۳۲ اثر ملموس و ناملموس در نیکشهر سیستان و بلوچستان ثبت ملی شده است/ از برگزاری دوره‌های آموزشی تا ارائه تسهیلات کم‌بهره به صنعتگران

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نیکشهر گفت: با اقداماتی که در دولت‌های مختلف در حوزه میراث‌فرهنگی انجام شده تاکنون۳۲ اثر ملموس و ناملموس در این شهرستان ثبت ملی شده است.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌ عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، امین علیپور در جلسه شورای اداری شهرستان نیکشهر که صبح امروز یکشنبه شهریورماه 1402 در چهارمین روز از هفته دولت با عنوان «دولت مردم؛ کارآمدی و پیشرفت عادلانه» در سالن جلسات این اداره برگزار شد، ضمن تبریک هفته دولت و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، اظهار کرد: هفته دولت فرصتی است که مدیران باید به درستی دستاوردها، عملکرد و اقدامات خود را برای مردم تبیین کنند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نیکشهر افزود: از ۷۵ اثر شناسایی شده تاریخی، فرهنگی، طبیعی و صنایع‌دستی، ۳۲ مورد ثبت ملی شده است که از این تعداد مجموعه طبیعی روستای گرگان به عنوان اثر ثبتی ملموس و ۳۱ اثر در فهرست آثار ناملموس ثبت شده‌اند.

او تصریح کرد: ثبت آثار تاریخی این چنینی علاوه بر اینکه موجب جذب گردشگر  و توسعه گردشگری فرهنگی می‌شود، شان و جایگاه فرهنگی استان و کشور را در بین سایر کشورها ارتقا می‌دهد.

علیپور ادامه داد: با ارائه خدماتی که طی این سالیان در حوزه میراث‌فرهنگی انجام شده اولویت کارها حمایت از صنعتگران و فعالان در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیکشهر ادامه داد: در این زمینه در راستای حمایت از فعالان و صنعتگران میراث‌فرهنگی علاوه بر ارائه تسهیلات کم‌بهره مشاغل خانگی، برگزاری دوره‌های آموزشی و صدور گواهینامه مهارتی نیز در اولویت کارها قرار داشته است.

او با بیان اینکه صنعتگران و علاقه‌مندان به هنرهای صنایع‌دستی در این شهرستان در چهار رشته صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: علاقه‌مندان به هنرهای صنایع‌دستی در رشته‌های سوزن‌دوزی، حصیربافی، سکه دوزی و قلاب بافی با الیاف طبیعی آموزش های لازم را فرا گرفته اند و پس از پایان دوره ها گواهینامه های مهارتی اخذ کرده اند که در این راستا زمینه اشتغال سه هزار و ۵۰۰ نفر نیز فراهم شده است.

علیپور گفت: ثبت منظر فرهنگی سفید کوه در بخش بنت در فهرست میراث ملی کشور، برگزاری دومین جشنواره میر کمبر در شهر بنت، ادامه مرمت پروژه قلعه نیکشهر به عنوان یک پروژه مستمر، آموزش تعداد ۷۰۰ هنرآموز زن و مرد در رشته‌های بومی اولویت دار با هدف تولید و کسب و کار، اعطای تسهیلات به تعداد ۶۲ طرح مستقل و تعداد چهار طرح پشتیبان از طریق بانک های عامل از جمله اقدامات شاخص طی دو سال اخیر به شمار می‌رود.

بازدید از کارگاه‌های صنایع‌دستی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی، غبار روبی مزار شهدا و تجلیل از کارمندان نمونه از جمله برنامه‌های هفته دولت است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060500342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha