هنرهای چوبی لرستان چشم‌انتظار معرفی و حمایت ادارات

بانوی صنعتگر لرستانی توسعه هنرهای چوبی را منوط به معرفی و حمایت ادارات و نهادها دانست.

بهاره صالحی از جمله بانوان فعال در زمینه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی است که علاوه بر تولید این محصولات در زمینه آموزش این هنرهای اصیل نیز در استان لرستان، فعالیت دارد.

او که داری مدرک فوق دیپلم نقاشی ایرانی «مینیاتور» است، از سال ۸۷ این کار را به صورت انفرادی شروع کرده و در سال ۹۰ کارگاه آموزشی‌اش را تاسیس کرده است.

این هنرمند در سال ۹۱ کارگاه تولیدی مجسمه و تابلوهای چوبی تاسیس کرده و ۱۲ کارگر مستقیم دارد. سال ۹۳ جواز تاسیس کارگاه و در سال ۹۵ نیز پروانه تولید کارگاهی و مجوز مشاغل خانگی پشتیبان را دریافت کرده است.

صنعتگر لرستانی با بیان اینکه کارکردن با چوپ و خلق یک اثر، یاد خداوند را در وجود انسان، روشن می‌کند، افزود: آنچه در خصوص پیکرتراشی مهم است حس آرامش و تأثیری است که این سازه‌های هنری بر روح و روان انسان‌ها می‌گذارند.

او در خصوص وضعیت تولید و معرفی هنرهای چوبی و پیکرتراشی در لرستان گفت: از نظر تولیدات، هنرمندان این عرصه در وضعیت مطلوبی قرار دارند و چالش اصلی این حوزه معرفی این هنر به مردم یا عموم جامعه است که هیچ اطلاعی در خصوص تولیدات و فروش این صنایع ندارند، چراکه این هنر و فعالان این حوزه به صورت کامل معرفی نشده‌است.

صالحی با بیان اینکه انتظار می‌رود مسئولین از کارگاه‌های ما بازدید و خرید کنند تا زمینه استفاده و معرفی این صنایع فراهم شود اظهار کرد: این عوامل سبب می‌شوند که جامعه مصرف‌کننده و مخاطب ما بیشتر با این هنرصنعت اصیل آشنا شوند.

هنرمند لرستانی ادامه داد: قول‌هایی در خصوص ایجاد بازارچه صنایع‌دستی برای عرضه و معرفی محصولات ما داده شده که در صورت عملی شدن می‌تواند گامی بزرگ در راستای توسعه و ترویج این هنرصنعت باشد.

او در خصوص وضعیت صادرات صنایع‌دستی بویژه هنرهای چوبی و پیکرتراشی گفت: پیشنهادها و ایده‌هایی برای صادرات وجود دارد، اما به علت مشکلات زیادی که در این مسیر هست، در این حوزه ورود جدی نداشته ولی می‌توان گفت در مجموع صادرات در این حوزه، مهم و درآمدزاست.

هنرهای چوبی لرستان چشم‌انتظار معرفی و حمایت ادارات

بهاره صالحی استقبال مردم از آموزش این رشته را خوب عنوان کرد و ادامه داد: من آموزش را از ابتدای ورودم به این کار شروع کرده‌ام و تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر شاگرد داشته‌ام.

صنعتگر لرستانی اظهار کرد: کار کردن با چوب، حس خوب و آرامش‌بخشی به هنرمند می‌دهد و از لحاظ روحی علاوه بر آرامش و زیبایی، باعث می‌شود از کار کردن لذت ببری چراکه با این کار، چیزی را خلق کرده‌ای که آفریده دست خداوند است.

او با اشاره به اینکه مهم‌ترین چیزی که در این کار برایم وجود دارد، آرامش در کار و تولید اثر هنری و صنایع چوبی‌ است، اضافه کرد: هنرهای چوبی و پیکرتراشی، تراشیدن و شکل دادن چوب یا هر ماده دیگری است که می‌توان با آن اثری خلق کرد و به آثار تولیدی این هنر، تندیس، پیکره یا مجسمه گفته می‌شود.

صالحی عنوان کرد: البته نشانه‌هایی از تراشیدن و فرم دادن اشیا از دوران غارنشینی به دست آمده که قدمت این هنر را نشان می‌دهد و بسیاری نیز معتقدند پیکرتراشی هنری جاودانه در راستای ارتباط و شناخت قدرت آفرینش معبود است.

گفتنی‌است یونانیان، مصریان و هر قومی روایتی از پیکرتراشی، مجسمه‌سازی و... داشته و در ایران نیز به‌ویژه در دوران هخامنشی پیکرتراشی وسیله‌ای برای ثبت آیین‌ها و نشان دادن شوکت ایرانیان بوده و در این دوران، پیکرتراشی مفهومی کاملا هنری یافت.

پیکرتراشی در دوران معاصر به علت پیشرفت علم و تکنولوژی، دگرگونی زیادی پیدا کرده و از یک هنر صرف و تفننی به صنعتی عجین شده با سایر رشته‌ها مثل دکوراسیون و معماری درآمده به نحوی که در پیکرتراشی نوین عناصری مانند چوب، آهن، حلبی، طلا، جواهر، شیشه، نخ، پارچه و... بکار می‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402063001845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha