زادگاه تاریخی امیرکبیر مرمت می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اراک از آغاز عملیات مرمت منزل تاریخی امیرکبیر در روستای تاریخی هزاوه خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، محمد آقازیارتی اظهار کرد: با توجه به آسیب‌های وارده به خانه تاریخی امیرکبیر در قسمت‌های ایوان نسبت به مرمت این مکان با تخصیص اعتبار 100 میلیون تومانی آغاز شده است.

رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اراک افزود: در بازدیدهای کارشناسی از خانه امیرکبیر و تهیه شرح خدمات، مرمت و بازسازی این بنای با ارزش تاریخی توسط پیمانکار و با نظارت و کارشناسی اداره کل درحال اجراست.

آقازیارتی تصریح کرد: در این مرحله از مرمت پاک‌سازی، لایه‌برداری و رنگ‌آمیزی نرده‌های چوبی و همچنین تراشیدن و اندود کاه‌گل جداره داخلی، ایزوگام و لکه‌گیری دور پشت‌بام انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه خانه تاریخی امیرکبیر در دوره قاجاریه بنا شده و به متراژ ۶۲۵ متر مربع عرصه و ۸۱۵ متر مربع اعیان در دو طبقه احداث شده است است، افزود: طبقه اول این بنا دارای سقف قوس‌دار قدیمی و دیوارهای خشتی‌گلی و طبقه دوم دارای سقف تیرچوبی است که در روستای هزاوه از توابع شهرستان اراک قرار دارد.

او در ادامه گفت: منزل تاریخی امیرکبیر به شماره 29706 در 16 بهمن 1389 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402051600798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha