عملیات گمانه‌زنی در تپه‌محوطه تاریخی گیل‌زُوَر آبیک

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین از اجرای عملیات گمانه‌زنی در تپه تاریخی گیل‌زُوَر شهرستان آبیک به‌منظور تعیین عرصه و حریم خبر داد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین علیرضا خزائلی با اعلام این خبر گفت: به‌دنبال استعلام اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی استان در خصوص اعلام محدوده تپه تاریخی گیل‌زور برای اعمال طرح هادی،  اقدامات اولیه و موافقت با اجرای گمانه‌زنی برای تعیین وضعیت حریم این محوطه از سوی اداره‌کل صورت گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین ادامه داد: باتوجه به عدم وجود نقشه دقیق از عرصه و حریم تپه و اطلاعات کافی از چگونگی گسترش لایه­‌های فرهنگی در زیر بافت با اجرای عملیات گمانه‌زنی امکان جلوگیری از تخریب بخش­‌های باقی‌مانده از تپه فراهم می‌شود.

او افزود: همچنین با توجه به اجرای طرح هادی و دیگر عوامل آسیب‌رسان، استناد به نقشه دقیق عرصه و حریم تپه برای مواجهه با درخواست­‌های مکرر ساخت‌‎وساز اهالی روستا و فعالیت­‌های عمرانی دستگاه‌هایی نظیر بنیادمسکن و دیگر ارگان­‌ها ضروری است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین با بیان اینکه قدمت این محوطه به دوران اسلامی مربوط می‌شود، افزود: در این عملیات با حضور تیم کاوش 16 گمانه در محوطه ایجاد شده که پس از یک دوره کاوش یک‌ماهه و تعیین محدوده عرصه و حریم درجه یک اثر،  اقدامات حفاظتی در دستورکار قرار گرفته و با اعمال ضوابط، مجوز ساخت‌وساز برای اهالی و مالکین اراضی صادر می‌شود.

او خاطرنشان کرد: در همین راستا عملیات گمانه‌زنی در دو تپه‌محوطه تاریخی نودوز و عبدل‌آباد واقع در شهرستان آبیک نیز پس از صدور مجوز به‌زودی آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402051400716

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha