مسیر دسترسی بنای تاریخی قیز قلعه برای بازدید گردشگران آماده شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه گفت: مرمت و آماده‌سازی مسیر دسترسی قیزقلعه با هدف آسان شدن بازدید گردشگران به پایان رسید.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی رضا ایاز در این‌باره گفت: این عملیات اجرایی با اعتبار حدود ۴۳۰ میلیون تومان  و در مدت زمان سه ماه انجام شد که با انجام این عملیات، مرمت و آماده‌سازی مسیر دسترسی به بنای تاریخی قیز قلعه برای گردشگران هموار شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه افزود: ساخت این پلکان با استفاده از مصالح بومی و سنگ‌لاشه‌هایی که در محل کوه قرار دارند در مسیر دسترسی به قلعه انجام شده است.

ایاز قیزقلعه را از نظر قدمت و عظمت واجد ارزش و زیبایی دانست و افزود: ساخت این مسیر در جاده صعب‌العبور این بنا، بازسازی پله‌ها و مسیر برای سهولت دسترسی به این بنای تاریخی با هدف بازدید گردشگران ضروری به نظر می‌رسید.

او در ادامه افزود: قیزقلعه ساوه از آثار معماری شگفت‌انگیز ایران است که پیشینه آن به دوران پیش از اسلام و دوره ساسانی باز می‌گردد. این مجموعه عظیم دارای ۳هزار مترمربع مساحت است که دو بخش دژ دفاعی و قصر را شامل می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه با اشاره به اینکه این قلعه سنگی دارای تالارهای متعدد، رواق‌ها و ایوان‌هایی است که جزو ارزش معماری آن محسوب می‌شوند، گفت: این بنای ارزشمند به شماره ۸۶۰۰ در تاریخ نهم اردیبهشت ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070600301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha