ابوطالب قاسمی وسمهجانی معاون اداره کل سرمایهگذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری در یادداشتی نوشت: سرمایهگذاری و گردشگری سبز شعاری جذاب برای طیف گستردهای از مدیران، مسئولان، سازمانهای مردم نهاد، شهروندان و تمامی فعالان بوده و برای توجیه و تفسیر مقبولیت فعالیتهای خود سعی میشود، مقوله سبز و پاک را بدان گره بزنند و برچسب و هویت سبز بودن را بر فعالیتهای اقتصادی یا تولیدی خود پیوند دهند. گردشگری سبز در این میان با توجه به ذات فعالیت اهمیتی بیشتر داشته و عموماً به دلیل قرابت بیشتر با مقوله پایداری، انتظار زیادتری نیز از آن میرود. به عبارتی برای جلوگیری از تخریب محیطزیست، عموماً مسیر جایگزین را توسعه گردشگری در نظر میگیرند و آن را فعالیتی مناسب در مقابل صنایع و فعالیتهای آلاینده پیشنهاد میدهند. بنابراین در این رهگذر گردشگری میبایست معیار سبز بودن و پایداری را در اولویت اقدام قرار دهد. این مهم تا بدانجا پیش رفته که شعار سال سازمان جهانی گردشگری سرمایهگذاری سبز و گردشگری را مبنای عمل و تصمیم سازی و سیاست گذاری خود قرار داده است. گردشگری و سرمایهگذاری سبز به طور سنتی بر مقوله محیط زیست و منابع طبیعی استوار بوده، لیکن در رویکرد جدید سرمایهگذاری سبز علاوه بر داراییهای محیطزیست و منابع طبیعی، به انسان و شکوفایی و نوآوری نیز اشاره داشته است و سرمایهگذاری سبز را در صنعت گردشگری به این سه مفهوم مهم بسط داده است.
انسان به عنوان مهمترین عامل در شکلگیری پدیده گردشگری و عامل تصمیمساز در نحوه عمل به گردشگری تعیینکننده رفتار در این مقوله، اولین کلید واژه مورد تأکید سازمان جهانی گردشگری بوده است. سرمایهگذاری بر نحوه رفتار انسان با آموزش و توانمندسازی ذینفعان گردشگری مرتبط است و ارتقای مهارتها، آموزش با کیفیت و فراگیر، توسعه مهارتها برای زنان و جوامع روستایی و هوشمندسازی آموزش در اولویت سرمایهگذاری سبز قرار میگیرند. در بخش دوم سرمایهگذاری زمین و منابع طبیعی است که ریشه سنتی سرمایهگذاری سبز و توسعه پایدار است که به مقولاتی چون کاهش گازهای گلخانهای و تابآوری در برابر تغییرات اقلیمی و حداقل اثرات منفی بر منابع محیطزیستی تأکید دارد. این بخش از سرمایهگذاری سبز از آنجایی که برای گردشگری اهمیتی بیشتر و رسالت سنگینتری را تداعی میکند که گردشگری را صنعت جایگزین فعالیتهای آلاینده و مخرب زیستمحیطی معرفی میکند، بنابراین الزاماً باید سازوکار و ابتکاری در گردشگری در دستور کار قرار گیرد که حداقل اثرات را بر منابع طبیعی و زیست محیطی داشته باشد. در موضوع سوم به تقویت نوآوری و کارآفرینی اشاره دارد. مبحثی جدید در سرمایهگذاری سبز که به دیجیتالیسازی، حمایت از زنان کارآفرین و کسب و کارهای کوچک و متوسط تاکید میکند.
رویکرد جدیدی که سازمان جهانی جهانگردی به سرمایهگذاری سبز در گردشگری پیش گرفته و نگاهی جدیدی که به این مفهوم داشته است برنامههای تصمیمسازان و تصمیمگیران را در آینده گردشگری جهتدهی میکند و بسط مفهوم سرمایه گذاری سبز از نگاهی سنتی صرفاً به محیطزیست و منابع طبیعی به دو مقوله مهمتر و لازمه تحقق پایداری زیست محیطی را به این صنعت گشوده است، قطعاً در دنیای امروزی، پایداری زیستمحیطی و منابع طبیعی یا به عبارتی سرمایهگذاری سبز محور، با آموزش و ارتقای مهارتها و توانمندسازی با ابزار کارآفرینی و دیجیتالیسازی یا همان نوآوری و شکوفایی محقق میشود.
انتهای پیام/
نظر شما