بازار سرپوشیده ارومیه؛ شاهکار دوره صفویه/ تلفیق دیدنی از معماری و هنر

بازار سرپوشیده ارومیه یکی از بازارهای تاریخی و مهم کشور محسوب می‌شود که پیشینه‌ای چند صدساله داشته و حوادث بسیاری را نیز شاهد بوده است.

میراث آریا: بازار ارومیه یکی از آثار تاریخی شهر ارومیه  _ مرکز استان آذربایجان غربی است که در بافت قدیمی این شهر واقع شده و قدمت آن به دوره صفویان می‌رسد. بازار ارومیه معماری ساده‌ای داشته و طاق‌ها، چشمه‌ها و گنبدهای مختلفی را در خود جای داده‌ است. این بازار دارای تیمچه‌ها، حمام‌ها، سراها و مسجدهای مربوط به دوران زندیان و قاجاریان است.

بازار سرپوشیده ارومیه؛ شاهکار دوره صفویه/ تفلیق دیدنی از معماری و هنر

این بازار با مساحت 5 هکتار شامل بیش از 1000 باب مغازه با عملکردهای متفاوت و تعداد 7 تیمچه و سرای بزرگ، پنج حمام قدیمی و یک باب مسجد (مساحت مسجد جامع شهر) است.

بازار ارومیه دارای سرا و کاروانسراهای متعددی از جمله سرای حاج ابراهیم و کاروان‌سرایی واقع در شمال مسجد جامع محل بارانداز فرش بوده و سرای شجاع الدوله (محل بارانداز) سایر مصنوعات مورد نیاز سایر راسته‌های دیگر را تامین می‌کرد.

بازار سرپوشیده ارومیه؛ شاهکار دوره صفویه/ تفلیق دیدنی از معماری و هنر

از راسته‌های پر رونق بازار می‌توان به مسگران، چاقو سازان، زرگران، فرش فروشان، بذر فروشان، بلور فروشان، کفاشان و عطاران اشاره کرد، این راسته‌ها شکل سنتی خود را حفظ کرده‌اند و از طریق چهار سوق‌هایی به هم ارتباط پیدا می‌کنند که علاوه بر افزودن زیبایی ظاهری بازار گشت و گذار در بین راسته‌های مختلف را برای بازدید کنندگان آسان‌تر کرده و نیز در بین این راسته‌ها حمام‌های آخوند، تجلی، قائم و قراجه وجود دارد که هنوز هم استحمام برای بازاریان و مردم دراین حمام‌ها امکان‌پذیر است.

بازار سرپوشیده ارومیه؛ شاهکار دوره صفویه/ تفلیق دیدنی از معماری و هنر

از ویژگی های بارز این مجموعه سادگی معماری آن است‌؛ هر راسته و بخشی از بازار سرپوشیده ارومیه به سبک و شکل خاص از دوره خود پیروی کرده و بقایای به جا مانده، نمایانگر ذوق معماری دوره‌های مختلف مردم این خطه سرسبز کشورمان است.

با وجود تنوع شکل طاق‌ها و گنبدها، مجموعه بازار از سادگی ویژه‌ای برخوردار است، مصالح تمام راسته بازار و چهارسوها از آجر انتخاب شده و اکثرا فاقد اندود ساده گچ است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402061200795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha