مرمت منزل تاریخی امیرکبیر روستای تاریخی هزاوه اراک پایان یافت

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از پایان عملیات مرمت منزل تاریخی امیرکبیر روستای تاریخی هزاوه خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی اظهار کرد: عایق‌کاری بام، مرمت درب و پنجره‌ها، تخریب دیواره‌های جانبی و نماکاری با تخصیص اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 300 میلیون ریال به پایان رسیده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: میرزا محمدتقی‌خان فراهانی یا همان امیرکبیر معروف‌ترین صدراعظم تمام دوره‌های تاریخی و پادشاهی کشور ایران است. میرزا تقی‌خان زاده روستای هزاوه استان مرکزی بود و در دوران سه ساله صدارت خود در دوران قاجار، منشأ خدمات و مبتکر اصلاحاتی بود که تأثیر بسزایی در تاریخ کشور و سرنوشت مردم داشت.

محمودی تصریح کرد: خانه تاریخی امیرکبیر در دوره قاجاریه بنا شده و این بنا به متراژ 625 متر مربع عرصه و 815 متر مربع اعیان در دو طبقه احداث شده است. طبقه اول این بنا دارای سقف سیزی قوص‌دار قدیمی و دیوارهای خشتی‌گلی و طبقه دوم دارای سقف تیرچوبی است که در روستای تاریخی هزاوه از توابع شهرستان اراک قرار دارد.

منزل تاریخی امیرکبیر به شماره 29706 در 16 بهمن 1389 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402072501604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha