آغاز فصل سوم کاوش‌های نجات‌خشی محوطه تاریخی چپرآباد اشنویه آذربایجان غربی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشنویه از آغاز فصل سوم کاوش‌های نجات‌بخشی در محوطه تاریخی چپرآباد(گرگرو) در محدوده سد چپرآباد این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، روناک تاسا با اعلام این مطلب اظهار کرد: این پروژه با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و به سرپرستی حنان بحرانی‌پور انجام می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشنویه با بیان اینکه انجام این کاوش‌ها به مدت یک ماه به طول می‌انجامد، افزود:  فصل نخست کاوش این محوطه در سال 1400 انجام و فصل دوم آن نیز در خرداد ماه سال‌جاری انجام که در این کاوش‌ها که این محوطه مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد ( هفت هزار سال قبل) است.

او تصریح کرد: محوطه باستانی چپرآباد که در حدود 8 کیلومتری جنوب‌شرقی اشنویه در استان آذربایجان‌غربی و در بخش نالوس واقع شده، نزدیک‌ترین محوطه باستانی به ساختگاه سد چپرآباد بوده و فاصله آن تا تاج سد حدود 500 متر است.

تاسا گفت: ویژگی برجسته محوطه این است که بر اساس مجموعه سفالیِ به‌دست‌ آمده، چپرآباد مربوط به فاز انتقالی 2 دوره مهم پیش از تاریخ در توالی فرهنگی شمال‌غرب ایران، یعنی دوره‌های دالما و پیزدلی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402061300875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha