آغاز دور جدید کاوش‌های آموزشی در محوطه باستانی مشکین‌تپه بوئین‌زهرا

دور جدید کاوش‌های آموزشی دانشجویان باستان‌شناسیِ دانشگاه تهران با برنامه‌ای پنج‌ساله و متمرکز بر محوطه باستانی مشکین‌تپه در بویین‌زهرا آغاز شد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین علیرضا خزائلی با اعلام این خبر گفت: پس از گذشت بیش از پنجاه سال از کاوش‌های آموزشی دانشجویان دانشگاه تهران در دشت قزوین که متمرکز بر مطالعات باستان­‌شناسی پیش از تاریخ و دوران تاریخی بود، مطالعات دوران اسلامی به‌ویژه صدر اسلام در دشت قزوین انجام می‌‎شود.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین اظهار کرد: محوطه مشکین‌تپه از مهمترین محوطه­‌های دوران تاریخی و اسلامی دشت قزوین است که در بخش مرکزی شهرستان بویین‌زهرا واقع شده و این کاوش با هدف تعیین گاه‌نگاری این محدوده و شناخت وضعیت دشت قزوین در اواخر دوران تاریخی و صدر اسلام درحال انجام است.

او افزود: با انجام این دور از کاوش‌ها اطلاعات ما از محوطه‌­هایی چون تپه‌زاغه و سگزآباد نیز که پیش از این دانشگاه تهران در آن کاوش‌های گسترده‌ای انجام داده برای فرآیند پیشنهادی ثبت جهانی «محور باستان‌شناسی – گردشگری دشت قزوین» تکمیل خواهد شد.

محمداسماعیل اسماعیلی سرپرست گروه کاوش باستان‌شناسی دانشگاه تهران در مشکین‌تپه نیز با اشاره به روند کاوش در این محوطه گفت: براساس مصوبه گروه باستان­‌شناسی دانشگاه تهران، انجام کاوش آموزشی در این حوزه مطالعاتی به‌دلیل خلاء مطالعاتی پیرامون آثار دوران اسلامی در دشت قزوین و توجه به موقعیت و پتانسیل این محوطه در منطقه ضروری دانسته شد و محوطه مشکین‌تپه به‌عنوان یکی از محوطه‌های مهم این دوران که بر اساس بازدیدهای انجام شده در معرض تخریب جدی قرار داشت برای کاوش‌های آموزشی انتخاب شد.

اسماعیلی افزود: ایجاد تعداد فراوان چاله‌حفاری‌ها بر سطح محوطه از سال‌های گذشته تا به امروز باعث از بین رفتن بخش بزرگی از این محوطه شده و از سوی دیگر تسطیح انجام شده در آن به گونه‌ای بود که این محوطه را در معرض تخریب حداکثری قرار داده است.

او خاطرنشان کرد: محوطه مشکین‌تپه شامل یک قلعه‌تپه مرکزی به ارتفاع تقریبی هفت متر نسبت به دشت و بقایای معماری گسترده در اطراف آن و نیز چندین برآمدگی اقماری متصل به آن است که وجود شواهد تولید سفال و آجر، بقایای معماری بناهای ساختمانی و داده‌­های فرهنگی دیگر نشان از استقراری نسبتا بزرگ در این بخش از دشت قزوین دارد.

این تپه در تاریخ 2 آبان 1382 به عنوان تپه‌ای تاریخی که آثاری از دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی را در خود جای داده است با شماره­ 10557 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402051800930

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha