مرمت امام‌زاده شاهزاده حسین فراهان استان مرکزی به اتمام رسید

رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فراهان از اتمام مرمت بخش‌های آسیب دیده امامزاده شاهزاده حسین روستای نظام‌آباد شهرستان فراهان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، سعید نیکنام گفت: مرمت عملیات زدودن لایه‌های رنگی، خارج‌کردن بندهای‌ فرسوده، بندکشی، برچیدن کاشی‌های سرامیک به پایان رسیده است.

رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فراهان افزود: این مکان مقدس دارای سه ایوان بزرگ، یک حسینیه و گنبدخانه‌های دو پوشه بر فراز بخش اصلی است که ارتفاع هر یک از گنبدها ۱۱ متر و قطر آنها ۵/۶ و ۵/۷ متر است. بقعه اصلی ۸ ضلع دارد، و شامل دو پوشش آجری از بیرون و طاق ضربی گچی از داخل است. پوشش بیرونی در 12 رکن احداث شده که بنای اصلی مربوط به دوره قبل از صفویه و دوران ایلخانی و استوانه‌ای شکل بوده و دو دیواره دارد که وسط دو دیوار پوک و توخالی است.

او تصریح کرد: قدمت این بنای تاریخی ارزشمند که با گنبد منحصر به فرد مربوط به قرن 9 و 10 و با شماره 1919 در 20 مهر 1376 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062001185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha