مروری بر سفر یک روزه وزیر میراث فرهنگی به ورامین، قرچک و پیشوا/ از اقدامات تقویتی و مرمتی برای مسجد جامع ورامین تا پلی که تاریخ مقاومت است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امروز دوشنبه ۱۳ شهریورماه ۱۴۰۲ در سفری یک روزه از بناهای تاریخی، اماکن گردشگری و برخی از کارگاه های صنایع دستی قرچک، ورامین و پیشوا بازدید کرد.

میراث آریا: مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی با همراهی پرهام جانفشان مدیرکل میراث‌فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران، امام جمعه، فرماندارو شهردار قرچک و حسین نوش‌آبادی نماینده مردم ورامین، ‌پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی، وارد قرچک شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بدو ورود از تپه باستانی فردیس قشلاق جیتو بازدید کرد.

تپه فردیس قشلاق جیتو مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان قرچک، بخش مرکزی، روستای قشلاق واقع شده است.

کاوش‌هایی که در این تپه انجام شده نشان می‌دهد متعلق به هزاره‌های پنجم و ششم پیش از میلاد بوده که آثاری از تمدن عصر آهن در آن یافت شده است.

مروری بر سفر یک روزه وزیر میراث فرهنگی به ورامین، قرچک و پیشوا/ از اقدامات تقویتی و مرمتی برای مسجد جامع ورامین تا پلی که تاریخ مقاومت است

زیارت مزار شهدای گمنام قرچک و ادای احترام به مقام شامخ شهدا

در ادامه این سفر یک روزه وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور در گلزار شهدای گمنام قرچک، به مقام شامخ شهدا ادای احترام و از ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان بازدید کرد.

مروری بر سفر یک روزه وزیر میراث فرهنگی به ورامین، قرچک و پیشوا/ از اقدامات تقویتی و مرمتی برای مسجد جامع ورامین تا پلی که تاریخ مقاومت است

بازدید وزیر میراث‌فرهنگی از پل تاریخی باقرآباد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به همراه حسین نوش‌آبادی نماینده مردم ورامین، ‌پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی از پل تاریخی باقرآباد بازدید کرد.

مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی در حاشیه بازدید از پل تاریخی باقرآباد گفت: این پل مربوط به دوره قاجار است و ارزش‌های تاریخی و فرهنگی ما محسوب می‌شود. شهرت پل به این دلیل است که یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین وقایع تاریخ ایران در این مکان اتفاق افتاده است. تعدادی از مردم مجاهد و آزادی‌خواه منطقه کفن‌پوش از این منطقه به مقصد تهران می‌رفتند که در این محل به شهادت می‌رسند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: این پل، تاریخ مقاومت است و از نظر میراث‌فرهنگی و تاریخی ارزشمند است.

او اظهار کرد: مسئولان و شهرداری قرچک حدود ۸۰ هکتار برای راه‌اندازی شهرک صنایع‌دستی و گردشگری در نظر گرفته‌اند که مجوزهای لازم را برای ایجاد شهرکی با همین ماموریت‌ها با چارچوب و شاخص‌های مشخص صادر خواهیم کرد. این شهرک با توجه به نزدیکی به تهران می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگری و صنایع‌دستی باشد.

بازدید وزیر میراث‌فرهنگی از مسجد جامع ورامین

مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی در سفر یک‌روزه به ورامین در بازدید از مسجد جامع این شهر گفت: ورامین به لحاظ تاریخی، ابنیه و میراث تمدنی جایگاه ویژه دارد، از جمله این آثار می توان به مسجد جامع ورامین اشاره کرد که قدمت ۸۰۰ ساله دارد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: مسجد جامع ورامین به لحاظ مهندسی و پایداری در قرون متمادی با توجه به اینکه زلزله‌های شدید رخ داده، پابرجاست. همچنین این مسجد به لحاظ کاشی‌کاری و گچ‌بری‌ها وضعیت کاملا استثنایی و ویژه دارد، با توجه به اینکه گردشگران خارجی بسیاری به این مکان می‌آیند، لازم است برای مرمت و مدیریت آن اقدامات تقویتی انجام دهیم.

او تصریح کرد: مراکز تاریخی دیگری هم در ورامین است که امروز بازدید می‌کنم و آن‌طور که در توان وزارتخانه است مساعدت‌های لازم را انجام خواهیم داد.

مهندس ضرغامی گفت: با توجه وسعت حوزه‌های ماموریتی وزراتخانه، ورامین شایستگی ارتقا را دارد.

مسجد جامع ورامین یا مسجد جمعهٔ ورامین مسجدی مربوط به دورهٔ ایلخانی و یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های شهر ورامین است. ساخت مسجد در دورهٔ سلطان محمد خدابنده آغاز و در دورهٔ پسرش، ابوسعید بهادرخان در ۷۲۲ هجری به پایان رسید.

مروری بر سفر یک روزه وزیر میراث فرهنگی به ورامین، قرچک و پیشوا/ از اقدامات تقویتی و مرمتی برای مسجد جامع ورامین تا پلی که تاریخ مقاومت است

بازدید از کارگاه شیشه و آبگینه

در ادامه سفر مهندس ضرغامی با حضور در کارگاه شیشه و آبگینه در ورامین با هنرمندان و صنعتگران این مجموعه گفت و گو کرد و پای صحبت کارگران این مجموعه نشست.

بازدید از مسجد جامع تاریخی و بنای امامزاده یحیی در قرچک 

بخش بعدی سفر مهدس ضرغامی حضور در مسجد تاریخی و بنای امامزاده یحیی در شهر قرچک بود که وزیر میراث فرهنگی بعد از شنیدن نظرات کارشناسان و مسئولان این بناها دستوراتی در جهت بهبود امور و حل مشکلات صادر کرد.

بازدید از قلعه ایرج و بازار تاریخی پیشوا

مهندس ضرغامی با حضور در قلعه ایرج و بازار تاریخی پیشوا از قسمت های مختلف آن بازدید کرد و سفر خود را با زیارت امامزاده جعفربن موسی الکاظم(ع) در پیشوا به پایان رساند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402061300930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha