جلوگیری از ادامه تعرض به تپه تاریخی دهستان آهودشت شهرستان کرخه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوش گفت: به‌دنبال گزارش دریافتی از ساکنان منطقه آهودشت شهرستان کرخه مبنی بر تعرض به یک تپه تاریخی حین طرح تعریض جاده، نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در بامداد سه‌شنبه بیستم تیرماه در منطقه حضور یافتند و ابعاد موضوع را بررسی کردند.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، علی بویری‌منجی با بیان این مطلب گفت: براساس بررسی‌های انجام‌شده، پیمانکار بدون انجام استعلام و هماهنگی، به تأمین خاک برای زیرسازی جاده از تپه باستانی با همکاری یکی از کشاورزان منطقه که این تپه در اراضی در اختیار وی بوده اقدام کرده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوش افزود: این اتفاق درحالی رخ داد که به فاصله اندکی معدن و دپو خاک برای انجام زیرسازی وجود داشته است.

او تصریح کرد: طی بازدید میدانی مشترک بخشدار مرکزی و اداره راهداری شهرستان کرخه و عوامل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شوش، ضمن جلوگیری از ادامه تعرض و تخریب صورت‌گرفته، نسبت به  جانمایی تأمین محل مناسب برای تهیه مصالح زیرسازی جاده‌ موردنظر اقدام شد.

بویری‌منجی اضافه کرد: پس از تأیید گزارش تخریب، اداره میراث‌فرهنگی ضمن اعزام گروه کارشناسی، محدوده موردنظر را بررسی، پیمایش و مطالعه میدانی کردند.

تپه موسوم به دحیمی در محدوده روستایی با همین عنوان واقع شده است که اهالی منطقه به ماهیت تاریخی بودن آن اشراف داشته‌ و معتقد هستند قبرستانی در آن قرار دارد.

این تپه باستانی در طرح بررسی‌های باستان‌شناختی مک آدامز طی سال ۱۹۶۰ شناسایی و ثبت شد. همچنین در مطالعات دهه هشتاد اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان نیز مختصات و محدوده این تپه به ثبت رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 1402042301952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha