نمایش 5‌هزار سال آیین‌های مردم سیستان در موزه مردم‌شناسی

مدیر موزه مردم‌شناسی سیستان گفت: موزه مردم‌شناسی سیستان با آثاری فاخر و باستانی ما را به گذشته‌های دور می‌برد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، مدیر موزه مردم‌شناسی سیستان به‌مناسبت گرامی‌داشت روز ملی مردم‌شناسی در برنامه رادیویی سلام سیستان گفت: 13 شهریور روز ملی مردم‌شناسی در ایران با نام دانشمند شهیر حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی، ابوریحان بیرونی گره‌ خورده است.

صفر پیغان افزود: موزه مردم‌شناسی سیستان یکی از مهم‌ترین موزه‌های استان و مکان های دیدنی شهرستان زابل است. این موزه به فرهنگ و تمدن غنی اهالی استان سیستان و بلوچستان، به‌ خصوص مردمان شهر سوخته می‌پردازد. ساختمان موزه در آغاز قرن 19 میلادی، توسط حکومت انگلستان به‌ عنوان کنسولگری برای اهداف استعماری در منطقه احداث شد.

او ادامه داد: در سال ۱۳۶۸ این ساختمان به‌ عنوان گنجینه موقت و نمایندگی میراث‌فرهنگی شهرستان زابل معرفی شد و بعد از ۱۸ سال مرمت، نهایتاً موزه مردم‌شناسی در شهریور سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را در این مکان شروع کرد. برخی از قطعات حاضر در مجموعه شامل جاذبه‌های تاریخی کوه خواجه، قلعه مچی، دهانه غلامان،آسبادها، ارگ سه کوهه،آتشکده کرکویه، دریاچه هامون، قایق‌های محلی «توتن»در قالب تابلو ها و ماکت‌ها و همچنین آثار کشف شده از شهرسوخته؛ قبور بازسازی شده، اشیای چوبی، اشیای مفرغی، پارچه‌ها و طناب‌ها، اشیا سفالی، اشتغال، پارچه‌بافی مردم سیستان نیز با هدف آشنایی با آداب‌ و رسوم و فرهنگ اصیل مردم سیستان در معرض دید قرار گرفته است.

مدیر موزه مردم‌شناسی سیستان تصریح کرد: این موزه که موزه تخصصی مردم‌شناسی در استان است دارای بخش‌های مختلف مردم‌شناسی، باستان‌شناسی، صنایع‌دستی و ... است.

او اظهار کرد: در موزه مردم‌شناسی سیستان با انواع مراسم‌ها، آیین‌های سنتی ازدواج، نخ‌ریسی، زیورآلات، محصولات کشاورزی، زندگی عشایری، صید و صیادی، صنایع‌دستی، آلات موسیقی و کتب خطی این سرزمین آشنا می‌شویم که همگی با صحنه‌سازی به‌ نمایش‌ درآمده‌اند.

پیغان ادامه داد: در این موزه خودکفایی مردم سیستان در بسیاری از بخش‌ها مانند مراسم «لایروبی انهار منطقه سیستان»، «پوشاک اصیل مردان و زنان» که شامل خامه‌دوزی لباس مردان و سیاه دوزی لباس زنان توسط بانوان این منطقه انجام می‌شده در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

مدیر موزه مردم‌شناسی سیستان گفت: در این موزه شاهنامه فردوسی معرفی می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با اساطیر این سرزمین آشنا شوند.

پیغان افزود: امروزه بسیاری از گردشگران خارجی مشتاق بازدید از این موزه هستند چرا که بازگو کننده شیوه‌های زندگی ساکنان با فرهنگ کهن این دیار است.

این موزه همه‌روزه پذیرای محققان و بسیاری از علاقه‌مندان به مقوله آداب و سنن و روش‌های زندگی مردم استان از ساعت ۹ تا ۱۹ است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402061300921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha