نخستین نمایشگاه عکس معماری دوره تیموری خراسان در تاشکند افتتاح شد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاشکند ازبکستان از برگزاری نخستین نمایشگاه عکس آثار معماری تیموری خراسان در تاشکند خبر داد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، نخستین نمایشگاه عکس معماری دوره تیموری خراسان در تاشکند با حضور مسئولانی از وزارت میراث‌فرهنگی، جمعی از مسئولان کشور ازبکستان، معاون رئیس موسسه شرق‌شناسی ابوریحان بیرونی و استادان هنر  و عکاسان روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ افتتاح شد.

جنت اسماعیل رئیس موزه تاریخ ازبکستان در افتتاحیه این نمایشگاه از ابتکار سفیر جمهوری اسلامی ایران بابت ابتکار برگزاری این نمایشگاه تشکر کرد و یادآور شد که این نمایشگاه تأثیر زیادی به آگاهی مردم ازبکستان از تاریخ عصر تیموری دارد.

حمید نیرآبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان نیز در این مراسم گزارشی از وضعیت آثار و بناهای تاریخی دوره تیموری در خراسان ارائه کرد و گفت: در منطقه خراسان، ۷۲ اثر معماری تیموری وجود دارد و این نمایشگاه با هدف آشنایی مردم ازبکستان با تاریخ دوره تیموری و توسط عکاسان هنرمند ایرانی گرفته شده است و من همین جا و به بهانه برگزاری این نمایشگاه از مردم ازبکستان دعوت می‌کنم که به ایران و خراسان سفر کنند و از نزدیک با این شاهکارهای معماری آشنا شوند.

او گفت: با هماهنگی انجام شده با هنرمندان مطرح عکاس ایرانی و  پژوهشی از شش ماه قبل  تحقیق و عکس‌برداری آثار معماری خراسان آغاز شد.

ثریا کریم‌آوا از پژوهشگران دوره تیموری نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه در خصوص نقش و اهمیت  معماری و تاریخ عصر تیموری  و نقش آن در توسعه فرهنگی و هنری کشورهای همسایه به ویژه ایران صحبت کرد و گفت در دوره تیموری توجه زیادی به علم و فرهنگ و هنر داشتند و همین امر سبب شده که بناهای تاریخی بسیاری در خراسان احداث کنند که هر یک از آن‌ها به نوبه خود شاهکار هستند.

در این نمایشگاه که توسط رضا ابراهیم‌نیا و سید جواد موسوی تحقیق و پژوهش آن انجام شده است آثار عکاسانی از ایران به نمایش در آمده است.

محمدرضا پهلوان، سید حسن ایزانلو، قدیر وقاری شورچه، سید علی سیدی، مسعود سلیمانی سپهر، حمید فرشباف، شکوه مهربان، مهرشاد پهلوان، مهدی وقاری شورچه، محسن عباسی، سید مصطفی یوسفی، سعید گنجعلی، مجید رفیعی، مسلم سرمدی، مانی پهلوان، محمد رمضانی، امیر حسین کریمی، عبدالرحیم تاج‌محمدی، علی خاوری، مهدی مرزبان و ایمان بدری عکاسانی هستند که در این نمایشگاه آثار آن‌ها به نمایش در آمده است.

این نمایشگاه به مدت یک هفته در محل موزه تاریخ ازبکستان دایر است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062901732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha