میراث آریا: شیخ محمد خیابانی در سال۱۲۹۷ هجری قمری مطابق با ۱۲۵۸ هجری شمسی و برابر با ۱۸۸۰ میلادی در خامنه از توابع شهرستان شبستر به دنیا آمد. پدرش حاجی عبدالحمید در پتروفسک از شهرهای قفقاز به تجارت اشتغال داشت.
محمد تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود گذراند، سپس به پتروفسک رفت و در تجارتخانه پدرش به کار پرداخت. او مدتی بعد به ایران بازگشت و در تبریز به تحصیل علوم دینی روی آورد و فقه و اصول را از حاجی میرزا ابوالحسن آقا انگجی فراگرفت. محمد تنها به فراگیری فقه و اصول قناعت نمیکردند و ریاضیات و حکمت و طبیعیات و تاریخ و ادبیات را نیز آموخت و در اندک مدتی به مدارج علمی نائل شد و در مدرسه طالبیه تبریز به تدریس پرداخت.
خیابانی در سال ۱۳۲۵ ق با دختر آیت الله سید حسین پیشنماز خامنهای (جد بزرگوار مقام معظم رهبری) که به زهد و تقوا در تبریز بسیار معروف و پیشنماز مسجد جامع بود ازدواج کرد و پس از وفات او، قریب به چهار سال امامت جماعت مساجد جامع و کریم خان تبریز را عهدهدار بود.
پس از به توپ بسته شدن مجلس شورای ملی که اداره امور در تبریز مختل شد، انجمن ایالتی تبریز برای به سامان کردن امور بر پا شد که خیابانی از منتخبان آن بود.
در همین ایام شیخ محمد از طرف انجمن مذکور و برای مذاکره و جلوگیری از خونریزی، همراه عدهای به محل اقامت عین الدوله قاجار اعزام شد.
پس از فتح تهران و تشکیل مجلس دوم ، خیابانی به نمایندگی مجلس انتخاب شد . در پی التیماتوم روسیه به دولت ایران در سال 1329 ق ، او در مخالفت با آن در مجلس سخنرانی کرد و پس از آنکه دولت صمصام السلطنه اولتیماتوم را پذیرفت و مجلس را بست، به مخالفت خود ادامه داد و در پی دستگیری نمایندگان مخالف، راهی قفقاز شد و چندی را در پتروفسک گذراند.
خیابانی پس از مدتی به تبریز بازگشت ولی به سبب آنکه تبریز در اشغال روسها بود و فعالیت سیاسی امکان نداشت، به تجارت روی آورد. در سال 1335 ق روزنامه تجدد توسط شیخ محمد خیابانی در تبریز منتشر شد.
پس از به توپ بسته شدن مجلس پس از انعقاد قرارداد ۱۹۱۹ در دولت وثوق الدوله که احساسات عمومی و ملی بر ضد این قرارداد برانگیخته شده بود، هواداران خیابانی در رجب ۱۳۳۸ برابر با فروردین ۱۲۹۹ در تبریز قیام کردند. پس از آن خیابانی در نطقهای روزانه خود اصول کلی و اهداف قیام را برای هواخواهان خود بازگو میکرد. خیابانی در طول عمر شش ماهه نهضت و چندین بار در ضمن سخنرانیهای خود در مقابل هزاران نفر با صدای رسا اعلام کرده بود که «هدف قیام ما عظمت ایران است و آذربایجان جزء لاینفک ایران و ایران جزء لایتجزای آذربایجان است.» او همواره بر استقلال قیام از قوای بیگانه تأکید داشت و استمداد از نیروهای خارجی را به شدت نفی میکرد.
با انتخاب مخبرالسلطنه بهعنوان والی تبریز، او مامور سرکوب قیام شده به تبریز آمد، چند روز پس از استقرار والی جدید در تبریز، به دلیل یورش قزاقها به خانه خیابانی، او ناچار شد از راه پشت بام خود را به کوچه رسانده و به خانه همسایه و دوستش حاج شیخ حسنعلی میانجی پناه برد. روز بعد ( روز ۲۲ شهریور ماه ۱۲۹۹ ) قزاقها در جستجوی او به خانه حاج شیخ هجوم آورده و شیخ محمد خیابانی را در زیرزمین این خانه به شهادت رساندند و پیکر بیجان و خون آلود او را از خانه بیرون آورده به عالی قاپو و نزد مخبرالسلطنه بردند. پس از کشته شدن خیابانی، خانوادهاش به تهران مهاجرت کردند و پیکرش را که بطور موقت در گورستان امامزاده سید حمزه تبریز دفن شده بود، در سال ۱۳۵۱ به تهران منتقل و در صحن حضرت عبدالعظیم حسنی به خاک سپردند.
انتشار روزنامه تجدد و مجله آزادیستان در زمان قیام شیخ محمد خیابانی از جمله تأثیر گذارترین اقدامات او در عرصه مطبوعات ایران محسوب میشود. روزنامه وزین تجدد، ناشر اندیشههای سیاسی و اجتماعی خیابانی در سال ۱۳۳۵ ه. ق برابر۱۹۱۷ میلادی شروع به فعالیت میکند. اولین شماره آن تاریخ دوشنبه ۱۶ جمادیالثانی ۱۳۳۵ ه. ق برابر ۱۹ آوریل ۱۹۱۷ را بر پیشانی دارد. این روزنامه تا ۲۴ ذیحجه ۱۳۳۸ هفتهای دو بار و گاهی یک بار منتشر میشود. در این مدت جمعا ۲۰۲ شماره انتشار یافته است. از شماره یک تا ۵۸ آن به مدیریت فیوضات و سردبیری ابوالفتوح علوی خلخالی واز شماره ۵۹تا ۸۶ به مدیریت و سردبیری میرزا تقیخان رفعت وبقیه به مدیریت و مسئولیت مستقیم شیخ محمد خیابانی منتشر شده است.
اداره روزنامه قبلاً در مدرسه دولتی فیوضات قرار داشت، سپس محل اداره روزنامه به خیابان مجیدیه انتقال یافت و آخرین محل اداره آن در بازارچه صفی قرار داشت و شماره تلفنش ۱۷۱ بوده است. خط مشی این روزنامه در سرمقاله اولین شمارهاش چنین آمده است: «روزنامه اساسا طرفدار استقلال و آزادی مملکت و ملت است و فقط در همین موضوع اعمال فکر و اجاله قلم خواهد کرد و بالتبع از مطالب مهمه و مربوط به مسلک خود نیز بحث میکند، تا شاید به حول الله بتواند از عهده این وظیفه گرانباری که متعهد انجام آن شده به خوبی برآید و بیغرض و بی طرف در گوشهای نشسته و آنچه را که حق میداند بشنود و بشنواند و بگوید و بفهماند.» ترجمه خلاصه گفتارهای خیابانی و مرام و خواستههای آزادیخواهان آذربایجان در این روزنامه منعکس میشد.
گزارش از رحیم مهدوی طباطبایی؛ سرپرست خانه موزه شیخ محمد خیابانی
انتهای پیام/
نظر شما