سازمان جهانی گردشگری آماده میزبانی مقامات برتر گردشگری در مجمع عمومی

در حالی که یک هفته تا آغاز بیست و پنجمین مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری باقی مانده است، رهبران بخش گردشگری به سازمان‌های بین‌المللی پیوسته‌اند تا از نقش UNWTO در برونرفت گردشگری از بحران و بهبود و تحول تقدیر کنند.

به‌گزارش میراث آریا، در بیست و پنجمین اجلاس مجمع عمومی (۱۸ تا ۱۹ اکتبر، برابر با ۲۶ تا ۲۷ مهر ۱۴۰۲) نمایندگان بلندپایه و وزیران بیش از ۱۵۰ کشور در سمرقند، ازبکستان، دیدار خواهند داشت. مجمع عمومی UNWTO که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود، بار دیگر کشورهای عضو را از منطقه‌های مختلف جهان گرد هم می‌آورد تا برنامه کاری سازمان را به بحث بگذارند و پیش ببرند و به بزرگترین چالش‌های پیش روی گردشگری رسیدگی کنند.

پیش از این رویداد، چهره‌های کلیدی از سازمان‌های بین‌المللی پیشرو، از جمله سازمان ملل متحد، به رسمیت شناختن نقش UNWTO را ابراز کرده و علاقه خود را به مجمع عمومی آتی تأیید کردند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت: گردشگری به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های اقتصاد جهانی، قدرت زیادی در ایجاد پل بین فرهنگ‌ها، ایجاد فرصت‌های جدید و ارتقای توسعه پایدار دارد، اما گردشگری نیز تحت تأثیر چالش‌های جهانی قرار دارد. من می‌دانم که می‌توانیم روی سازمان جهانی گردشگری برای پیشبرد این چشم‌انداز حساب کنیم و با هم آینده‌ای بهتر را برای مردم و سیاره زمین رقم بزنیم.

ربکا گرینسپن، دبیرکل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) نیز گفت: اهمیت گردشگری به عنوان ابزاری برای توسعه اقتصادی جای شک و شبهه ندارد. کشورهای عضو UNWTO به طرز تحسین برانگیزی برای تغییر گردشگری و ایجاد یک بخش گردشگری انعطاف‌پذیرتر و پایدارتر تلاش می‌کنند. (UNCTAD) به همکاری نزدیک با UNWTO پیرامون اهداف و چشم‌انداز مشترک ما ادامه خواهد داد.

خوان کارلوس سالازار، دبیر کل سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) گفت: به لطف فناوری‌های جدید و تعهدات مشترک ما به نوآوری، همکاری و کارآفرینی، UNWTO و ایکائو به استفاده از پتانسیل کامل رشد گردشگری جهانی برای توانمندسازی جوانانی ادامه خواهند داد که دارای مشاغل با ارزش هستند.

مارگاریتیس شیناس، نایب رئیس کمیسیون اروپا، گفت: گردشگری در اروپا و سراسر جهان به شدت از اثرات مخرب همه‌گیری کرونا بهبود یافته است. با این حال، در این میان ما نباید درس‌هایی که از این همه‌گیری گرفتیم را فراموش کنیم یا چالش‌های جهانی آتی که اقتصادها و جوامع ما همچنان با آن روبه‌رو هستند را نادیده بگیریم. هیچ مکانی بهتر از مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری وجود ندارد که بتواند رهبران گردشگری جهانی در بخش‌های دولتی، خصوصی، غیرانتفاعی و دانشگاهی را این‌گونه گرد هم بیاورد.

از ایران هم مهندس سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، و علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور، در این مجمع حضور خواهند داشت. 

در مجمع عمومی، کشورهای عضو در مورد برنامه کاری UNWTO بحث و بررسی می‌کنند تا در نهایت آن را به تصویب برسانند. زوراب پولولیکاشویلی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری نیز گزارش خود را به همه اعضا ارائه خواهد کرد که در آن تاکید می‌کند که چگونه اولویت‌های اصلی طی دو سال گذشته با تمرکز ویژه بر سرمایه‌گذاری گردشگری، آموزش و نوآوری پیش رفته‌اند.

در چارچوب مجمع عمومی،UNWTO  همچنین تعدادی از نهادهای اصلی قانونی خود را تشکیل خواهد داد و رهبران بخش گردشگری را برای رویدادهای موضوعی با تمرکز بر اولویت‌های اصلی خود گرد هم خواهد آورد:

  • شورای اجرایی UNWTO برای صدونوزدهمین بار  (۱۷ اکتبر) و ۱۲۰امین بار (۲۰ اکتبر) تشکیل جلسه خواهد داد. وظیفه شورا این است که با مشورت دبیر کل، تمام اقدامات لازم را برای اجرای تصمیمات و توصیه‌های خود مجمع به عمل آورد و در مورد آن به مجمع گزارش دهد.
  • کمیسیون منطقه‌ای UNWTO برای اروپا (۱۶ اکتبر) برترین مقصد منطقه‌ای جهان با بالاتریسن تعداد گردشگران ورودی‌ بین‌المللی در میان کشورهای عضو را معرفی خواهد کرد و تمرکز خود را بر نوآوری، مشاغل و توانمندسازی جوانان قرار می‌دهد.
  • مجمع عمومی اعضای وابسته (۱۶ اکتبر) نمایندگانی از بخش خصوصی، جامعه مدنی و دانشگاه را گرد هم خواهد آورد.
  • مجمع سرمایه‌گذاری (۱۷ اکتبر) و انجمن آموزشی (۱۹ اکتبر) گفت و گوهای سطح بالا در مورد اولویت‌های کلیدی UNWTO، تقویت مشارکت عمومی-خصوصی حول اهداف مشترک برگزار می‌کنند.
  • بهترین روستاهای گردشگری UNWTO در سال ۲۰۲۳ در سمرقند اعلام می‌شوند که بهترین نمونه‌های گردشگری برای توسعه روستایی را مورد تاکید قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071901260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha