آزادسازی سواحل چه میزان به توسعه زیرساخت‌های گردشگری دریایی کمک کرد؟/ راه طولانی که قدم‌های اولیه آن برداشته شد

گذر از بین کوچه‌های شهرهای شمالی در پی یافتن ساحلی دنج و گذراندن چند ساعت فراغت و پیاده‌روی، جزو خاطراتی‌ست که هر مسافر شمال کشور آن را تجربه کرده و گاها با در بسته روبرو شده است. حال ظرف دو سال گذشته نه تنها این محدودیت برداشته شده بلکه با اجرای پروژه‌های گردشگری متعدد امکان استفاده از تفریحات دریایی برای گردشگران فراهم شده است.

میراث‌آریا: سال‌ها بود که سواحل ایران مخصوصا نوار شمالی با وجود تعلق به تمامی مردم به دلیل ویژه‌خواری و تبعیض نهادینه شده، به گروهی از نهادها و سازمان‌های خاص واگذار و مردم از آنها محروم شده بودند. دردی کهنه که گرد فراموشی روی آن نشسته بود. با روی کار آمدن دولت مردمی آیت‌الله ابراهیم رئیسی، پیاده‌سازی پیوست عدالت در لوایح و تصمیمات دولت از مهمترین توصیه‌های رهبری به کابینه دولت سیزدهم بود که دستور قاطع و فوری رئیس‌جمهوری برای آزادسازی مناطق ساحلی تصرف شده تا مرز قانونی ‏حداقل ۶۰ متر از ساحل در این راستا انجام گرفت.

آزادسازی سواحل چه میزان به توسعه زیرساخت‌های گردشگری دریایی کمک کرد؟/ راه طولانی که قدم‌های اولیه آن برداشته شد

رئیسی برای پایان دادن به معضل کهنه ساحل‌خواری و تصرف غیرقانونی سواحل دریاها در شمال و جنوب کشور به‌عنوان یکی از مظاهر ویژه‌خواری، نهم بهمن ماه ‏۱۴۰۰ در نامه‌ای به اعضای هیات دولت ابلاغ و اعلام کرد همه دستگاه‌های اجرایی که تصرفاتی در مناطق ساحلی دارند حداکثر ظرف ۲۰ روز نسبت به آزادسازی اقدام کنند. ماموریت ویژه رئیس‌جمهوری به صولت مرتضوی معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان رئیس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امر مبارزه با فساد و اعطای اختیار ویژه به آنها در مبارزه با ویژه‌خواری سواحل شمال کشور، افق نتیجه‌بخش بودن این دستور و بازگشت حق مردم را روشن‌تر کرد.

آزادسازی سواحل چه میزان به توسعه زیرساخت‌های گردشگری دریایی کمک کرد؟/ راه طولانی که قدم‌های اولیه آن برداشته شد

اهمیت کار به حدی بالا بود که علی بهادری جهرمی نیز برای تاکید بر جدیت احیای عدالت اجتماعی و مقابله با رویکردهای تبعیض‌آمیز در کشور در تویئتی نوشت: «دولت مردمی برای احقاق حقوق مردم با هیچ‌کس مماشات نمی‌کند؛ حتی با خود دولت.»

روندی که با فاز آزادسازی آغاز و با توسعه زیرساخت‌های گردشگری ادامه یافت

ساحل مجتمع سازمان بهزیستی در بابلسر اولین مرکز رفاهی بود که آزاد شد و با باز شدن‌ راه دسترسی اردوگاه ورزشی و فرهنگی شهید عظیمی امکانات ساحل ۶۰۰ متری این مجتمع در اختیار عموم مردم قرار گرفت. اقدامی که در تمامی استان‌های ساحلی اجرا و براساس اخبار منتشره تا پایان مهلت معین بالای ۹۰ درصد سواحل به نفع مردم آزاد شدند.

از آنجایی که ساماندهی سواحل شمال از راهبردهای دولت مردمی سیزدهم است، این مسیر آغاز شده در مرحله آزادسازی رها نشد و رئیسی در سفری که اسفندماه ۱۴۰۰ به مازندران داشت از سواحل آزاد شده استان بازدید و بر مدیریت سواحل پس از آزادی و توسعه گردشگری تاکید کرد. او به استاندار دستور داد طرح‌های سالم‌سازی سواحل را گسترش و امکانات لازم را برای تفریح سالم مردم فراهم کند.

آزادسازی سواحل چه میزان به توسعه زیرساخت‌های گردشگری دریایی کمک کرد؟/ راه طولانی که قدم‌های اولیه آن برداشته شد

آغاز ساخت پیاده‌راه‌ سازی سواحل خزر از کریم‌آباد تنکابن/ اجرای ۵۷ طرح تفریحات دریایی با سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد تومانی

استان مازندران که ۱۵ شهرستان آن از ۲۲ شهرستان ساحلی هستند با در اختیار داشتن حدود ۴۷۳ کیلومتر و ۵۵ درصد سواحل شمال کشور در مقایسه با استان‌های گیلان و گلستان دارای بیشترین ساحل است.

به گفته مهدی اسحاقی معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی مازندران اکنون ۴۲۴ کیلومتر با تعیین حریم ۶۰ متری آزاد شده است و طبق اعلام مسئولان مازندران، تقریباً تمامی  دستگاه‌های دولتی حریم ۶۰ متری دریا را آزاد کرده‌اند و بخش اندکی مانند بنادر به این دلیل که تاسیسات آنها باید در حریم ۶۰ متری باقی بماند یا غیرقابل عقب‌نشینی‌ هستند و یا به‌ دلیل هماهنگی آزادسازی‌شان نیاز به زمان‌ دارد.

اسحاقی اضافه می‌کند: طی این مدت ۵۷ طرح و پروژه مربوط به تجهیزات و تفریحات و آبی با حجم سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد تومان در سواحل استان مازندران اجرایی شده است.

آزادسازی سواحل چه میزان به توسعه زیرساخت‌های گردشگری دریایی کمک کرد؟/ راه طولانی که قدم‌های اولیه آن برداشته شد

پیاده‌راه‌ سازی سواحل خزر نیز از طرح‌های گردشگری دولت در مازندران است که با اجرای طرح‌های زیرساختی نظیر آن و تامین ملزومات صنعت گردشگری اعم از تفریحی و خدماتی، گردشگران می‌توانند از تمامی ظرفیت‌های سواحل مازندران بهره‌مند شوند. تا کنون بین ۱۵ شهرستان ساحلی مازندران که از ساری تا رامسر در غرب مازندران کشیده می‌شود، تنها در ساحل ۱۲.۵ کیلومتری شهر تنکابن، طرح پیاده راه سازی ساحلی از سوی شهرداری این شهرستان اجرا شده که به اعتقاد استاندار مازندران می‌تواند الگویی مناسب برای سایر شهرستان‌های ساحلی این استان باشد.

همچنین در ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی استان گیلان که در ۹ شهرستان از چابکسر در شرق استان تا آستارا در غرب ادامه دارد ۲۷ طرح سالم‌سازی دریا شناسایی شده است. در این نقاط شناسایی شده ۷۰۰ هتل آپارتمان، مجتمع‌های گردشگری دریایی و واحدهای بوم‌گردی وجود دارد و مردم در سواحل می‌توانند از این طرح‌های گردشگری دریایی استفاده کنند.

سرمایه‌گذاری صندوق ملی محیط زیست و گره‌های کوری که باز شد/ یک قدم تا حضور گردشگران در تنها جزیره ایرانی دریای خزر

سواحل گلستان در بندرگز، ترکمن وگمیشان به این دلیل که طی این سال‌ها دچار تعرض و ویژه‌خواری چندانی نشده بودند، در فاز آزادسازی درگیری و چالش خاصی نداشتند، اما این روند آغازی شد برای باز شدن گره‌های کور پروژه‌هایی که کلنگشان در دهه‌های قبل خورده بود اما در نیمه راه وامانده بودند. طرح ملی گردشگری و طبیعت‌گردی آشوراده یکی از این پروژه‌هاست که به دلیل زیست محیطی بودن برای اجرا با موانع زیادی روبه‌رو بود و هم‌اکنون با ورود صندوق ملی محیط زیست به‌عنوان سرمایه‌گذار مشکلاتش برطرف شده و تنها جزیره ایرانی دریای خزر فاصله زیادی تا برخورداری از زیرساخت‌های جذب گردشگر ندارد.

مجید رحمانیان معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌فرهنگی استان گلستان در این باره می‌گوید: در یک و سال و نیم اخیر گره پروژه‌های این منطقه که به دلیل عدم صدور مجوزها و مصوبات مورد نیاز معطل مانده بودند، باز شد.

او به ورود شرکت مپنا به‌عنوان سرمایه‌گذار در یکی از این پروژه‌های نیمه کاره، اخذ مصوبه کمیته ملی طبیعت‌گردی برای طرح طبیعت‌گردی ۲۲ هکتاری آشوراده و واگذاری آن به صندوق ملی محیط‌زیست به‌عنوان سرمایه‌گذار همچنین ورود سازمان همیاری شهرداری‌ها به‌منظور پیگیری اجرای طرح‌ها و اخذ مجوزهای مربوط به پروژه‌های مختلف گردشگری، فرهنگی، درمانی، ورزشی در ۱۳۸هکتار پشتیبانی و حریم جزیره آشوراده اشاره می‌کند.

آزادسازی سواحل چه میزان به توسعه زیرساخت‌های گردشگری دریایی کمک کرد؟/ راه طولانی که قدم‌های اولیه آن برداشته شد

۳ پیشنهاد کریدور آبی نگین توسعه گردشگری گلستان در دست بررسی

یکی از مباحث اصلی برای آغاز عملیات اجرایی طرح طبیعت‌گردی در اشوراده مشخص شدن مسیر آبی نهایی بین سواحل بندر ترکمن تا جزیره اشوراده است که در حال حاضر سه مسیر آبی از مبادی سایت پشتیبان، محوطه بنادر و اسکله پانتومی تعاونی گردشگری پیش‌روی سرمایه گذاران و مدیران ارشد استان گذاشته شده و باید با بررسی مزیت‌ها و ویژگی‌های هر مسیر، یک کریدور آبی مطمئن انتخاب شود. از آنجا که جزیره آشوراده نگین توسعه گلستان محسوب می‌شود، تمامی دستگاه‌های اجرایی و ملی باید با دقت و حساسیت ویژه پیگیر اجرا و بهره‌برداری از طرح گردشگری و طبیعیت‌گردی شوند که می‌تواند ش۱۰ هزار شغل ایجاد کند.

با اجرای طرح آزادسازی سواحل عده‌ای آن را به‌معنای رهاسازی دانستند در حالی که قرار بر این است اراضی آزاده شده ضمن ساماندهی سواحل موجب توسعه گردشگری دریایی و فراهم کردن شرایط اشتغال شود. حال برای تحقق این چشم‌انداز و راه طولانی که قدم‌های اولیه آن برداشته شده ضروری‌ست شهرداران نوار ساحلی این استان‌ها طرح‌های ساحلی خود را هدفمند کنند و با هم‌فکری و بهره‌گیری از نظرات تخصصی کارشناسان سه میز تخصصی کروز و شناورهای تفریحی، میز پارک‌ها و مجموعه‌های تفریحی آبی و چشمه‌های آبگرم و میز ساحلی، رودخانه‌ها و تالاب‌ها که در راستای رفع محدودیت‌ها، توسعه و رونق صنعت گردشگری دریایی در معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشکیل شده موجب تحولی اساسی در زیرساخت‌های ساحلی و بهره‌مندی گردشگران از این ظرفیت‌ها شوند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060900693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha