کاروانسراها یادگار و شاهدی از سنت تاریخ سفر در ایران هستند

مدیرکل سابق دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کاروانسراها را یادگار و شاهدی از سنت تاریخ سفر در ایران عنوان و از ارزش‌های تحولی و گونه‌شناسی معماری به‌عنوان معیارهای ثبت جهانی آنها از سوی یونسکو اشاره کرد.

مصطفی پورعلی مدیرکل سابق دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی و عضو هیات اعزامی ایران به یونسکو در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا با اشاره به ثبت بیست‌وهفتمین میراث جهانی ایران در فهرست یونسکو با عنوان کاروانسرای ایرانی بیان کرد: این ۵۴ کاروانسرا در سراسر ایران و ۲۴ استان کشور گسترده هستند.

او با بیان اینکه ارزشمندی ثبت این پرونده براساس دو معیار دو و سه ثبت‌های جهانی از سوی میراث جهانی یونسکو احراز شده است، افزود: این معیارها به دو موضوع ارزش‌های تحولی و گونه‌شناسی معماری کاروانسرا در ایران به‌عنوان یادگاری از سنت تاریخ سفر در ایران و آسیا می‌پردازد.

پورعلی ادامه داد: کاروانسراها شاهدی برجسته و ارزشمند از سنت سفرهای زیارتی و تجارتی تا پیش از تحولات جاده‌ای همچنین مسیرهای ریلی و هوایی دوره اخیر هستند.

مدیرکل سابق دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، گونه‌شناسی معماری این کاروانسراهای را حائز اهمیت و حاصل اندیشه و دانش ایرانیان عنوان کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062701552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha