۱۱ هزار دلار صادرات چمدانی تولیدات سوزن‌دوزی استان گلستان

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گلستان گفت: در سه سال اخیر ۱۱ هزار دلار محصولات سوزن‌دوزی از استان گلستان به شکل چمدانی صادر شده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، مریم حاجی‌ابراهیمی روز سه‌شنبه ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۲ در حاشیه دومین روز همایش علمی سه‌روزه سوزن‌دوزی ترکمن که در شهرستان گنبدکاووس در شرق استان گلستان در حال برگزاری است، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: سه هزار ۵۰۰ هنرمند رشته سوزن‌دوزی ترکمن در استان گلستان در شهرستان‌های آزادشهر، بندر ترکمن، علی‌آبادکتول، کلاله، گالیکش، گرگان، گمیشان، گنبدکاووس، مراوه‌تپه و آق‌قلا در حال فعالیت هستند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گلستان افزود: بیشترین فعالیت سوزن‌دوزی مربوط به شهرستان‌های ترکمن نشین استان با محوریت گنبدکاووس، آق‌قلا و گمیشان است.

او خاطرنشان کرد: مهم‌ترین هدف برگزاری کارگاه آموزشی سوزن‌دوزی ترکمن حفظ هویت مردم منطقه و معرفی بهتر این رشته به اساتید و هنرمندان سایر نقاط ایران بوده و ۱۶ نفر از استادکاران بومی این رشته از استان گلستان به‌عنوان مدرس ارائه آموزش به شرکت‌کنندگان را به‌صورت تخصصی بر عهده دارند.

حاجی‌ابراهیمی یادآور شد: در این همایش علمی، کارگاه‌های تخصصی در ۲ بخش تئوری و عملی با عنوان‌های «طراحی و نقوش، تاباندن نخ و سیم‌کشی، سیاه دوزی و الوان دوزی، سفیددوزی و آلاجا و دوخت کورتیکن و چنار» اجرا می‌شود.

او یادآور شد: این رویداد ملی تا ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ با همکاری جوامع محلی و با نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و همکاری نهادهای آموزشی مانند دانشگاه آزاد اسلامی گنبدکاووس برای نمایندگان سوزن‌دوز اقوام مختلف ایران‌زمین در حال برگزار است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گلستان خاطرنشان کرد: نمایشگاه صنایع‌دستی هنرمندان استان گلستان ازجمله در رشته سوزن‌دوزی در حاشیه این همایش علمی برای بازدید علاقه‌مندان در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062801686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha