آرامگاه شاه غریب در روستای تاریخی انجدان مرکزی مرمت می‌شود

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از آغاز عملیات مرمتی آرامگاه شاه غریب با اعتبار یک میلیارد ریال در روستای انجدان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی حسین محمودی با اعلام این خبر گفت: بقعه شاه غریب (مستنصربالله) مربوط به دوره صفوی بوده و در شهرستان اراک، روستای تاریخی و هدف گردشگری انجدان واقع شده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی ادامه داد: این عملیات مرمتی شامل مرمت بام، گنبد، گچکاری داخل بنا و همچنین مرمت بدنه این بقعه تاریخی است.

محمودی با اشاره به اینکه این اثر تاریخی ۱۹ مهر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، تصریح کرد: اعتبار اختصاص داده شده به این بخش از مرمت بالغ بر یک میلیارد ریال است.

بنای مذکور مقبره‌ای است هشت‌ضعلی که به سبک بناهای چهارتاقی ساخته شده و شامل دو طبقه است. طبقه زیرین سردابه‌ای است که ارتفاع فعلی آن یک متر از سطح محوطه باغ پایین‌تر بوده پلان داخلی طبقه اول ‌ همکف ‌مربع‌شکل است.

بنا در ارتفاع شش متری دارای چهار گوشواره است که گنبد کم‌خیزی روی آن‌ گذاشته شده و ایوان ورودی اصلی در ضلع شرقی دارای تزئینات رسم‌بندی با گچ است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070400158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha