بلداجی؛ پایتخت گز ایران

وقتی صحبت از گز می‌شود، ناخودآگاه نام "گز بلداجی" در ذهن‌ها نقش می‌بندد و کام انسان شیرین می‌شود.

میراث‌آریا: بلداجی از توابع شهرستان بروجن در ۷۰ کیلومتری شهرکرد واقع شده و فعالان تولید گز در این شهر بیش از نیم قرن است که توانسته‌اند با ورود به این عرصه و ثبت برند "گز بلداجی" بازار گز در ایران و جهان را متحول کنند و بخشی از مشکل اشتغال کشور را رفع و به رونق اقتصادی منطقه کمک کنند.

گز یکی از مهم‌ترین تنقُلات شیرین و فرآورده‌های سنتی ایران به‌شمار می‌رود که تولید آن به دوره قاجاریه بازمی‌گردد و در زمان آقامحمدخان قاجار توانست به‌عنوان یک کالای صادرات به جهان عرضه شود.

گز در دوره‌های مختلف تاریخی دارای معانی فراوانی بوده که یکی از مشهورترین و معروف‌ترین آن‌ها نام درختچه‌ای است که حدود ۳۰ گونه از آن تاکنون شناخته شده و گزانگبین معروف‌ترین گونه این درختچه است که در مناطق کویری یعنی اطراف اصفهان، خوانسار و برخی مناطق استان چهارمحال و بختیاری از جمله شهر بلداجی در شهرستان بروجن رشد می‌کند و از عصاره درخت انگبین برای تولید گز استفاده می‌شود.

بلداجی؛ پایتخت گز ایران

گز، از روزگاران قدیم با استفاده از مواد اولیه طبیعی بوده‌ و با استفاده وسایل و روش‌های سنتی تولید می‌شُد اما امروزه صادرات این محصول به خارج از کشور، نیازمند رعایت استانداردهای بین‌المللی برای تولید این شیرینی مخصوص شده است.

شیرینی گز، برای نخستین بار در اصفهان از طریق مخلوط کردن شکر، گزانگبین، سفیده تخم‌مرغ و مغز پسته و بادام تولید شد اما یکی از مناطقی که توانست نام و شهرت ویژه‌ای در تولید گز پیدا کند و بسیاری از بازارهای داخلی و حتی خارجی را به‌دست آورد، گز "بلداجی" در چهارمحال و بختیاری است.

مواد اولیه تولید گز شامل گُلوکُز، شکر، سفیده تخم‌مُرغ، گُلاب، انگبین‌های گیاهی، عسل، شیرخشت و مغز پسته یا بادام است.

برای تولید گز ابتدا گُلوکُز و شکر مخلوط و درون پاتیل‌های بزرگ ذوب و سپس چرخ داده و پس از آن سفیده تخم‌مُرغ اضافه و مواد موجود به‌وسیله آتش، گرما داده می‌شود و در مرحله بعد مغزهای پسته یا بادام به آن افزوده خواهد شد.

بلداجی؛ پایتخت گز ایران

در مرحله بعد مواد تولید شده از دردون پاتیل‌ها خارج و در سینی‌ها و ظرف‌های مخصوص پَهن و پس از سرد شدن، بُرش داده می‌شود و پس از آن، گزهای تولیدی با دستگاه مخصوص بسته‌بندی و سپس درون جعبه‌های مختلف قرار داده و به بازارهای مصرف داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

بلداجی بیش از ۹۰ کارگاه کوچک و بزرگ تولید گز با اشتغال یک‌هزار نفر دارد که از این تعداد ۱۵ کارگاه در شهرک صنعتی مستقر و بقیه در سطح شهر مشغول تولید است.

نخستین کارگاه گزسازی بلداجی در سال ۱۳۵۲ از سوی احمد طهماسبی و برادرانش تأسیس و راه‌اندازی شد.

با کسب این برند در سال‌های اخیر، توسعه کارگاه‌های تولیدی و شکل‌گیری خوشه کسب و کار در این منطقه، گز بلداجی به برند معتبری در کشور تبدیل شده است و امروز بسیاری از طرفداران این شیرینی خوشمزه، پایتخت گز ایران و بهترین نمونه‌های آن را با نام بلداجی می‌شناسند.

بخشی از تولیدات گز بلداجی به کشورهای ارمنستان، حوزه خلیج‌فارس و مالزی صادر می‌شود و دو فروشگاه دائمی عرضه گز بلداجی هم در کشورهای عمان و روسیه فعالیت دارد.

بلداجی؛ پایتخت گز ایران

مسافران و گردشگران، هنگام سفر به استان چهارمحال و بختیاری می‌توانند یکی از شیرین‌ترین، دل‌پذیرترین و دلچسب‌ترین شیرینی‌های دنیا، یعنی "گز" را به‌عنوان سوغات این استان تهیه کنند تا شیرینی خاطره‌های به یادماندنی آنان در بام ایران دوچندان شود.

پیش‌تر سالانه حداقل ۱۵ هزار تُن گز تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شد که یک چهارم آن مختص نوروز بود.

اما در شرایط کنونی به‌علت نوسانات اقتصادی و بالا رفتن نرخ خرید مواد اولیه، قیمت تمام شده گز افزایش یافته، بازار آن با رکود مواجه شده و فروش تولیدات تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

بلداجی؛ پایتخت گز ایران

شاید بتوان گز بلداجی را به‌عنوان بهترین سوغات برای دوستان و آشنایان معرفی کرد و امروزه مردم بلداجی افتخار دارند که می‌توانند با تولید و عرضه گز، این سنت به‌جامانده از گذشتگان را حفظ کنند.

عرضه گز با هدف شیرین کردن زندگی مردم، یکی از بهترین موهبت‌های الهی است که خداوند آن را به مردم بلداجی هدیده داده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402053001708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha