رویداد 2023 مهم‌ترین اتفاق گردشگری اردبیل در یک سال گذشته/ بهره‌برداری از 34 پروژه و ادامه روند اجرای 87 طرح

رویداد اردبیل 2023 پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در یک سال گذشته مهم‌ترین رویداد استان اردبیل در حوزه گردشگری بوده و در کنار آن بهره‌برداری از 34 پروژه در کنار اجرای 87 پروژه دیگر می‌تواند از آینده خوبی برای گردشگری اردبیل خبر بدهد.

استان اردبیل در حوزه گردشگری یکی از مقاصد مهم کشور محسوب می‌شود. جاذبه‌های متعدد طبیعی، تاریخی، فرهنگی و انسان ساخت در کنار آب و هوای مطبوع و طبیعت سحرانگیز این استان را به انتخاب بسیاری از گردشگران به ویژه در شش ماه نخست سال تبدیل کرده است و این امر وظیفه نهادهای مرتبط با حوزه گردشگری را در مسیر توسعه و رونق گردشگری اردبیل سنگین‌تر می‌کند.

تعیین سیاست‌ها، توسعه زیرساخت‌های گردشگری، ایجاد تاسیسات مورد نیاز، تامین نیروی انسانی متخصص لازم برای حوزه‌های گردشگری، تبلیغ و معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود و مدیریت کلی صنعت گردشگری فرآیندی است که باید توسط نهادهای دولتی در استان‌هایی مثل اردبیل به بهترین نحو اتفاق بیفتد تا صنعت گردشگری مطابق با ظرفیت‌های موجود رشد کند.

حوزه گردشگری استان اردبیل در یک سال گذشته شاهد اقدامات بسیاری در مسیر توسعه زیرساخت‌ها و افزایش امکانات و تاسیسات بوده است که مجموع  این اقدامات از سوی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل اتفاق افتاده است.

توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری

زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری حرف اول را در این صنعت می‌زند، گردشگران ورودی به هر منطقه باید خدمات مناسبی را دریافت کنند که این خدمات با تامین زیرساخت‌ها و تاسیسات مورد نیاز ممکن خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با اشاره به اجرای پروژه‌های متعدد در حوزه گردشگری استان، می‌گوید: در حال حاضر 87 پروژه در حوزه گردشگری استان در حال اجرا هستند که میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها 49 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود و انتظار می‌رود این پروژه‌ها بعد از بهره‌برداری اشتغالزایی 3 هزار نفری به همراه داشته باشند.

حسن محمدی ادیب ادامه می‌دهد: در همین راستا و در طول یک سال گذشته 34 طرح گردشگری به بهره‌برداری رسیده است که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها و پروژه‌های در دست اجرا ظرفیت ویژه و مهمی به گردشگری استان در قالب تاسیسات چندگانه گردشگری اضافه می‌شود.

بنابر اعلام اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل 34 طرح به بهره‌برداری رسیده در یک سال گذشته با میزان سرمایه‌گذاری 6904 میلیارد ریال و اشتغالزایی 240 نفری همراه بوده است.

توسعه مراکز اقامتی یکی از نیازهای اصلی استان اردبیل در حوزه گردشگری در قالب‌های مختلف و مناطق خاصی است که در این راستا نیز در طول یک سال گذشته سه هتل مهم در مرکز استان به افتتاح رسیده‌اند. هتل‌های پنج ستازه یاکاموز، چهار ستاره ملل و سه ستاره ایده‌آل بعد از بهره‌برداری در یک سال گذشته اکنون در حال خدمات رسانی به گردشگران هستند.

نگار سریع‌الاطلاق معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل درمورد سایر اقدامات این معاونت در یک سال گذشته می‌گوید: صدور 56 موافقت اصولی و 14 مجوز ایجاد با حجم سرمایه‌گذاری 59‌هزار و 553 میلیارد ریال و با پیش‌بینی اشتغالزایی 1866 نفر از دیگر اقدامات اداره کل میراث‌فرهنگی در راستای توسعه تاسیسات گردشگری در استان است.

او همچنین به صدور دو موافقت‌نامه تاسیس منطقه نمونه گردشگری اشاره می‌کند: این موافقت‌نامه‌ها با سرمایه‌گذاری 20 هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی و با پیش بینی اشتغال 700 نفر صادر شده و سرمایه‌گذاران در مرحله تهیه طرح اجرایی قرار دارند.

تبلیغات و معرفی جاذبه‌های گردشگری

استان اردبیل یکی از قطب‌های اصلی سفر در کشور شناخته می‌شود به طوری که بنا به گفته مسئولان گردشگری سالانه میزبان 8 میلیون گردشگر داخلی است. میزبانی اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال 2023 زمینه مطلوبی برای معرفی قابلیت‌های گردشگری در سطح بین‌المللی به شمار می‌رود. این استان به واسطه قابلیت‌های متعدد در حوزه‌های مختلف گردشگری در صورت معرفی شایسته می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگران خارجی بویژه از کشورهای همسایه باشد. برگزاری رویدادهای گردشگری و فرهنگی می‌تواند در شناساندن این قابلیت‌ها نقش موثری داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در این مورد می‌گوید: برگزاری مراسم افتتاحیه رویداد اردبیل 2023 پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو و حضور ویژه در نمایشگاه گردشگری تهران از جمله مهم‌ترین رویدادهای گردشگری اردبیل در طول یک سال گذشته محسوب می‌شود.

حسن محمدی ادیب اضافه می‌کند: مراسم افتتاحیه رویداد اردبیل 2023 با حضور سفرای کشورهای عضو اکو، سفرای چند کشور دیگر از جمله کشور چین و البته با حضور 23 خبرنگار خارجی برگزار شد که بازخورد ویژه‌ای برای گردشگری استان اردبیل داشت و در پی حضور خبرنگاران خارجی، گزارش‌ها و برنامه‌های معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل از چندین شبکه معتبر خارجی به مدت بیش از 160 دقیقه پخش شد که تاثیر آن در جذب گردشگران خارجی را مشاهده می‌کنیم.

در چنین شرایطی تمام توان اداره کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل در حوزه توسعه گردشگری استان به رویدادهای ذکر شده معطوف نشده است و علاوه بر آن نیز در زمینه برگزاری جشنواره‌ها و رویدادها، تبلیغات و بازاریابی و آموزش و صدور مجوزها نیز اقدامات مفصلی به انجام رسیده است.

معاون گردشگری استان اردبیل در مورد این اقدامات می‌گوید: در طول یک سال گذشته 70 عنوان رویداد گردشگری با هدف معرفی قابلیت‌های گردشگری و در سطوح مختلف بین‌المللی، ملی و استانی برگزار شده، یک سایت اطلاع رسانی چند زبانه راه‌اندازی شده و بیش از 10 هزار تهیه و انتشار بروشور و کلیپ نیز اتفاق افتاده است.

یحیی نجارقابل ادامه می‌دهد: همچنین در راستای توسعه گردشگری و بهبود کیفیت خدمات در این حوزه در طول یک سال بیش از 5200 بازدید نظارتی از تاسیسات گردشگری استان انجام شده و برگزاری دوره‌های آموزشی، صدور مجوز بهره‌برداری و فعالیت، برگزاری تورهای اینفو و استانداردسازی تاسیسات گردشگری نیز از دیگر اقدامات ما در راستای رونق صنعت گردشگری استان بوده است.

علاوه بر موارد ذکر شده، حمایت اداره کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل از فعالان حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاران این حوزه با پرداخت تسهیلات از محل اعتباراتی مثل تبصره 18 و تبصره 16 نیز امکان ویژه‌ای از سوی دستگاه‌های دولتی است که نباید از تاثیر آن در ادامه روند رو به رشد صنعت گردشگری غافل شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060800586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha