هنر چرم‌دوزی کردستان در مسیر توسعه/ هنرمندان مورد حمایت قرار گیرند

چرم‌دوزی یکی از معروف‌ترین هنرهای سنتی و رشته‌های کاربردی صنایع‌دستی استان کردستان است که پس از گذشت سال‌های متمادی همچنان مرسوم بوده و به‌عنوان هنری زیبا ماندگار شده است و صنعتگران این حوزه با عشق و علاقه به تولید محصول می‌پردازند و آثاری ارزشمند و ماندگار خلق می‌کنند.

هیوا گروسی از جمله هنرمندان توانمندی است که در این زمینه با راه‌اندازی یک کارگاه کوچک اما پر از خلاقیت توانسته است اقدام به تولید محصولات چرم‌دوزی و عرضه آن به استان‌های سراسر کشور کند. 

این صنعتگر فعال سنندجی در گفت‌گو با خبرنگار میراث‌آریا با بیان اینکه حدود ١٤ سال است که کار چرم‌دوزی را شروع کرده‌ است گفت: بنده در رشته گرافیک تحصیل کرده بودم و به همین منظور برای طراحی لوگو با یک شرکت چرم‌دوزی همکاری داشتم، رفته رفته در این شرکت به این هنرصنعت علاقمند و حدود ١٠ سال به‌صورت جدی مشغول به‌کار شدم.

گروسی اظهار کرد: پس از آن با پشتوانه خانواده‌ام و همکاری معاونت صنایع‌دستی استان کردستان کارگاهی را راه‌اندازی و در آن کارگاه مشغول به تولید مصنوعات چرمی شدم و هم‌اکنون برای ٥ نفر به‌صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

 او با اشاره به اینکه هم‌اکنون دارنده برند "کاردو" در سنندج هستم، افزود: در کارگاهی که راه‌اندازی‌ کرده‌ام انواع محصولات چرمی دست‌دوز و چرخ‌دوز شامل کیف، کمربند و سایر محصولات چرمی از جمله بند ساعت، جاسویچی و ... با کیفیت بالا تولید و به خریداران ارائه می‌شود.

این هنرمند سنندجی بیان کرد: معاونت صنایع‌دستی استان کردستان و اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سنندج حمایت‌هایی از جمله صدور مجوز، پرداخت تسهیلات و از همه مهم‌تر واگذاری مکانی در مجتمع تایله سنندج با هزینه بسیار کم برای راه‌اندازی این کارگاه تولیدی انجام داده است.

دارنده برند چرم "کاردو" در سنندج با تاکید بر اینکه یک هنرمند چرمکار باید توانایی‌های مختلفی را در خودش پرورش دهد، یادآور شد: توانایی و ذوق در طراحی و اجرای طرح‌های مختلف، نقش‌آفرینی، انتخاب چرم مناسب، انتقال طرح، استفاده از ابزار مناسب، تزیین طرح و ساخت محصولات متنوع چرمی، ازجمله مواردی است که یک چرم‌کار با آن‌ها درگیر است.

گروسی در پایان سخنانش بیان کرد: امیدواریم با حمایت و پشتیبانی بیش از پیش مسئولان از هنرمندان جوان و مستعد استان و حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی، موفق به شناساندن این هنر ارزشمند و افزایش فروش تولیدات خود شویم و هنرجویان نیز پس از گذراندن آموزش‌های لازم، با تولیدات محصولات خودشان به اقتصاد خود و خانواده کمک کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070800533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha