کمک خیرین میراث‌فرهنگی برای مرمت و بازسازی مساجد و ابنیه تاریخی ضروری است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از فرایند مرمت مسجد تاریخی کمسار بازدید کرد و گفت: برای مرمت و بازسازی مساجد و ابنیه تاریخی به کمک و همراهی خیرین میراث‌فرهنگی نیاز داریم.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، ولی جهانی با بیان این مطلب گفت: این مسجد تاریخی در روستای کمسار شهرستان شفت واقع شده و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌ است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان افزود: مرمت این مسجد که شامل تعمیر و بازسازی سقف مسجد و سفال گردانی سقف و ... بود، توسط پیمانکار در دست اقدام است.

او تصریح کرد: برای مرمت این مسجد اعتباری بالغ بر 350 میلیون تومان اختصاص داده شده و برای تکمیل سقف مسجد نیز مبلغ 200 میلیون تومان نیاز است.

جهانی تصریح کرد: پیرو مذاکرات با فرماندار شهرستان، مقرر شد این مبلغ از محل اعتبارات سال ۱۴۰۲ اختصاص پیدا کند و کارگاه پروژه فعال باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان اظهار کرد: دیوارهای این مسجد در گذشته دارای گچ‌بری‌های زیبایی بوده که متاسفانه بدلیل بی‌توجهی بعضی از هیات امنا، در سنوات گذشته، روی گچبری‌های زیبا با اندود گچ سفید پوشانده شده است که مرمت این گچبری‌ها و بازگرداندن به حالت اولیه، هزینه‌های زیادی را در بر می‌گیرد که نیاز به همراهی و کمک خیرین مساجد دارد.

او ادامه داد: افرادی که تمایل دارند به‌عنوان خیر میراث‌فرهنگی در مرمت و بازسازی مساجد و ابنیه تاریخی اقدام ارزشمند انجام دهند، می‌توانند با مراجعه به ادارات میراث‌فرهنگی در شهرستان‌ها و یا با مراجعه به اداره‌کل میراث‌فرهنگی در استان بخش معاونت میراث‌فرهنگی، نحوه مشارکت در مرمت ابنیه تاریخی ثبت شده میراث‌فرهنگی که نیازمند یاری همگان است را جویا شوند.

جهانی در پایان گفت: در پایان مرمت نیز نام شخص مرمت‌گر و خیر، بصورت کتیبه در سردر بناهای تاریخی مرمت شده نصب خواهد شد تا یادگاری باشد برای آیندگان.

انتهای پیام/

کد خبر 1402051600806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha