استقبال از همکاری گمرک، اتاق بازرگانی و میراث‌فرهنگی برای توسعه صادرات صنایع‌دستی البرز

سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز گفت: از همکاری با گمرک و اتاق بازرگانی برای توسعه صادرات صنایع دستی استقبال می‌کنیم.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز شهرزاد تیمورزاده در سومین جلسه کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر که روز چهارشنبه یک شهریور در محل اتاق بازرگانی البرز تشکیل شد، با اشاره به اینکه از ۲۹۵ رشته صنایع‌دستی مصوب در ۸۳ رشته مجوز فعالیت برای هنرمندان البرزی صادر شده است، افزود: در این استان به لحاظ مهاجرپذیر بودن طیف گسترده‌ای از اقوام حضور دارند که موجب تنوع تولیدات صنایع‌دستی در البرز شده است. فعالان صنایع‌دستی البرز در رشته‌های مختلفی از جمله سفال و سرامیک، تولیدات چرمی دست‌دوز، صنایع چوبی، شیشه و فلز، رودوزی‌های سنتی، گلیم‌بافی، زیورآلات و ... فعالیت دارند.

سرپرست معاونت صنایع دستی استان البرز در ادامه با این توضیح که تاکنون بالغ بر ۷۸ اثر از تولیدات صنایع‌دستی استان البرز مهر اصالت ملی و ۹ اثر نیز مهر اصالت یونسکو دریافت کرده‌اند، افزود: بالغ بر ۳۰ مجوز فروشگاه صنایع‌دستی نیز در استان صادر شده است.

تیمورزاده در ادامه عنوان کرد: صادرات محصولات صنایع‌دستی البرز در سال ۱۴۰۱ طبق آمار ارائه شده از سوی گمرک کشور به وزارت میراث فرهنگی بالغ بر ۲ میلیون دلار بوده است.

به گفته سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی البرز در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۱۲ هزار دلار از صنایع‌دستی تولید البرز نیز به صورت چمدانی به کشورهای مقصد صادر شده است.

او توضیح داد: با احتساب صادرات چمدانی در مجموع ۲میلیون و ۲۱۲ هزار دلار حجم صادرات صنایع‌دستی البرز در سال گذشته بوده است.

تیمورزاده افزود: اگر یک شرکت صادراتی موفق بتواند به توسعه صادرات صنایع‌دستی از البرز کمک کند، از این موضوع استقبال خواهیم کرد.

لزوم توانمندسازی صادراتی هنرمندان صنایع دستی 

در این نشست رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اینکه حجم بالایی از صادرات صنایع‌دستی چمدانی است، گفت: با همکاری گمرک زیرساخت‌های صادرات صنایع‌دستی از مبداء گمرک استان تقویت می‌شود تا هنرمندان ما تولیدات خود را از طریق به خارج از کشور ارسال کنند.

شادی حاضری در سومین جلسه کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز بیان کرد: با وجود دغدغه‌های فراوانی که هنرمندان صنایع‌دستی استان در بحث عرضه و فروش محصولات خود و مباحث مرتبط به صادرات آن دارند، از پیشنهادات موثر به منظور رونق کسب‌وکار خود استقبال می‌کنند.

حاضری گفت: محصولات صنایع‌دستی ایران در قیاس با تولیدات مشابه در کشور ترکیه دارای طرح‌ و نقشه‌ فاخرتری است، اما به دلیل توانمندی‌های آن کشور به لحاظ جذب گردشگر، این نمونه‌ها در رقابت با تولیدات ایرانی موفقیت بیشتری در عرضه و فروش داشته‌اند.

او با بیان اینکه حجم بالایی از صادرات صنایع‌دستی به صورت چمدانی می‌شود، گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از صادرات البرز در حوزه صنایع‌دستی از طریق مبادی خروجی و گمرکات دیگر استان‌ها انجام می‌شود، اما با همکاری گمرک برای اصلاح این روند و انجام صادرات از مبداء البرز برنامه‌ریزی می‌شود.

رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز در بخش دیگری با اشاره به برنامه‌ریزی اتاق بازرگانی البرز در خصوص برپایی پاویون این استان در نمایشگاه بین‌المللی واردات شانگهای چین گفت: این نمایشگاه قرار است در بازه زمانی ۱۴ الی ۱۹ آبان سال جاری برگزار شود که از فعالان اقتصادی حوزه صنایع‌دستی دعوت می‌کنیم که در صورت تمایل به حضور در این رویداد مهم که دروازه‌ای به سمت توسعه صادرات استان و به تبع کشور است، آمادگی خود را اعلام کنند.

حاضری با تاکید بر اهمیت برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه آشنایی هنرمندان فعال صنایع‌دستی در البرز با مباحث گمرکی و موارد مرتبط به صادرات آن افزود: با توجه به توانمندی اتاق بازرگانی البرز در حوزه آموزش در خصوص برگزاری دوره‌هایی ویژه هنرمندان صنایع‌دستی در بحث عرضه، فروش و صادرات هم برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

حاضری در ادامه بر تعامل و همراهی خوب سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی البرز با کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی استان به منظور انجام اقدامات موثر در این حوزه اشاره کرد.

آمادگی گمرک برای تسهیل صادرات صنایع دستی

در این جلسه رودکی توان رئیس اداره صادرات گمرک البرز با تاکید بر اینکه در مسیر صادرات صنایع‌دستی از کشور باید گام‌های مهمی برای حل مشکلات موجود و تسهیل فرآیندها در این زمینه برداشته شود، گفت: البته آمار متقاضیانی که برای صادرات صنایع‌دستی به اداره کل گمرک استان نیز مراجعه می‌کنند چشم‌گیر نیست و انتظار می‌رود به مرور با استقبال مناسب‌تری از سوی هنرمندان این عرصه مواجه شویم‌.

رودکی توان در ادامه برای همراهی با اتاق بازرگانی البرز به منظور کمک به تسهیل صادرات صنایع‌دستی از مبداء استان اعلام آمادگی کرد.

تعامل برای برگزاری کارگاههای آموزشی صادرات صنایع دستی برای هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی نیز از برنامه ها و مصوبات این جلسه بود. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402060200146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha