نخستین میزگرد تخصصی عقیق در تربت حیدریه خراسان رضوی برگزار می‌شود

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از برگزاری نخستین میزگرد تخصصی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی با محوریت عقیق با حضور مقامات کشوری و استانی در شهرستان تربت حیدریه خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، رضا ابراهیم‌نیا با اعلام این خبر گفت: در راستای معرفی و برندسازی عقیق تربت حیدریه به‌عنوان یکی از بهترین و بزرگ‌ترین  معادن عقیق کشور، این میزگرد با حضور مدیرکل حمایت از تولید معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فعالان حوزه سنگ‌های قیمتی و مراکز علمی و دانشگاهی در روز چهارشنبه هشتم شهریورماه در این شهرستان برگزار می‌شود.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: مهم‌ترین برنامه‌های این نشست یک‌روزه شامل افتتاح نمایشگاه «عقیق در قاب صنایع‌دستی»، افتتاح مرکز گوهرسنگ‌ها، بازدید از معادن عقیق، افتتاح بوم‌گردی و برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صنایع‌دستی بانوان روستایی و برگزاری نشست تخصصی با محوریت بررسی مشکلات و برنامه‌های آینده حوزه عقیق کشور است.

ابراهیم‌نیا تصریح کرد: سنگ عقیق یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌های ثبت شده در تاریخ است و طبق بررسی‌های باستان‌شناسی پیشینه تاریخی آن به هزاره سوم قبل از میلاد بر می‌گردد و عقیق به عنوان سنگی نیمه قیمتی و از خانواده کوارتزها و در رنگ‌ها و الگوهای بسیار زیبا و متنوع (شامل قهوه‌ای، سفید، قرمز، خاکستری، صورتی سیاه و زرد) یافت می‌شود.

او گفت: عقیق به عنوان سنگ محافظ و سنگ قدرت شناخته شده و جزو ۵ سنگی است که در اسلام استفاده از آن بسیار توصیه شده و مهم‌ترین سنگ قیمتی در اسلام قلمداد می‌شود و استفاده از آن برای مردان و زنان بسیار توصیه شده است و به روایتی داشتن انگشتر عقیق موجب برآورده شدن حاجت ذکر شده است و این سنگ از دیرباز به خواص درمانی خود شهرت داشته است.

همچنین علی محمدی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه در این باره گفت: در منطقه تربت حیدریه معادن عقیق متعددی وجود دارد که در حاضر ۴ معدن فعال و به بهره برداری رسیده، ولی مکان‌هایی که به‌صورت واریزه می‌شود عقیق جمع آوری کرد بیش از ۵۰ مکان، رخنمون و رگه است و برابر گزارش‌های فعالان این حوزه، بهترین عقیق سفید رنگ پذیر کشور در منطقه تربت حیدریه است.

محمدی تصریح کرد: اخیرا سنگ عقیق با خلاقیت، نوآوری و هنر دستان هنرمندان تربت حیدریه نه تنها تراش خورده و در ساخت زیورآلات بلکه در ساخت دیگر  هنرهای صنایع‌دستی شهرستان نظیر تولیدات نمدی و چرمی، سفال و سرامیک، رودوزی‌های سنتی، خراطی و منبت چوب، قلم زنی و ...  استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060700492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha