گام بلند میراث‌فرهنگی خوزستان در حمایت از ساکنان بافت‌های تاریخی

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان گفت: در دولت سیزدهم با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همکاری وزارت راه و شهرسازی، برای اولین بار در کشور، با مصوبه شورای پول و اعتبار، تسهیلات بانکی برای حفظ، مرمت و مقاوم‌سازی بناهای تاریخی تصویب و ابلاغ شده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، غلامرضا سلمان‌پور با اشاره به غنای آثار و پیشینه تاریخی و فرهنگی استان و با توجه به همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان در پاسداشت این مواریث فرهنگی اعلام کرد: در راستای تحقق اهداف وزارت میراث‌فرهنگی و به منظور اجرای وظایف اداره کل استان، در حوزه معاونت میراث‌فرهنگی در سالی که گذشت، بیش از 100 کارگاه مرمت فعال شد.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان افزود: طی یکسال گذشته تاکنون در حوزه بافت‌ها، تعداد 22 طرح با استفاده از منابع مالی استانی، ملی و منابع در اختیار سایر دستگاه‌های اجرایی، فعال و اجرایی شده است که از آن جمله می‌توان به مرمت ساباط‌ها و گذرهای شهرهای شوشتر و دزفول، ساماندهی معابر بافت‌های تاریخی اهواز، ساماندهی بافت روستای بنه‌وار اشاره کرد که در ادامه آن‌ها ساماندهی معابر و جداره‌ها، نصب تابلوهای معرفی، راهنما و هشدار نیز در دستورکار قرار گرفته است.

او بیان کرد: عملیات مرمتی و ساماندهی در 12 تپه و محوطه تاریخی در سطح استان انجام گرفته است و در همین راستا، 68 بنای تاریخی با کاربری‌های گوناگون که در مالکیت این اداره‌کل و یا سایر دستگاه‌های اجرایی و مشارکت‌های مالکان غیردولتی بوده نیز، مرمت و ساماندهی شدند.

سلمان‌پور افزود: تثبیت و مقاوم‌سازی جداره غربی گرگر در محدوه سازه‌های جهانی آبی‌تاریخی شوشتر، مرمت و ساماندهی پل قدیم دزفول، مرمت مساجد جامع شوشتر و دزفول و مرمت اضطراری  آثار در معرض خطر سطح استان از جمله طرح‌های ویژه  اداره‌کل خوزستان در حوزه مرمت و ساماندهی بوده است .

او با تشریح این موضوع که وجود محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی در جای‌جای استان، همواره فعالیت هیات‌های کاوش  را به‌دنبال داشته که این تلاش‌ها، منجر به شناسایی بخش‌های ناپیدایی از تاریخ کشور، دست‌یابی به سوابق تاریخی تازه و به دست آمدن اموال فرهنگی ـ تاریخی و شکل‌گیری موزه‌های متعددی شده است، گفت: در حال حاضر 8 موزه وابسته، 3 سایت‌موزه، 6 محوطه تاریخی قابل بازدید و 17 موزه غیر وابسته در استان خوزستان فعال هستند که  نگهداری اشیاء در این اماکن فرهنگی به شکل مستمر درحال انجام است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان با اشاره به این موضوع که در حوزه اشیاء تاکنون 137 قطعه شیء حفاظت و مرمت شده و از سال گذشته تاکنون، 9 هزار شیء مستندنگاری و به ثبت رسیده، ادامه داد: صدور مجوز موزه دفاع‌مقدس خرمشهر، تجهیز و بهسازی این موزه و دیگر موزه‌های استان به شکل ویژه هم‌اکنون در دست اجرا است. افزون بر این، یکی از طرح‌های شاخص در حوزه کشوری، موزه منطقه‌ای اهواز است که با توجه به پیشرفت 65 درصدی که تاکنون حاصل شده، قابلیت راه‌اندازی و فعالیت تا پایان سال 1403 را دارد.

او افزود: در حوزه ثبت و حرایم، در حال حاضر تعداد سه اثر تاریخی تعیین عرصه و حریم شده‌اند و چهار پرونده نیز در مرحله رسیدگی است. سه اثر منقول، هفت اثر غیرمنقول، پنج اثر ناملموس و پنج اثر میراث طبیعی از جمله آثار شاخصی بودند که در فهرست آثار ملی کشور طی یک سال گذشته به ثبت رسیدند و پرونده‌های متعدد دیگری نیز در این بخش در حال حاضر تدوین شده‌اند و یا در مرحله تکمیل هستند.

سلمان‌پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد 160 اثر غیرمنقول، 26 اثر طبیعی، 146 اثر ناملموس، 40 اثر دفاع‌مقدس و 55 اثر منقول در استان خوزستان به عنوان آثار شاخص در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

او با اشاره به این‌که با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همکاری وزارت راه و شهرسازی، برای اولین بار در کشور، با مصوبه شورای پول و اعتبار، تسهیلات بانکی برای حفظ، مرمت و مقاوم‌سازی بناهای تاریخی تصویب و ابلاغ شده است افزود: این مهم در راستای حمایت از مردم و ساکنان بافت‌های تاریخی شکل گرفته است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی و ساکنان بافت‌ها می‌توانتد از این تسهیلات از ۲۰۰ میلیون تومان تا ۳۲۰ میلیون تومان متناسب با روستاها، شهرها و شهرهای بزرگ بهره‌مند شوند که این شیوه‌نامه به همه بانک‌های کشور ابلاغ شده است.

او اضافه کرد: علاوه بر این تسهیلات، به این واحدها وام ودیعه مسکن برای دوره مرمت و مقام‌سازی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060700555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha