان عبدالعظیم حسنی(ع)، نخستین برنامه مشترک کاخ گلستان کلید خورد.

امامی تصریح کرد: براین اساس به دلیل وجود آثار متعدد در موزه آستان عبدالعظیم حسنی(ع) که ارتباط مشترکی با کاخ گلستان دارد، تصمیم گرفته شد نمایشگاه‌ مشترکی بین این دو نهاد موزه‌ای و میراثی برقرار شود که در گام نخست، نمایشگاه کتیبه‌های «روایت قتل ناصرالدین شاه» برگزار می‌شود.

او درخصوص این کتیبه‌ها توضیح داد: ناصرالدین شاه در حرم عبدالعظیم حسنی ترور شد و در زمانی که مقبره او وجود داشت در داخل و دور تا دور مقبره، کتیبه‌ای به خط مهدی شریف شیرازی از خوشنویسان عهد قاجار به سبک قطاعی که اشعار آن برای سید علی حکیم معیری متخلص به شمس‌المعالی بود، وجود داشت که پس از بازسازی حرم، این کتیبه‌ها به موزه آستان منتقل شد.

امامی گفت: در این کتیبه‌ها روایت قتل ناصرالدین شاه و چگونگی کشته شدن او و سپس انتقال جسد به کاخ گلستان و در نهایت تدفین در جوار حرم عبدالعظیم حسنی آمده است.

امامی با اشاره به اینکه این کتیبه‌ها با همکاری رئیس موزه آستان عبدالعظیم حسنی(ع) و با ضوابط و شرایط وزارت میراث‌فرهنگی به کاخ گلستان منتقل شده است، افزود: این نمایشگاه در روز یکشنبه 25 تیرماه در عمارت چادرخانه کاخ گلستان افتتاح خواهد شد.

او تصریح کرد: همچنین برای نخستین‌بار در تاریخ فعالیت موزه آستان عبدالعظیم حسنی، چنین مجموعه نفیسی برای برگزاری نمایشگاه از این موزه خارج شده است و این مسئله به دلیل تفاهم‌نامه همکاری کاخ گلستان با آستان عبدالعظیم حسنی(ع)  است.

امامی اضافه کرد: نشست تخصصی این نمایشگاه نیز در اوایل مردادماه به دبیری محمدرضا بهزادی پژوهشگر دوره قاجار برگزار می‌شود. همچنین در این نشست کتاب «روایت قتل پادشاه» به قلم علیرضا قاسم‌خان از پژوهشگران تاریخ نیز معرفی خواهد شد.

او افزود: علاوه بر این کتیبه‌ها آثار مرتبطی که در کاخ گلستان وجود دارد از جمله صندلی، لباس ناصرالدین شاه، دستمال آغشته به خون، عکس‌های از آلبوم خانه کاخ گلستان که مرتبط با این نمایشگاه است، در معرض نمایش در می‌آید.

انتهای پیام/

کد خبر 1402042101886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha