چالش بیمه و بازاریابی، مانع درآمدزایی در حوزه صنایع‌دستی

بانوی صنعت‌گر لرستانی، چالش بیمه‌ای و بازاریابی را مانع درآمدزایی در حوزه صنایع دستی دانست.

«آمنه مختاری» از بانوان تلاشگر و موفق لرستانی در صنعت فیروزه کوبی و میناکاری است. او دارای مدرک کارشناسی رشته حسابداری و متولد سال ۱۳۶۴ از شهرستان دورود می باشد که فعالیت هنری‌اش را از سال ۹۲ آغاز کرده و در سال ۹۷ موفق به ثبت کارگاه صنایع دستی روشن گردیده است. او در این کارگاه صنایع دستی، محصولاتی از جمله میناکاری روی مس، میناکاری روی سفال و فیروزه کوبی تولید کرده و در حال حاضر با اشتغالزایی ۱۰ نفر و تولید ماهیانه ۱۰۰ قطعه در ماه، فعالیت مستمری در زمینه خلق آثار هنری دارد.

این بانوی هنرمند لرستانی گفت: در صورتی که امکانات و تجهیزات لازم مهیا شود، کارگاه مینا کاری روشن «کارگاه تولیدی این بانوی هنرمند» این توان و پتانسیل را دارد که اشتغالزایی را تا۲۰ نفر و ظرفیت محصولات را به ۲۰۰ قطعه در ماه افزایش دهد.

او با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ موفق به اخذ مجوز آموزشگاه صنایع‌دستی روشن زیر نظر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای شده، اظهار کرد: در حال حاضر مشغول آموزش رشته فیروزه‌کوبی به هنرجویان است که پس از پایان دوره با کسب مهارت و آموزش‌های لازم مستقیم وارد باز کار می شوند و می توانند درآمد مالی بسیار خوبی برای خود داشته باشند.

مختاری اضافه کرد: در حال حاضر در خصوص بازار کار محصولات به منظور معرفی کارگاه و فروش محصولات فیروزه‌کوبی و میناکاری، در فضای مجازی فروشگاه اینترنتی پیشرفته‌ای به آدرس اینترنتی فروشگاه صنایع‌دستی روشن، طراحی شده که به راحتی می‌توانند از کلیه محصولات و آثار آنها بازدید کنند و محصول مورد علاقه خود را سفارش دهند.

او در خصوص چالش‌های پیش روی این هنرصنعت گفت: در حال حاضر وضعیت تولید محصولات ما بسیار مطلوب است ولی بزرگترین چالشی که من و فعالان این رشته با آن روبرو هستیم، بیمه است و با توجه به اینکه رشته صنایع‌دستی جزء بیمه‌های تامین اجتماعی محسوب می شود، ما تاکنون موفق نشده‌ایم از خدمات بیمه ای بهره‌مند شویم.

مختاری اضافه کرد: نداشتن بیمه تامین‌اجتماعی یا همان بیمه کار فرمایی می‌تواند در طی سال‌های پیش رو کلیه رشته‌های صنایع‌دستی و کارگاه‌های فعال در این زمینه را به تعطیلی بکشاند.

او اظهار کرد: رشته فیروزه‌کوبی چون همراه با آسیب‌های جسمی حین کار می‌باشد حتما باید کارفرما وکارگر از خدمات بیمه‌ای استفاده کرده تا بتوانند با خیال راحت در کارگاه فعالیت کنند.

او گفت: تنها درخواستی که بعنوان کارآفرین و تولیدکننده از مسئولان صنایع‌دستی استان و مدیران تامین اجتماعی دارم این‌است که در صورت امکان با تعامل و همفکری، چاره‌ای برای بیمه تمامی هنرمندان، فعالان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی داشته باشند تا بتوانیم با خیال آسوده در این حوزه فعالیت کنیم.

این بانوی کارآفرین صنایع‌دستی ادامه داد: پیشنهاد من بعنوان تولیدکننده، حمایت همه‌جانبه کلیه دستگاهای دولتی از کارگاه‌های تولیدی فعال در زمینه صنایع‌دستی‌است که می‌توانند با اعطای تسهیلات کم‌بهره بانکی و صدور دفترچه بیمه تامین‌اجتماعی کارفرما و کارگر، به روشن نگه‌داشتن چراغ این کارگاه‌ها کمک بسزایی داشته باشند.

مختاری در خصوص توسعه بازار این تولیدات در سراسر کشور و صادرات آنها نیز گفت: خوشبختانه ما محصولات خود را به استان‌های شمالی کشور ارسال میکنم ولی به دلیل نبود بازاریاب در بیرون از کشور، هزینه‌های سنگین و مقررات سخت صادرات، تاکنون موفق به جذب سرمایه‌گذار در این حوزه نشده‌ایم.

او نوآوری را عامل اصلی نفوذ در بازار و صادرات عنوان و اضافه کرد: در این راستا با نوآوری در فیروزه‌کوبی بر روی چوب بخصوص در اشیایی مانند ظروف، سازهای موسیقی(کمانچه) و... توانسته‌ایم این محصولات را در نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله عراق و ترکیه صادر کنیم فرستادیم که نشان‌دهنده تاثیر این نوآوری در صادرات و از طرفی بازار مناسب در استان‌های تهران و مشهد پیدا کرده ایم‌.

گفتنی است؛ فیروزه‌کوبی یکی از رشته‌های زیبا و به روز صنایع‌دستی عصر معاصر است. در هنر فیروزه‌کوبی، هنرمند اثر هنری را با دستان و قریحه خودش خلق میکند به‌نحوی که گویی سنت و مدرنیته تلفیق شده‌اند و اثری زیبا، جذاب و کاربردی پدید آمده است. در این هنر زیبا سنگ‌های فیروزه با نظم و زیبایی خاص و موزاییک‌وار کنار هم و بر سطح اشیاء تزئینی، ظروف و زیورآلات برنجی، مسی و نقره چیده می‌شوند و اثری زیبا و چشم‌نواز، خلق می‌شود.

صنایع‌دستی فیروزه کوبی شده علاوه بر ارزش هنری و زیبایی، به دلیل وجود سنگ فیروزه و فلزهای با ارزش مانند مس، برنج و نقره، از نظر مادی هم ارزشمند هستند.

قدمت این هنر حدود ۶۰ یا ۷۰ سال پیش در مشهد (خراسان رضوی) بر می‌گردد و پس از آن به اصفهان آورده شد و به لحاظ همسایگی شهرستان دورود با استان اصفهان، کم‌کم این هنرزیبا در شهرستان دورود رواج و رونق خاصی گرفته و چندین کارگاه در سطح استان نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402053101857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha