بازدید سرکنسول پاکستان از مجموعه مفخم بجنورد خراسان شمالی

سرکنسول کشور پاکستان به‌اتفاق همراهان روز دوشنبه 26 تیرماه 1402 از مجموعه عمارت مفخم در بجنورد بازدید کرد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، سرکنسول کشور پاکستان روز دوشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲  از موزه اسناد و نسخ خطی آینه‌خانه مفخم و موزه مردم‌شناسی عمارت مفخم در شهرستان بجنورد بازدید کرد.

مجموعه فرهنگی‌تاریخی مفخم متشکل از آینه‌خانه و عمارت از یادمان‌های برجسته‌ دوره قاجار در خراسان شمالی است که در شمال شهر بجنورد، در منتهی‌الیه شمالی خیابان شریعتی قرار دارد.

عمارت مفخم بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین اثر تاریخی دورهٔ قاجار در استان خراسان شمالی است که در اوایل دهۀ ۱۳۰۰ هجری قمری به دستور یار محمدخان شادلو معروف به سردار مفخم، حاکم منطقه شمال خراسان، به‌عنوان محل سکونت او و خانواده‌اش ساخته‌ شده است. این بنای مجلل ۳۴ اتاق با دو تالار بزرگ دارد که پس از مرمت و احیا به موزه بزرگ باستان‌شناسی و مردم‌شناسی استان تبدیل‌ شده است.

در دوره قاجار بنای آینه‌خانه همراه با بناهای دیگری ازجمله عمارت مفخم، کلاه‌فرنگی، حوض‌خانه و سردر، در باغ بزرگی قرار داشته و مجموعه دارالحکومه‌ی مفخم را تشکیل می‌داده است که به شماره ۱۱۶۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۹ تاکنون به‌عنوان موزه‌ی اسناد و نسخ خطی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در حال حاضر ۶ موزه در سطح استان فعال هستند که می‌توان موزه مردم‌شناسی عمارت مفخم، موزه اسناد و نسخ خطی آینه‌خانه، موزه گرمابه و تاریخ شهر فاروج، موزه گرمابه و تاریخ شهر جاجرم، موزه قلعه جلال‌الدین گرمه و موزه فرش شیروان را نام برد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402042702223

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha