برای اولین بار دهکده گردشگری در هرمزگان راه‌اندازی می‌شود

محمد محسنی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان در نشست خبری به مناسبت هفته گردشگری گفت:  برای اولین بار دهکده گردشگری در هرمزگان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، محمد محسنی ضمن تبریک هفته گردشگری به فعالان و دست‌اندرکاران این صنعت به تشریح عملکرد اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: در حوزه صنایع‌دستی ۲۵۰ بازارچه و رویداد در تمام شهرستان‌های استان برگزار شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان با اشاره به اینکه بالغ‌بر ۷۷میلیارد ریال تسهیلات به صنعتگران صنایع‌دستی پرداخت‌شده، افزود: ۳۰۸۵ نفر از ابتدای دولت سیزدهم آموزش صنایع‌دستی دیده‌اند و ۲۲۷۲۱ مجوز صنایع‌دستی صادر شده است.

او ادامه داد: این مجوزها برای جامعه صنایع‌دستی و کسانی که به‌واسطه دسترنج و زحمات شبانه‌روزی خاصه جامعه زحمتکش و پرتلاش روستایی و کسانی که محل زندگی‌شان را کارگاه خدمت و کار و تلاششان بوده، صادر شده است.

محسنی با اشاره به اینکه طی این مدت ۱۹۹ نفر از صنعتگران صنایع‌دستی بیمه‌ شده‌اند، افزود: همچنین ۱۵ نشان ملی صنایع‌دستی در این مدت دریافت شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان با اشاره به حضور در  رویدادهای گردشگری گفت: این اداره‌کل در ۲۸ رویداد ملی و استانی حضورداشته است.

او با بیان اینکه ۳۲۰۰ نفر در دوره‌های گردشگری شرکت کرده و آموزش‌دیده‌اند، گفت: همچنین مبلغ ۲۲۲۰ میلیارد ریال در حوزه گردشگری تسهیلات پرداخت‌ شده است.

محسنی افزود: در طی این مدت هفت پروژه گردشگری به بهره‌برداری رسیده است و ۲۶۲ موافقت اصولی که ابتدا و مبنای ورود سرمایه‌گذار و فعال در حوزه گردشگری برای ساخت تأسیسات گردشگری است، صادرشده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان در خصوص ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های گردشگری گفت: بعضی از نقاط گردشگر پذیر کاری انجام‌شده بود اما جاده دسترسی، برق، آب و ... نداشت که طی دولت سیزدهم ۴۵ زیرساخت گردشگری ایجاد و تکمیل‌شده که به کمک بخش خصوصی آمده است.

او با اشاره به رویدادهای گردشگری گفت: در تمامی شهرستان‌های استان ۲۱ رویداد گردشگری توسط این اداره‌کل برگزارشده این رویدادها اعم از رویدادهای دریایی و ساحلی و... بوده است.

محسنی اظهار کرد: پروانه بهره‌برداری زمانی است که پروژه تکمیل‌شده و به صاحب و مالک پروژه مجوز بهره برداری داده می‌شود که در دولت سیزدهم ۲۲۳ صدور و تمدید پروانه بهره‌برداری در حوزه گردشگری انجام‌شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حوزه میراث‌فرهنگی که یک موضوع مهمی در حوزه تاریخی و تمدنی و تعلق‌خاطر جدی مردم کشور و به‌تبع آن استان و بندرعباس بوده، ۶۷۱ کارشناسی اشیا انجام‌شده است.

او بیان کرد: همچنین ۲۱۴ شی‌ء تاریخی با استفاده از کارشناسان غیردولتی آن‌هایی که صلاحیت و اهلیت داشتند، مرمت‌ شده است.

محسنی بابیان اینکه برای ثبت اثر در فهرست ملی محدودیت داریم، گفت: هر استانی در سال شاید چند مورد تک‌رقمی مجوز ثبت اثر داشته باشد و کار مهم و سختی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان ادامه داد: شاخص و استانداردهای اثر باید لحاظ شود که کارشناسان امر در جلسات و کمیسیون‌های مربوطه بتوانند آن اثر را مطابق با استاندارد و شاخص‌های ثبتی بتوانند مجوز ثبت دهند و یک کار کارشناسی قوی باید باشید تا اینکه اثری ثبت شود که این اداره‌کل توانست ۲۰ اثر را در فهرست آثار ملی به ثبت برساند.

احیا و بهره‌برداری از ۳ بنای تاریخی در استان

او با اشاره به اینکه احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی موضوع و یک انتظار جدی جامعه است، اظهار کرد: چه در سطح استان و چه در سطح کشور انتظار جدی دارند که در همین راستا سه بنای تاریخی استان برای احیا و بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار شده است.

محسنی افزود: همچنین در این مدت بنا در این دوره مرمت‌شده است که اعتقاددارم که بالای ۲۰ بنا است که جدیداً چهار تا پنج اثر تاریخی مرمت آن را آغاز کرده‌ایم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان ادامه داد: ضلع غربی قلعه هرمز کار مرمت آن انجام‌شده و قلعه هشنیز در محدوده شهرستان گاوبندی سال‌های سال بود که این قلعه به هر صورت نگاه مرمتی به آن نشده بود که خوشبختانه با حمایت وزارتخانه و استان کد اعتباری برای مرمت این قلعه گرفته شد.

او افزود: حسن این شروع کار اعتباری این است که وقتی اهمیت مرمت در وزارتخانه جا افتاد برای سنوات بعد می‌توانند اعتبارات تکمیلی به اثر بدهند.

محسنی بابیان اینکه قلعه فین یک قلعه مهم و موردتوجه جامعه فرهنگیان است، اظهار کرد: تعیین حریم آن را دنبال کردیم که حریم قلعه را به‌درستی و کارشناسی جلو ببریم و حریم آن انجام‌شده و در ماه‌های آینده کار مرمت و آواربرداری از پایه و اساس قلعه را انجام خواهیم داد و در فازهای بعدی، فازهای تکمیلی خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان افزود: همچنین تکمیل تعدادی از بادگیرهای شهر تاریخی و مهم پل نقطه تلاقی و اتصال سرزمین اصلی به بزرگ‌ترین جزیره منطقه و خاورمیانه به قشم است را دنبال می‌کنیم و در لیست مرمت قرارگرفته است.

راه‌اندازی شهرک صنایع‌دستی در بندرعباس

او با اشاره به اینکه بالغ‌بر ۹۰ هزار نفر صنعتگر صنایع‌دستی در استان شناسایی‌شده‌اند که بالای ۹۵ درصد بانوان هستند، افزود: نقش بانوان در حفظ صیانت از هنرهای صنایع‌دستی خودش را نشان داده و دغدغه‌شان این است که جایی برای عرضه محصولات خود داشته باشند.

محسنی ادامه داد: بودجه امسال تکلیف بود که درصدی از شهرک صنایع‌دستی را در اختیار داشته باشیم و یک زون ۱۰ هکتاری شهرک صنعتی گمبرون را با تفاهم‌نامه و تکلیف بودجه‌ای که داشتیم با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی انجام‌شده و در اختیار این اداره‌کل قرارگرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان افزود: این محل به‌موازات جاده بندرعباس میناب قرارگرفته که ان‌شاءالله یک زون صنایع‌دستی جنوب کشور را  خواهیم داشت یعنی هر استانی که قابلیت و ظرفیت صنایع‌دستی خود را در یک مرکز پایش و پردازش دارد.  

او ادامه داد: هنرمندان و تولیدکنندگانی که آثارشان قابلیت رقابت در بازار خارجی را دارند بیایند و ما زمین در اختیارشان قرار می‌دهیم.

محسنی با اشاره به اینکه اما مرکز پردازش صادرات صنایع‌دستی در مجاورت آن‌ها قرار می‌گیرد که تمام محصولات صنایع‌دستی باید با استانداردهای گمرکات و بازار مصرف دنیا تطبیق دهد، گفت: انشا الله در اینجا کل صنایع‌دستی ایران که سرمایه‌گذار و سازنده آن میل به عبور از گمرکات استان هرمزگان را داشته باشد به سمت بازارهای خارجی باید از مرکز پردازش صادرات جنوب کشور که در بندرعباس که سرمایه‌گذاران و فعالان در آن فعالیت خواهند کرد بگذرد و در قالب یک برند مشخصی به دنیا معرفی کنیم.

برای اولین بار دهکده گردشگری هرمزگان راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تاکنون همه پهنه می‌گرفتند و بر اساس تقاضای شخص کار می‌کردند و آن انتظاری از آن بود خروجی نداشت.

او اظهار کرد: در همین راستا ۴۶ هکتار زمین توسط استاندار هرمزگان در اختیار این اداره‌کل قرار داده‌شده که دهکده گردشگری هرمزگان در آن راه‌اندازی خواهد شد.

محسنی بابیان اینکه این دهکده گردشگری آن‌طور نیست که هرکسی بخواهد کاری انجام بدهد این دهکده سرانه مشخص دارد، افزود: این دهکده گردشگری مدیریت واحد خواهد داشت و تمام مراکز عمومی که سرانه عمومی تلقی می‌شود توسط مدیریت شهرک، مدیریت خواهد شد.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان گفت: تمام موارد موردنیاز در این  دهکده تعریف‌شده و سرمایه‌گذار قدرت انتخاب دارد و افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند شناسایی‌شده و اگر مدل سرمایه‌گذاری با شاخص دهکده همخوانی داشت می‌توانند آنجا فعالیت کنند.

راه‌اندازی دو رشته گردشگری و هتلداری در بندرعباس

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حوزه آموزش خیلی تلاش کردیم، ادامه داد: جامعه پذیرش آموزش‌های فرعی را ندارد و باید به سمت مراکز رسمی برویم.

محسنی بابیان اینکه دو رشته هتلداری و گردشگری از ابتدای مهر امسال در مدارس دخترانه آینده‌سازان و پسرانه پرفسور حسابی راه‌اندازی شده است افزود: هم‌زمان با آغاز هفته گردشگری، زنگ گردشگری در این مدارس نواخته می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان گفت: بهترین نفرات در این مدارس پذیرش خواهند شوند اگر این هنرستان‌ها را خوب مدیریت کنیم می‌توانیم آینده مدیران و سرمایه‌گذاران خوبی را به جامعه تحویل دهیم.

میز ملی گردشگری دریایی

او با اشاره به اینکه هرمزگان بزرگ‌ترین استان ساحلی کشور باید با مزیت و ظرفیت استان باید یعنی دریا با کشور صحبت کند، بیان کرد: حق هرمزگان است که برندهای ملی در اینجا باشد و تشکر می‌کنم از وزارت میراث‌فرهنگی که دبیرخانه میز ملی دریایی را به این استان دادند.

محسنی افزود: مدل اجرایی و عملیاتی صنعت گردشگری دریایی ایران باید از این میز خارج شود، یعنی افراد کمیته باید مدل بدهند و استان‌های ساحلی کشور بر اساس این خط فکری این میز کار کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان ادامه داد: جلسه اول تشکیل‌شده و افراد این میز تخصصی مشخص‌شده‌اند و اولین کار این است که افراد این میز تخصصی آموزش ببیند و تقویم آموزشی برای این میز تخصصی نیز تهیه‌شده است.

او اظهار کرد: افراد میز تخصصی گردشگری دریایی باید دوره‌های تخصصی دریا را بگذارند تا بتوانند در مورد دریا صحبت کنند زمانی که این میز به پختگی رسید این کار به سرانجام می‌رسد.

راه‌اندازی بازارچه دائمی صنایع‌دستی در بندرعباس

محسنی در خصوص راه‌اندازی بازارچه دائمی صنایع‌دستی گفت: در بندرعباس شهری که در یونسکو شهر خلاق در حوزه صنایع‌دستی است جای عرضه صنایع‌دستی خالی است.

او ادامه داد: به لطف و حمایت استاندار طبقه همکف و عرصه معاونت صنایع‌دستی به بازارچه صنایع‌دستی تبدیل می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان افزود: این فرصتی خواهد بود که زنان، مردان و هنرمندان فعال در حوزه صنایع‌دستی در این مکان محصولات خود را عرضه کنند.

ثبت کاروانسرای بستک در فهرست جهانی یونسکو

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ثبت جهانی کاروانسرای بستک گفت: در چهل و پنجمین نشست یونسکو در ریاض ۵۴ کاروانسراهای جمهوری اسلامی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید که کاروانسرای بستک یکی از این کاروانسراها بود.

محسنی با اشاره به اینکه کاروانسرا یکی از نمادهای گردشگری است، افزود: کاروانسرای زنده و سرپا در استان هرمزگان شاید به عدد ۵ برسید و این کار بزرگی است که یکی از کاروانسراهای استان در فهرست کاروانسراهای ایران قرارگرفته و ثبت جهانی شده که زحمات زیادی در این خصوص کشیده شده است.

پروژه‌های پیشران توسعه گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان در خصوص پروژه‌های پیشران گفت: در استان، ۶ اداره به‌عنوان پیشران شناسایی شدند که اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان بر اساس ظرفیت‌ها یکی از این ادارات بود.

او با بیان اینکه بالغ‌بر ۳۰ پروژه پیشران توسعه عمرانی تهیه شد که هرکدام اگر اتفاق بیفتد خودش دنیایی از محرک توسعه باشد، ادامه داد: شاید از این ۳۰ پروژه ۱۰ پروژه یا شش پروژه اجرایی شود، این تعهد را نداریم که هر ۳۰ پروژه اجرایی شود ولی این تعهد راداریم ظرفیت‌های استان را اثبات کنیم.

محسنی افزود: یکی از این پروژه‌ها احداث سه مارینا در بندرعباس و جزیره هرمز و نخل ناخدا بود که در حوزه بنادر دریانوردی تفاهم‌نامه آن بسته شد که چند هزار نفر فرصت شغلی ایجاد می‌شود و کار بزرگی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان اظهار کرد: یکی دیگر از پروژه‌های پیشران، باغ جبیر جزیره هرمز است که جبیر مختص کشور ما، عربستان و پاکستان است و جای دیگری این نوع آهو نیست.

او اضافه کرد: در باغ جبیر مجموعه‌ای از جبیرهای جزیره لارک، هرمز و هنگام را جمع‌آوری می‌کنیم و از جبیرها حفاظت می‌کنیم.

سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی

محسنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی گفت: اعتباری برای ساماندهی وضعیت سرویس‌های بهداشتی اختصاص‌یافته که امید می‌رود بتوانیم آن‌ها را سامان دهیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان اظهار کرد: مردم در زمینهٔ سرویس‌های بهداشتی حساس بوده که تا پیش‌ازاین بدون متولی بودند، برای اینکه وضعیت سرویس‌های بهداشتی هم بهبود یابد باید اقتصادی شوند.

او تأکید کرد: از شهرداری، مسکن و شهرسازی و راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خواسته‌شده ۲۷ نقطه برای احداث سرویس بهداشتی در اختیار میراث‌فرهنگی قرار دهند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070400152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha