متاسفانه قدر موزه فرش و گنجینه ارزشمند آن را نمی‌دانیم

بنیانگذار و مدیر موزه فرش خودرنگ سنگسر معتقد است که موزه فرش ایران و گنجینه ارزشمند آن شناسنامه و تاریخچه فرش دستباف و متعلق به همه ایرانیان است، اما از آنجا که این گنجینه بدون هزینه و زحمت و به سادگی به دست ما رسیده است، متاسفانه از ارزش آن غافل هستیم و قدر آن را به درستی نمی‌دانیم. 

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی موزه فرش ایران، پویا خادمیان مجموعه‌دار، بنیانگذار و مدیر موزه فرش خودرنگ سنگسر ضمن مشارکت در فرآیند هوادهی و حفاظت پیشگیرانه، سامان‌دهی و بازنگری شناسنامه‌های فرش‌های مخزنی موزه فرش ایران گفت: من به عنوان بنیانگذار موزه فرش سنگسر به خوبی می‌دانم که احداث موزه و سپس جمع‌آوری یک مجموعه از فرش‌های نفیس کار بسیار پرهزینه و پرزحمتی است که مستلزم زمان زیادی خواهد بود. موزه فرش ایران و گنجینه ارزشمند آن شناسنامه و تاریخچه فرش دستباف و متعلق به همه ایرانیان است، اما از آنجا که این گنجینه بدون هزینه و زحمت و به سادگی به دست ما رسیده است، متاسفانه از ارزش آن غافل هستیم و قدر آن را به درستی نمی‌دانیم. 

خادمیان تصریح کرد: اگر هرکدام از فرش‌های ارزشمند موزه فرش متعلق به کشور دیگری بود با جنبه‌های فرهنگی، هنری و تاریخی آن، دنیا را به تسخیر خود در می‌آوردند. 

بنیانگذار و مدیر موزه فرش خودرنگ سنگسر گفت: من باور دارم که فرش دستباف به عنوان یک هنر اصیل ایرانی که فرهنگ، تاریخ، ثبات محل، ملیت، هویت و اصالت را با هم یکپارچه می‌کند، نقش اساسی در تثبیت جایگاه اقتصادی کشورمان در جهان خواهد داشت، زیرا فرهنگ به عنوان عرصه‌ای نمادین، زمینه تاثیرگذاری منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را فراهم می‌آورد و به مثابه یک منبع ارزشمند اقتصادی، ثروت‌آفرینی می‌کند. 

متاسفانه قدر موزه فرش و گنجینه ارزشمند آن را نمی‌دانیم

خادمیان در رابطه با پروژه هوادهی فرش‌های مخزنی موزه فرش ایران گفت: این پروژه یک فرآیند تخصصی است که با نظارت اساتید دانشگاه‌های تهران و کاشان و متخصصان فرش با رعایت دقیق دستورالعمل‌های حفاظت و مرمت موزه انجام می‌گیرد و یک فرآیند ضروری برای فرش‌های موزه‌ای است که می‌بایستی در گرمای هوا و زیر تابش نور مستقیم آفتاب صورت گیرد. 

وی افزود: ما مشابه اینکار را برای هوادهی فرش خودرنگ سنگسر انجام می‌دهیم و با توجه به اینکه فرش‌های ما هیچ رنگی ندارد، در مرداد ماه به جای چند ساعت به مدت ۱۵ تا ۲۰ روز پشت و روی فرش را زیر آفتاب سوزان سمنان هوادهی می‌کنیم تا ضمن از بین رفتن حشرات موذی رنگ پشم نیز جلا و درخشش پیدا کند. 

بنیانگذار و مدیر موزه فرش خودرنگ سنگسر در پایان گفت: نکته‌ای که در مورد فرش دستباف ایران در سال‌های اخیر کمتر به آن توجه شده است، جنبه هنری آن است. امروز در دنیا رشته تخصصی به نام کیوریتوری (Curator) یا هنربانی بسیار مورد توجه قرار گرفته که هدف از آن معرفی، نگهداری و بازاریابی آثار هنری است. ما علیرغم اینکه سرآمد فرش دستباف دنیا هستیم، به موضوع هنربانی توجه نکرده‌ایم. روندی که هم اکنون در مورد فرش انجام می‌گیرد، این است که یک نقشه فرش خاص با مصالح درجه یک و مهارت و کیفیت بالا بافته می‌شود که در بهترین حالت به آن Craft Art یا هنر صنایع‌دستی گفته می‌شود، اما فرشی جنبه هنری دارد که در تمام مراحل طراحی و بافت روح و احساس طراح و بافنده به آن هویت، معنا و اصالت ببخشد تا آن را به اثری خاص و منحصربه‌فرد تبدیل کند که قابل کپی کردن نیست و بنابراین سقف قیمتی برای آن متصور نخواهد بود. 

وی افزود: خوشبختانه رشته کیوریتوری یا هنربانی فرش توسط موزه فرش خودرنگ سنگسر در جهاد دانشگاهی برای مقاطع پودمانی، کاردانی و کارشناسی تدوین شده که از ترم جدید پذیرش دانشجو خواهد داشت و با کمال افتخار و خوشحالی آمادگی خود را برای همکاری با موزه فرش ایران اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402050100021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha