بازدید علمی دانش‌آموزان از موزه منطقه‌ای جنوب شرق

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: در راستای مشارکت اجتماعی به‌منظور حفظ مواریث تاریخی و فرهنگی، تور بازدید دانش‌آموزان از موزه منطقه‌ای جنوب شرق برگزار شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، حمیده کدیی اظهار کرد: صبح امروز یکشنبه هشتم مردادماه 60 نفر از دانش‌آموزان متوسطه مؤسسه فرهنگی یاوران حضرت مهدی (عج) از موزه منطقه‌ای جنوب شرق بازدید کردند.

او افزود: این بازدیدها در قالب اردوهای آموزشی از طریق مدارس و مؤسسات آموزشی با هماهنگی قبلی به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

رئیس گروه موزه ها واموال منقول فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان  تأکید کرد: موزه منطقه‌ای جنوب شرق فرصت مناسبی برای آشنایی نسل جوان بافرهنگ و تمدن کشور غنی ایران به‌ویژه استان پهناور سیستان و بلوچستان است که نخستین‌های تاریخی زیادی مانند کشف نخستین پویانمایی (پویانمایی) جهان، کشف نخستین چشم مصنوعی جهان، کشف خط کش پنج‌هزارساله و کشف قدیمی‌ترین تخته‌نرد جهان در شهر سوخته و... را دارا است.

او ادامه داد: موزه‌ها می‌توانند به‌عنوان رابط فرهنگی و عاملی برای گفت‌وگوی میان فرهنگ و تمدن همه ملل جهان ایفای نقش کنند.

کدیی بیان کرد: اینکه دانش‌آموزان به‌عنوان آینده‌ساز و عناصر تربیتی هر جامعه‌ای بتواند بافرهنگ و پیشینه سایر ملل دنیا آشنا شده، نقاط مشترک فرهنگی خود را با سایر انسان‌ها در یابند و به آن‌ها به دیده احترام نگاه کنند شالوده قوی برای ایجاد صلح و دوستی بین ملت‌ها خواهد بود.

موزه منطقه‌ای جنوب شرق دارای ۴ بخش تابلوهای جاذبه‌های گردشگری سیستان و بلوچستان، بخش مردم‌شناسی، باستان‌شناسی و بوم‌شناسی است که آثاری از استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی در آن نگهداری می‌شود.

در بخش باستان‌شناسی اطلاعاتی شامل مشخصات سایت و محوطه باستانی شهر سوخته، کوه خواجه، دهانه غلامان، اسپیدژ، جیرفت و سایر آثار باستانی، تاریخی منطقه جنوب شرق برای بازدید علاقه‌مندان جمع‌آوری‌ شده است.

از جمله اشیای به‌نمایش‌ درآمده آثار حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌های باستانی منطقه مثل سفالینه‌ها، اشیای فلزی، گلی، سنگی، شیشه، تابلوهای نفیس و کتب خطی است.

یکی دیگر از قسمت‌های مهم موزه، کتابخانه شامل کتاب‌های تخصصی با موضوعات میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.

در بخش مردم‌شناسی این موزه، ادبیات شفاهی، مشاهیر، فرهنگ و آداب‌ورسوم، پوشش محلی، خوراک و صنایع‌دستی معرفی می‌شود.

در بخش همکف، بوم‌شناسی سیستان و بلوچستان و منطقه جنوب شرق کشور معرفی می‌شود، به همین منظور ویترین‌هایی برای نمایش‌گونه‌های حیوانی و گیاهی منطقه در کنار آکواریوم (آبزیان آب‌شور) استان تعبیه شده، افزون بر آن در ورودی اصلی موزه تابلو، تصویر آثار شاخص تاریخی، فرهنگی، جاذبه‌های طبیعی و مردم‌شناسی منطقه به نمایش گذاشته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402050800424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha