ثبت دزفول به عنوان شهر جهانی کپوبافی فرصتی برای رونق اقتصاد است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان در پیام تبریک ثبت جهانی دزفول به عنوان شهرجهانی کپوبافی از جمله مزایای جهانی شدن این شهر را معرفی و فروش محصولات در سطح بین‌المللی، برندسازی جهانی و رونق کسب و کار افراد محلی دانست.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان در این پیام آمده است:

«براساس قوانین و آیین‌نامه‌های شورای جهانی صنایع‌دستی مصوبه سال ۲۰۱۴ میلادی، شهرها و روستاهای مختلف می‌توانند باوجود یک رشته صنایع‌دستی که دارای شهرت قابل قبول درسطح ملی و بین‌المللی و استانداردهای مشخص شده‌ای هستند، نامزد دریافت عنوان شهر یا روستای جهانی صنایع‌دستی شوند.

ثبت شهرها یا روستاهای جهانی که دارای صنایع‌دستی خاص و منحصر به‌فرد و از فرهنگ غنی برخوردار هستند، باعث می‌شود که بیشتر و بهتر دیده شوند و ظرفیت‌های آن‌ها به بهترین شکل معرفی شود؛ وجود این شهرها برای توسعه گردشگری داخلی و خارجی بسیار حائز اهمیت است و در همین راستا شهرستان دزفول در سال ۱۳۹۸ به‌عنوان شهرملی کپو ثبت شد و در اسفندماه ۱۴۰۱ پس از طی روند تخصصی تشکیل پرونده به‌همراه سه شهر و روستای دیگر از استان های گیلان، اصفهان و بوشهر که نامزد جهانی شدن در حوزه صنایع‌دستی بودند، توسط ارزیابان شورای آسیایی و اقیانوسیه از کشورهای هند و کویت به نمایندگی از شورای جهانی صنایع‌دستی مورد بازدید و ارزیابی قرار گرفت و پس از تأیید به عنوان شهرجهانی کپو ثبت شد.

از جمله مزایای جهانی شدن شهرکپو، معرفی محصولات در سطح بین‌المللی و فروش محصولات در سطح جهانی، برندسازی جهانی و رونق کسب و کار افراد محلی و همچنین معرفی فرهنگ و آداب و رسوم منطقه در سطح جهانی است.

باید توجه داشت آنچنان که آقای مهندس ضرغامی وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم ابراز کردند، ثبت‌جهانی شهر صنایع‌دستی دزفول آغاز یک مسئولیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در سطح بین‌المللی است. دزفول و مردم سخت‌کوشش که دربرگیرنده تاریخ و فرهنگ غنی هستند نمونه‌ای از تجمع یکجای بخشی از هویت کشورمان است.

در این میان، صنایع‌دستی به‌عنوان یکی از ستاره‌های آن درخشید و جهانی شد، این رویداد به ذاته یک فرصت است، فرصتی برای رونق اقتصاد، اشتغال و گردشگری.

ضمن تبریک این رویداد به همه صنعتگران و هنرمندان کشورمان، به هم‌استانی‌های عزیز و شهروندان هنردوست و صنعتگران سخت‌کوش دزفول و همه دست‌اندرکاران به سهم خودم شادباش عرض می‌کنم.»

محمدحسین ارسطوزاده

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان

۲۸ مردادماه ۱۴۰۲

ثبت دزفول به عنوان شهر جهانی کپوبافی فرصتی برای رونق اقتصاد است

انتهای پیام/

کد خبر 1402052801571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha