ثبت ۳۱ غذای محلی سیستان و بلوچستان در فهرست آثار ناملموس کشور/ غذاهای محلی ظرفیتی برای تنوع بخشی به جاذبه‌های گردشگری

تنوع و گستردگی بی‌نظیر غذایی در سیستان و بلوچستان باعث شده تا ۳۱ نمونه غذای محلی این استان در فهرست آثار ناملموس کشور قرار گیرد.

میراث‌آریا: صنعت گردشگری در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از صنایع بزرگ اقتصادی در سراسر جهان مطرح شده و سالانه درآمد قابل توجهی را برای کشورها به همراه می‌آورد. گردشگری خوراک و غذا به عنوان بخشی از این صنعت قطعاً می‌تواند در جذب گردشگر، کسب درآمد و انتقال فرهنگ بسیار موفق عمل کند.

گردشگری غذا طرفداران زیادی دارد و به این منظور گردشگران با هدف بررسی و جستجوی غذاهای خاص و ناشناخته هر منطقه و همچنین آشنایی با فرهنگ‌های غذایی گوناگون سفر می‌کنند.
 
گردشگری غذایی با تمرکز بر مسائل فرهنگی، علاوه براینکه خاطره‌ای بیاد ماندنی برای مسافران رقم می‌زند، می‌تواند به اقتصاد بخش‌های کوچک جامعه به خصوص جامعه روستایی ایران کمک کند.
 
این نوع گردشگری اگر به درستی انجام شود می‌تواند با حفظ هویت به توسعه پایدار کشور هم کمک کند.
 
از سوی دیگر با توجه به اینکه سفر دریچه‌ای جدید از جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی، اقوام و آداب و رسوم مختلف، سوغات و کشف غذاهای جدید و چشیدن آن‌ها را پیش روی انسان می‌گشاید، غذا تنها یک ماده مصرفی برای سیر کردن شکم نیست، بلکه فرهنگ، آداب و رسوم مردم بومی یک منطقه را در دل خود جای داده و نوعی گردشگری غذا است.

ثبت ۳۱ غذای محلی سیستان و بلوچستان در فهرست آثار ناملموس کشور/ غذاهای محلی ظرفیتی برای تنوع بخشی به جاذبه‌های گردشگری

قابلیت ایران در زمینه تنوع غذایی را می‌توان متأثر از ویژگی جغرافیای کشور و تنوع قومی و نژادی ایرانیان دانست به گونه‌ای که امروزه در صنعت گردشگری، غذا و خوراک جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و اغلب رستوران‌ها، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها به ترویج فرهنگ غذایی خود می‌پردازند.  
 
برندسازی غذاهای محلی؛ جاذبه‌ای بی‌نظیر برای گسترش گردشگری
 
معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: غذا بخشی از میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس هر ملت است که متناسب با جغرافیای آن منطقه شکل گرفته است.
 
رضا گنجعلی افزود: به دلیل وجود تنوع اقلیمی، آب و هوایی، فرهنگی و اجتماعی در کشور، فهرست غذاهای ایرانی یک گنجینه مهم فرهنگی به شمار می‌آید که در این راستا سیستان و بلوچستان ۳۱ نمونه غذای محلی منطقه را با توجه به وجود غذاهای هندی، پاکستانی، عمانی و کشفیات شهر سوخته مبنی بر ۹ نمونه غذا در میراث ناملموس به ثبت رسانده است.
 
او ادامه داد: در راستای برندسازی گردشگری خوراکِ سیستان و بلوچستان اقدامات بی‌نظیری در دستور کار قرار دارد به گونه‌ای که در هیچ جای ایران این برندسازی وجود ندارد که غذای چند کشور در آن طبخ شود در این زمینه گردشگران می‌توانند حدود ۴۰ نمونه غذای هندی، پاکستانی، عمانی و چند نمونه غذای پیش از تاریخ را با یک سفر به این دیار بخورند.
 
این مقام مسئول برگزاری جشنواره بین‌المللی غذا در سیستان و بلوچستان را اقدام مهمی برای برندسازی غذاهای استان در صنعت گردشگری دانست و گفت: این اقدام برای اولین بار در مهرماه ۱۴۰۱ در هفته گردشگری با حضور چهار کشور «مقیم‌های عمانی، افغانی، هندی و پاکستانی» رقم خورد؛ ‌امید که در راستای توسعه صنعت گردشگری غذایی این رخداد هر سال با تنوع باشکوه‌تری گسترش یابد تا به زودی شاهد برگزاری جشنواره‌های غذایی در این استان باشیم.

ثبت ۳۱ غذای محلی سیستان و بلوچستان در فهرست آثار ناملموس کشور/ غذاهای محلی ظرفیتی برای تنوع بخشی به جاذبه‌های گردشگری


گنجعلی با اشاره به اینکه ارتقای رفاه و توسعه اقتصاد جوامع محلی در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار، از اهداف برگزاری این جشنواره است، بیان کرد: تنوع بخشی به جاذبه‌های گردشگری استان با تأکید بر تنوع غذایی موجود با توجه به ذائقه گردشگران داخلی و بین‌المللی هدف دیگر برگزاری جشنواره‌های غذایی گردشگری است.
 
او ادامه داد: غذاهای یزدی، بیرجندی و کرمانی‌های مقیم در زاهدان از دیگر غذاهای این خطه به شمار ‌می‌رود، کما اینکه از ۹ نمونه غذای کشف شده در شهر سوخته سه غذا در نمایشگاه بین‌المللی تهران توسط رئیس فدراسیون گردشگری خوراک و مدیر گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی رونمایی شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سیستان و بلوچستان یکی از برنامه‌های مهم در دستور کار  این اداره‌کل را نامگذاری یک خیابان به عنوان «خیابان غذا» عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه بسیاری از آیین‌ها، آداب، سنت‌ها و رسوم رفته‌رفته در حال فراموشی هستند با برگزاری اینگونه برنامه‌ها حفاظت پاسدارانه از میراث ناملموس انجام خواهد شد که از نشستن غبار فراموشی بر میراث ماندگارمان جلوگیری خواهد کرد و راهی برای آشنایی با خوراک اقوام ایجاد می‌کند.

با این تفاسیر اما سفره ایرانی از سال‌های دور تا امروز نماد برکت و سادگی بوده و به گردشگری خوراک به‌عنوان یک گنجینه کم نظیر تاکنون مغفول مانده است که در صورت ترویج و احیای هدفمند می‌تواند در توسعه اقتصادی و صنعت گردشگری کشور و هر استانی تأثیرگذار باشد، از این حیث توریسم غذا مبین فرصتی است که گردشگری را احیا کرده و آن را متنوع می‌کند، علاوه بر این، موجب توسعه اقتصادی محلی و بومی شده و به اشتغال‌زایی می‌شود به همین دلیل، توریسم غذایی می‌تواند در برندسازی و افزایش تقاضا برای مقاصد گردشگری نقش داشته باشد و در کنار آن سنت‌های محلی و تنوع جوامع را حفظ کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402043002464
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha