گنجینه ایثار و شهادت شهرستان اردکان، روایتگر روزهای دوران دفاع مقدس

هر کشوری دارای فرهنگ و تمدنی است که در طول تاریخ به کوشش و تلاش نسل‌های پیشین ساخته‌شده است. گاهی این فرهنگ و تمدن، به ارزش‌های دینی و معنوی آمیخته‌شده که باعث ماندگاری و قداست آن در طول زمان می‌شود.

میراث آریا: در کشور عزیزمان ایران و در دین مبین اسلام و مذهب تشیع، نمونه‌های زیادی داریم که مجال نامبردن یکایک آن‌ها نیست، اما ازآنجایی‌که انقلاب مقدس اسلامی ما و مقاومت جانانه جوانان و رزمندگان ایثارگر در طول دوران دفاع مقدس تشابهات زیادی به انقلاب خونین کربلا دارد و حماسه حسینی الگوی جوانان عاشورایی ما بود و باید اشاره کرد که اگر نبود عزاداری‌ها، سخنرانی‌های مذهبی، حسینیه‌ها و تعزیه‌هایی که در کل دنیا هرساله در محرم و صفر برای سید و سالار شهیدان بر پا می‌کنند، به جرئت می‌توان گفت که اسلام و تشیع این‌چنین به نسل ما انتقال نمی‌یافت و حتماً چون ادیان و مذاهب دیگر دست‌خوش تحریف قرار می‌گرفت. کما اینکه پیرمراد ما خورشید تابان جماران بنیان‌گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی فرمودند: محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

بنابراین نسل امروز کشورمان باید با تأسی پیام‌رسان انقلاب کربلا، نسبت به زنده نگه داشت یاد شهدا و معرفی سیره و منش شهدا برای نسل‌های آینده اقدام کنند. زیرا انجام این مهم باعث ایجاد روحیه ایثار، فداکاری و از خود گذشتگی برای دفاع از دین و مذهب و ارزش‌های حاکم بر جامعه و همچنین دفاع از تمامیت ارضی کشور عزیزمان ایران خواهد شد.

یکی از اقدامات عملی در این راستا می‌تواند ایجاد باغ موزه‌های دفاع مقدس و موزه‌های شهدا و به عبارت دیگر گنجینه ایثار و شهادت باشد و با توجه به اینکه در دوران دفاع مقدس مردم تمام استان‌ها، شهرها، پخش‌ها و روستاها در این فریضه دینی میهنی سهیم بوده و در دفاع مقدس دِین خود را به اسلام و انقلاب ادا نموده‌اند، بر مسئولین و رزمندگان هر شهر فرض است که در راستای حفظ این دست آوردها و ثبت ایثار آن‌ها تلاش کنند.

شهر شهیدپرور اردکان در دوران دفاع مقدس همچون دیگر شهرهای استان یزد نقش فعالی داشته و ۴۲۰ لاله خونین تقدیم کرده است که هر کدام سند افتخار این شهرستان برای نسل‌های آینده است، شهری که سردار رشیدی چون ذبیح‌الله عاصی زاده و بنیان‌گذار و اولین فرمانده تیپ الغدیر از آن اوست، بحمد الله در این راستا اقدام به تشکیل گنجینه ایثار و شهادت در شهرستان اردکان شده است که در ادامه به اهداف و چشم‌انداز آینده این مجموعه فرهنگی می‌پردازیم.

قسمت‌های مختلف گنجینه ایثار و شهادت اردکان

گنجینه ایثار و شهادت اردکان در دوطبقه شامل بخش‌های انتظار، تالارهای مقاطع تاریخی خاص، گالری شهدا، انتشارات، اتاق‌های یادمانی و سایر بخش‌ها است، که از نظر محتوایی و مفهومی، مقاطع مختلفی از مقاومت مردم سلحشور اردکان، از دوران کشف حجاب رضاخانی تا دوران دفاع مقدس را به تصویر کشیده است. نمایی از دوران رضا پهلوی، نمای زندان ساواک، نمای جنگ تحمیلی، نمای عروج، نمای ستاره‌ها (معرفی شهدای گران‌قدر ۸ سال دفاع مقدس) و نمای مسیر ۸ سال دفاع مقدس (بیانگر مباحثی ازجمله شهدای گمنام و جانبازان ۸ سال دفاع مقدس) از پخش‌های مختلف این موزه دیدنی است.

گنجینه ایثار و شهادت شهرستان اردکان از سال 1391 و به‌منظور حفظ آثار وزنده نگه‌داشتن یاد شهدای شهرستان، همچنین معرفی سیره و سبک زندگی شهدا و انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان جامعه در بافت تاریخی اردکان و در خیابان آیت‌الله حائری اردکان دایر شده است.

در این موزه وصیت‌نامه شهدا، وسایل زندگانی، فیلم‌های موجود از دوران جنگ و عکس‌ها و نامه‌ها مربوط به شهدای دوران دفاع مقدس را می‌بینیم.

گنجینه ایثار و شهادت شهرستان اردکان، روایتگر روزهای دوران دفاع مقدس

گنجینه ایثار و شهادت شهرستان اردکان، روایتگر روزهای دوران دفاع مقدس

اهداف گنجینه

ایفای نقش مؤثر گنجینه در حفظ و ارتقای هویت اسلامی و فرهنگ جهادی جامعه اسلامی شهرمان اردکان، ارائه الگوی مناسب برای سایر شهرهای استان و کشور در راستای حفظ آثار و زنده نگه‌داشتن یاد شهدا، تمرکز بخشی و اصلاح برنامه‌های گرامی داشت و یادواره‌های شهدا در سطح شهرستان، جمع‌آوری و حفظ آثار و اشیاء بجا مانده از شهدای گران‌قدر و رزمندگان دوران دفاع مقدس که ارزش معنوی خاصی برای نسل‌های آینده دارد، جمع‌آوری، حفظ و نشر آثار صوتی و تصویری شهدا و رزمندگان دفاع مقدس، معرفی شهدای اردکان از نظر زندگی‌نامه و سیره و سبک زندگی آن‌ها در طول دوران دفاع مقدس در کل کشور و حتی در دنیا و ایجاد فضایی جذاب و معنوی جهت انتقال جاذبه‌های فرهنگی دفاع مقدس به نسل‌های آینده، به وجود آوردن شرایط مطمئن و قابل‌اعتماد برای خانواده‌های معظم شهدا در جهت حفظ امانت فرزندان شهیدشان و انتقال آن به نسل‌های آینده، جذب، به‌کارگیری و حفظ رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس و تشویق آن‌ها نسبت به انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان، جذب و تربیت نیروهای جوان در جهت روایتگری و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل بعد، شناسایی و جذب گروه‌های هدف جهت انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل‌های آینده از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی این موزه بوده است.

 با عنایت به زیبایی بصری و محتوایی گنجینه ایثار و شهادت اردکان امید می‌رود این مجموعه به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری آیینی و مذهبی شهرستان ارکان مطرح شود.

گنجینه ایثار و شهادت شهرستان اردکان، روایتگر روزهای دوران دفاع مقدس

گزارش از نجمه میثاق، کارشناس روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد

انتهای پیام/

کد خبر 1402070400140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha