سوخت‌نگاری، تکنیک هنری ایجاد نقوش روی چوب/ هنری نوپا در چهارمحال و بختیاری

سوخت‌نگاری (آذرنگاری)، تکنیکی هنری و چشم‌نواز برای خلق نقوش بر روی چوب، چرم و نی است که به تازگی در چهارمحال و بختیاری مورد توجه قرار گرفته اما افزایش قیمت چوب باعث بروز مشکلاتی برای هنرمندان این رشته شده است.

میراث‌آریا: سوخت‌نگاری (آذرنگاری) نوعی تکنیک هنری است که در آن هنرمند، نقش‌ها و طرح‌های تزئینی را با استفاده از هویه بر روی چوب، چرم و نی خلق می‌کند.

در سوخت‌نگاری (آذرنگاری)، رنگ‌های ایجاد شده روی چوب شامل طلایی، قهوه‌ای و مشکی است که روشن و تیره شدن رنگ‌ها به سرعت دستان هنرمند بستگی دارد و هر چه‌قدر سرعت دست کمتر باشد، رنگ‌های ایجادی تیره‌تر و هر چه سرعت دست بالاتر رود، رنگ‌ها روشن‌تر خواهد شد.

رنگ‌های ایجادشده روی چوب که به‌دنبال سوزاندن روی چوب ایجاد می‌شوند، هم‌خوانی زیادی با یکدیگر دارند و به‌همین علت آثار سوخت‌نگاری جلوه و زیبایی جذابی را در دیدگان هنردوستان خلق می‌کند، به‌طوری که این جذابیت در سبک‌های دیگر نقاشی دیده نمی‌شود.

هم‌اکنون هنرمندان فعال در رشته سوخت‌نگاری (آذرنگاری) در چهارمحال و بختیاری کمتر از ۱۰ نفر هستند.

سوخت‌نگاری، تکنیک هنری ایجاد نقوش روی چوب/ هنری نوپا در چهارمحال و بختیاری

هنرجوبان این رشته ابتدا باید با سایه روشن و تکنیک‌های نقاشی آشنایی داشته باشند و سپس برای یادگیری تکنیک‌های سوخت‌نگاری اقدام کنند.

هُویه، ابزار اصلی مورد نیاز برای سوخت‌نگاری (آذرنگاری) بوده که شامل انواع هویه‌های ۴۰ و ۶۰ وات است.

قیمت هر دستگاه هُویه یک میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و تهیه این ابزار آسان و در تمامی فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی موجود و قابل خرید است.

البته هُویه‌های موجود در بازار عمرهای به نسبت کوتاهی دارند و به‌علت برخورداری از دسته‌های بلند، برای انجام کارهای دقیق قابل استفاده نیستند.

نبود هُویه‌های مخصوص و مناسب از مهم‌ترین مشکلات فعالان این رشته است و به‌همین علت هُویه‌های دست‌ساز مخصوص سوخت‌نگاری (آذرنگاری) شامل ترانس، دیمر و دسته خوش‌دست طراحی و ساخته شده که بهترین گزینه برای تولید محصولات در این رشته است.

سوخت‌نگاری، تکنیک هنری ایجاد نقوش روی چوب/ هنری نوپا در چهارمحال و بختیاری

برای تولید محصولات مرتبط با سوخت‌نگاری (آذرنگاری) می‌توان از چوب‌های مختلف استفاده کرد اما برای خلق رنگ‌های طلایی و قهوه‌ای فقط از چوب‌های دارای رنگ روشن مانند اَفرا، نارنج، گلابی و صنوبر بهره‌گیری می‌شود.

رشته سوخت‌نگاری نوپا و ناشناخته است و هنرجویان آذرنگاری روزبه‌روز در حال شناخت این رشته و فراگیری تکنیک‌های مرتبط با آن هستند.

افزایش سه چهار برابری قیمت چوب نسبت به سال‌های گذشته باعث بروز مشکلاتی برای تولید آثار هنری در رشته سوخت‌نگاری (آذرنگاری) و سخت شدن ادامه فعالیت هنرمندان این رشته شده است.

هزینه مورد نیاز برای آغاز فعالیت در رشته سوخت‌نگاری (آذرنگاری) ۱۰ میلیون ریال است و این میزان سرمایه‌گذاری پایین در صورتی پاسخ‌گوست که بتوان چوب را با قیمت مناسب خریداری و بازاریابی برای فروش تولیدات را تقویت کرد.

سوخت‌نگاری، تکنیک هنری ایجاد نقوش روی چوب/ هنری نوپا در چهارمحال و بختیاری

آثار هنرمندان ایرانی این رشته نسبت به هنرمندان سایر کشورها از کیفیت بالاتری برخوردار است و در همین راستا بازاریابی خارجی برای عرضه محصولات باید مورد توجه قرار گیرد.

البته خلاقیت در تولید آثار هنری مرتبط با رشته سوخت‌نگاری (آذرنگاری) بین هنرمندان ایرانی کم است و برای ورود به بازارهای جهانی بایستی این مهم تقویت شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402053001736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha