رالی گردشگری خانوادگی، تجربه‌ای نو و نفس‌گیر/ ‌تهران در تسخیر خبرنگاران رالی‌سوار

ماراتن رالی خبرنگاری نخستین رالی هوشمندی است که در سطح کشور برای اصحاب رسانه توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برگزار شد تا این فعالان رسانه‌ای سفیرانی برای سفر ایمن جاده‌ها باشند.

میراث آریا: به ساعت 7:30 دقیقه صبح روز جمعه 27 مردادماه 1402 نزدیک می‌شویم. مقصد وزارت میراث‌فرهنگی، خودروها یکی یکی وارد پارکینگ وزارتخانه می‌شوند تا یک رویداد را ثبت کنند. رالی تفریحی خانوادگی ویژه خبرنگاران، رالی که به شکل هوشمند و نخستین بار از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و اداره‌کل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همکاری شهرداری تهران و برج میلاد برای گرامی‌داشت روز خبرنگار برای اصحاب رسانه برگزار شد.

رالی گردشگری خانوادگی، تجربه‌ای نو و نفس‌گیر/ ‌تهران در تسخیر خبرنگاران رالی‌سوار

همه آماده می‌شوند، 65 گروه و 120 شرکت‌کننده فرصت دارند تا ساعت 8:30 وارد محل شروع رالی شوند، این حداکثر مدت زمانی است که برای حضور تمامی گروه‌ها توسط داوران تعیین شده است.

به ساعت 8:30 نزدیک می‌شویم تمامی خودروها در گوشه‌ای مشغول چسباندن برچسب‌های رالی هستند که داوران مسابقه به آن‌ها داده‌اند. در برخی از چهره‌ها شور و هیجان و در برخی اضطراب و استرس نمایان است و در صورت برخی از شرکت‌کنندگان آرامش را به خوبی می‌توان دید. در کنار برخی از خودروها کودکان و نوجوانان را می‌بینی که به همراه پدر و مادر خبرنگار خود برای مسابقه رالی حضور دارند.

رالی گردشگری خانوادگی، تجربه‌ای نو و نفس‌گیر/ ‌تهران در تسخیر خبرنگاران رالی‌سوار

گرفتن عکس سلفی برای ثبت نخستین تجربه

برخی هم در گوشه‌ای مشغول گرفتن عکس‌های سلفی کنار خودروهای‌شان هستند. ثانیه‌ها و دقیقه‌ها سپری می‌شوند تا به زمان شروع مسابقه نزدیک شویم. صدای داوران را می‌شنوی که یکی یکی شرکت‌کنندگان را صدا می‌کنند تا در خودروی خود مستقر شوند.

در گوشه دیگر خبرنگاران، عکاسان و تصویربردارانی را می‌بینی که در حال ضبط و ثبت تصاویری ناب هستند و با عشق و علاقه و لبخند به لب، تصاویر همکارانشان را ضبط می‌کنند.

ساعت 9 می‌شود خودروی شماره یک آماده می‌شود تا از محل شروع مسابقه حرکت کند، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی به همراه داوران، خبرنگاران را یکی پس از دیگری بدرقه می‌کنند.

لحظات نفس‌گیر با دادن پاکت نقشه توسط داور فرا می‌رسد، در مدت چند ثانیه باید نقشه را باز کنی و حرکت کنی، به هر گروه و خودرو یک نقشه تحویل داده می‌شود که باید تا پایان رالی بر اساس مسیر تعریف شده مسافت مورد نظر را طی کنند.

نقشه را که نگاهی گذرا می‌اندازی می‌بینی باید از 51 بلوک عبور کنی و به ترتیب بلوک یک، بلوک دو، بلوک سه تا به انتهای مقصد که همان وزارت میراث‌فرهنگی است رسید. مسیرها مستقیم تعریف نشده است، حدود 2‌ ساعت مدت زمان گذراندن بلوک‌هاست که توسط داوران تعریف شده که برای هر خودرو با توجه به شروع مسابقه متفاوت است.

یکی از اهداف اصلی که برگزارکنندگان رالی تفریحی خانوادگی خبرنگاران در نظر گرفته‌اند فرهنگسازی توسط خبرنگارن برای سفر ایمن و ترویج آن میان مردم است به همین دلیل در این رالی سرعت ملاک نیست بلکه مهم دقت و نقشه‌خوانی درست است.

برای هر بلوک یا مسیر سرعت‌های متفاوتی مانند سرعت 15، 17، 22، 23، 24، 25، 27، 28، 30، 34، 35، 37، 40، 48، 49، 57 در نظر گرفته شده و بیشترین سرعت 79 کیلومتر تعیین شده است.

بعد از طی کردن چندین بلوک که برای هر خودوریی متفاوت است، یک خودرو به همراه کنترل‌کننده رالی وجود دارد که به آن مارشال گفته می‌شود و در مکان‌های از قبل تعیین شده برای ثبت مسافت و خواندن کیوآرکد خودروهای مسابقه حضور دارند.

رانندگان باید در طول مسیر به این کنترل‌کنندگان توجه کنند و هر جا دیدند باید توقف کنند در صورت توقف نکردن 30 امتیاز منفی برای هر شرکت‌کننده ثبت می‌شود البته در برخی از نقشه‌ها در محل قرار گرفتن کنترل‌کنندگان توقف مطلقا ممنوع وجود دارد که باید به آن توجه و رعایت کنند.

بیشتر خودروهای شرکت کننده 9 بلوک نخست را به راحتی طی کردند اما به بلوک‌های بعدی که می‌رسند نقشه‌خوانی سخت و نکات انحرافی تعریف شده بیشتر می‌شود که باید به آن توجه شود، برخی از خودروها به این نکات دقت می‌کردند و برخی مسیر را گم می‌کردند، این گم کردن مسیر ثبت 30 امتیاز منفی برای هر شرکت‌کننده است.

به وسط رالی که می‌رسی هیجان و استرس بیشتر می‌شود و این اضطراب با گم کردن یک مسیر دوبرابر می‌شود.

بالاخره برخی خودروها مسیرها را درست طی کردند و در مدت زمان مشخص به مقصد می‌رسند و برخی‌ها هم که بلوک‌ها را اشتباهی طی کردند با امتیازات منفی بیشتری به مقصد می‌رسیدند.

رالی گردشگری خانوادگی، تجربه‌ای نو و نفس‌گیر/ ‌تهران در تسخیر خبرنگاران رالی‌سوار

شرکت‌کنندگان به خط پایان رسیدند

بعد از طی کردن حدود دو ساعت و 30 دقیقه به پایان محل رالی نزدیک می‌شویم که همان پارکینگ وزارت میراث‌فرهنگی است. در خط پایان داور منتظر است تا مسافت و زمان نهایی را ثبت کند. خودروها یکی پس از دیگری به پایان خط مسابقه نزدیک می‌شوند.

شرکت‌کنندگان پس از پارک خودروی خود به سمت محل اعلام نتایج راهنمایی می‌شوند، در طی مسیر خبرنگارها را نقشه بدست می‌بینی که با یکدیگر درباره نحوه رانندگی و نقشه‌خوانی و تجارب خود با هم صحبت می‌کنند و از برخی از داوران درباره نکات مبهمی که در نقشه بود می‌پرسیدند.

به سالن آمفی تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی نزدیک می‌شویم. همه شرکت‌کنندگان به همراه خانواده‌شان به این سالن می‌روند تا در مراسم معرفی برگزیدگان و اعلام نتایج حاضر شوند.

همه بر روی صندلی‌های‌ سالن مستقر می‌شوند تا مراسم هر چه زودتر آغاز شود. در صندلی ردیف اول حسین ساری مدیرکل حوزه وزارتی و امور بین‌الملل وزارت میراث‌فرهنگی، محمدحسین صوفی مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی، حسن میثمی مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی و عبدالمطهر محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران را می‌بینی که برای گرامی‌داشت روز خبرنگار و تجلیل از برگزیدگان حضور دارند.

حدود ساعت 12:15 مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود و بعد جعفر یازرلو مجری این برنامه به روی سن می‌رود تا برنامه‌ها را اعلام کند. نخست از محمدحسین صوفی مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی دعوت می‌کند تا برای ایراد سخنانی به بالای سن برود.

صوفی ضمن تبریک روز خبرنگار و تشکر از اصحاب رسانه برای اطلاع‌رسانی و پوشش اخبار کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی طی دو سال گذشته درباره برنامه‌های اجرا شده طی این مدت و رالی‌هایی که قرار است در آینده برگزار شود، سخنانی را مطرح کرد و از ثبت ملی رویداد رالی خبرنگاران در تقویم کانون جهانگردی و اتومبیلرانی خبر داد.

او این مسابقه رالی خانوادگی ویژه خبرنگاران را تجربه‌ای متقاوت، هیجان‌انگیز در راستای فرهنگسازی عنوان کرد و از برنامه‌هایی در برگزاری رالی بین‌الملل خبر داد.

بعد از سخنرانی مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی، گروه سرود مشکات قطعاتی حماسی اجرا کردند.

سپس عبدالمطهر محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری ضمن قدردانی از زحمات مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه می‌گوید: در ابتدا با تاخیر روز خبرنگاری را  تبریک عرض می‌کنم. سالهاست در حرفه خبرنگاری مشغول بودم به نظر من  هر روز، روز خبرنگار است، البته این روز، روزی نیست که با خاطری آسوده گرامی داشته شود زیرا خبرنگاران درهمه زمان‌ها مشغول تهیه خبر هستند.

او در ادامه تاکید کرد: شهرداری تهران از هرگونه اتفاق مشابه مانند برگزاری این رالی استقبال می‌کند. اگر وزارت میراث‌فرهنگی درخواست برای برگزاری رویداد داشته باشد آماده هرگونه همکاری هستیم. هر چه قدر برای خانواده‌های تهرانی نشاط ایجاد کنیم کم است.

حسین ساری سخنران دیگر این مراسم بود که این رویداد را ابتکاری‌ خلاقانه و هوشمندانه دانست و می‌افزاید: چنین رویدادهایی در نشاط اجتماعی و انتقال پیام شادی به جامعه تاثیرگذار و الهام‌بخش است.

سخنران پایان مراسم آقای ربیعی از عوامل فنی رالی بود که به ارائه گزارش فنی از این رویداد پرداخت.

به لحظات اعلام نتایج که می‌رسیم نفس‌ها در سینه حبس و شرکت‌کنندگان منتظر اعلام نتایج هستند. آقای ربیعی در بالای سن می‌ماند تا اسامی نفرات اول تا دهم را اعلام کند. 

رالی گردشگری خانوادگی، تجربه‌ای نو و نفس‌گیر/ ‌تهران در تسخیر خبرنگاران رالی‌سوار

پایان انتظار نفس‌گیر

محمدحسین صوفی مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی، حسن میثمی مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی و عبدالمطهر محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران به روی سن می‌روند تا از 10 گروه برگزیده (مهدی مرجانی، معصومه دهخدا)، (نادر نینوائی، مژگان کریم نیائی)، (نگین شیری آقباش، نسرین بیک‌پور)، (حسین رسولی، محسن میرمطهری)، (حسین سلیمی، هارون علی‌پور)، (محمدعلی خادمی، سعیده اسعدیان)، (رضا وثوقی، صحرا وثوقی)، (مینا سادات سجادی، حسین سیدعلیخانی)، (زینب شکوهی، محمدرضا شکوهی رقی) و (مسعود صباغی، هانیه خانی اصل مغانلو) تجلیل کنند.

پایان بخش مراسم عکس یادگاری عوامل برگزاری با برگزیدگان بود.

گزارش از مرضیه امیری

انتهای پیام/

کد خبر 1402052801559

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha