ثبت‌جهانی کاروانسرای افضل شوشتر موفقیتی فرهنگی در عرصه جهانی است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، در پیامی ثبت‌جهانی کاروانسرای "افضل" در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث‌جهانی یونسکو در ریاض به‌عنوان پنجمین اثر جهانی ثبت‌شده استان را به همه مردم خوزستان تبریک گفت و آن را دستاوردی ماندگار، فرهنگی و تاریخی برای خوزستانی‌ها دانست.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، در متن پیام محمدحسین ارسطوزاده این‌گونه آمده است:

«ثبت زنجیره کاروانسراهای ایرانی، به گواهی ارزیابان یونسکو، نمایانگر مبادله ارزش‌های انسانی، پیشرفت معماری، فناوری و گواهِ کم‌نظیری از سنت مهمان‌نوازی و تعامل مسافران در قالب اقوام، ادیان و ملل مختلف در ایران عزیزمان است.

در این میان، ثبت‌جهانی کاروانسرای افضل شوشتر در مجموعه کاروانسراهای ایرانی، کام هم‌استانی‌های فرهیخته، علاقه‌مندان و دلسوزان تاریخ و فرهنگ غنی کهن‌شهر شوشتر را شیرین و قلب خوزستانی‌های فرهنگ دوست را مملوء از شادی کرد.

بی‌هیچ تردیدی شوشتر، گنجینه ارزشمندی از هنر و تمدن اسلامی و ایرانی است و جای‌جای این شهر زیبا و دیدنی، مملوء از تجلی هنرمندی و هوشمندی نیاکان این سرزمین است که جهانیان را به تحسین وا داشته و ثبت‌جهانی سازه‌های آبی‌تاریخی، آشکارترین نمونه این شایستگی و برازندگی است.

ثبت‌ کاروانسرای افضل به عنوان پنجمین اثر ثبت‌شده از خوزستان و دومین اثر ثبت‌شده از شوشتر در فهرست میراث‌جهانی، نشانه روشن دیگری از ظرفیت بالای خوزستان در عرصه‌های گردشگری و تاریخی و دستاوردی ماندگار، فرهنگی و تاریخی برای مردم استان است که مسئولیت متولیان موضوع را در معرفی شایسته و در شأن استان، در صحنه‌های جهانی و بین‌المللی مبرهن می‌سازد.

کاروانسرای تاریخی افضل با شاخصه‌هایی همچون تزئینات آجری چشم‌نواز، ستون‌های سنگی اطراف حیاط و معماری ویژه شبستان آن، یادگاری فاخر و ارزشمند از دوره قاجار و محلی برای بارانداز، دادوستد تجاری و استراحت بوده که همچون نگینی در دارالمؤمنین می‌درخشد و مجموعه مدیریت استان و شهرستان تلاش خواهد کرد ضمن حفاظت و صیانت از این بنای باشکوه، ترتیبی اتخاذ شود تا همگان به‌ویژه شوشتریان عزیز از منافع آن منتفع شوند.

ثبت‌جهانی کاروانسراها در سطح کشور و ذیل آن کاروانسرای افضل شوشتر، یک موفقیت فرهنگی در عرصه جهانی است که حاصل نظم و راهبری در سطح کلان تا استان و شهرستان‌ها و تلاش همه مدیران و کارشناسان در تعامل و همکاری با همه بخش‌های مرتبط و به‌ویژه مساعدت‌های مردمی، اصحاب رسانه، سازمان‌های مردم‌نهاد و دوستداران میراث‌فرهنگی است.

بی‌شک تلاش‌های وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جناب آقای مهندس ضرغامی و قائم‌مقام محترم وزارتخانه و معاون میراث‌فرهنگی کشور جناب آقای دکتر دارابی نیز در این دستاورد بزرگ، تاریخ‌ساز و افتخارآفرین بر کسی پوشیده نخواهد بود که لازم می‌دانم صمیمانه از این تلاش‌ها قدردانی کنم.

اینجانب در پایان ثبت‌جهانی کاروانسرای افضل شوشتر به همراه 53 کاروانسرای تاریحی دیگر ایران در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث‌جهانی یونسکو در ریاض را به مردم و فعالان میراث‌فرهنگی استان خوزستان تبریک می‌گویم و امیدوارم جهانی شدن این اثر ارزشمند محرک مؤثری در جریان توسعه گردشگری استان زرخیز خوزستان باشد.»

انتهای پیام/

کد خبر 1402063101880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha