تکیه تاریخی گلبندان اصفهان احیا شد

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان از احیای تکیه تاریخی گلبندان به‌عنوان یکی از فضاهای مذهبی پویا در شهر اصفهان مربوط به دوران صفویه خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، محمدعلی ایزدخواستی با اعلام این مطلب گفت: تکیه گلبندان در محله پشت میدان امام(ره) (نقش‌جهان) اصفهان و در محدوده بازار حسن‌آباد قرار دارد که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد. این تکیه همراه با بناهای آن محدوده شامل امامزاده احمد، مسجد ساروتقی، کاروانسرای مقصود بیک و مدارس موجود، اجزای یک مجموعه مذهبی در این بازار را تکمیل می‌کند. این تکیه در زمان خود دارای سقف آجری بوده است که تا حدود یک قرن پیش نیز برجا بود، سپس سقف چوبی جایگزین سقف آجری شد که این نوع سقف نیز بر اساس شواهد محلی تا اوایل دهه ۷۰ پابرجا بود و بعدازآن به‌طور کامل تخریب شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: در این عملیات که بر اساس تصاویر و عکس‌های هوایی سال ۱۳۳۵ و شواهد و مستندات موجود تاریخی انجام شد، تعداد ۱۸ دهانه و ۲۱ سقف به شکل چارسو همراه با منبر آجری به‌طور کامل بازسازی شد، سکوهای چهار طرف نیز مرمت و سنگفرش شده و کتیبه‌های پشت منبر و ورودی نیز اجرا شدند. ضمن اینکه سقاخانۀ ورودی تکیه بازسازی و مرمت شد که در پشت این سقاخانه و متصل به آن اتاق پشتیبانی واقع است و برای تکیه، نقش انباری و آبدارخانه را دارد.

او افزود: احیای این تکیه که با نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان انجام شد، با توجه به کارکرد آیینی آن در طول تاریخ، از یک‌سو می‌تواند فضایی را برای ارائه میراث ناملموس فراهم کند و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های خاص گردشگری مطرح شود، ضمن اینکه فضای شهری، کارکرد دوم آن است، به این معنا که میدانگاه و به عبارتی یک فضای شهری پویا و فعال در درون یک بافت تاریخی و در کنار میدان امام(ره) (نقش‌جهان) ایجادشده که بازار چهارسوق مقصود و بازار حسن‌آباد را به یکدیگر متصل می‌کند.

ایزدخواستی تصریح کرد: باید سایر قسمت‌های گسستی که در جنوب و شرق میدان امام(ره) (نقش‌جهان) ایجادشده را نیز بر اساس شواهد تاریخی احیا کرد، ازجمله نقاط موردنظر، احیای کاروانسرای مقصود بیک است که دقیقاً روبه روی تکیه گلبندان قرار دارد و قطعاً با ورود سرمایه‌گذار و بر اساس مستندات تاریخی احیا خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062101293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha