طرح بزرگ چین و نقش آن در توسعه گردشگری ایران

طرح ابتکاری چین تحت عنوان «یک کمربند، یک راه» یک طرح برد – برد است و ایران با پیوستن به آن، موقعیت جغرافیایی‌اش را به یک موقعیت ژئوپلیتیکی تبدیل خواهد کرد. این طرح گذشته از ظرفیت سیاسی، می‌تواند تحولی بزرگ در حوزه گردشگری کشور ایجاد کند.

یاسر رعنایی کارشناس رسانه در یادداشتی نوشت: آنگاه که داریوش اول هخامنشی با فتح سرزمین وسیع هند توانست مرزهای ایران را تا نزدیکی سرحدات چین برساند آغاز نقطه عطف مهمی در روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو تمدن درخشان تاریخ بود.

تبادلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی در دوره اشکانی و تقویت آن در دوره ساسانی و نمود اعلای آن در دوره صفوی با احیای جاده ابریشم، سرآغاز اتصال شرق و غرب در پهنه گیتی بود که نشان از دیرینگی و روابط گسست ناپذیر این دو ملت تاریخ ساز دارد.

و اما در دنیای کنونی نگرش مشترک ایران و چین به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و تقویت همکاری‌های دو کشور در چارچوب نهادها و ترتیبات چندجانبه با بهره‌گیری از توانمندی‌های دو طرف، تبدیل به الگویی شاخص و ممتاز در روابط فراملی گشته است.

جمهوری اسلامی ایران همواره به دیده احترام به جمهوری خلق چین و دستاوردهای آن که محصول چند دهه کوشش، تجربه و ژرف‌اندیشی است نگریسته و رویکرد مستقل و ملی توسعه چین را که ضمن حراست از هویت تاریخی خود با دیدی صلح جویانه بر مبنای همکاری و تعامل در صحنه جهانی قرار داده می‌ستاید و پیشرفت‌های علمی و فناورانه را که ثمرات قابل توجه همگان را به دنبال داشته ارج می‌نهد.

و اما جمهوری اسلامی ایران نیز به منزله کشوری که همواره استقلال و عزت ملی را محور توسعه و سعادت قرار داده است همواره آمادگی پیوندهای دو جانبه با چین با تکیه بر منافع و اهداف مشترک به طور مستحکم بوده است.

جمهوری اسلامی ایران به سبب برخورداری از منابع مختلف انرژی و همچنین قرار داشتن در یک موقعیت جغرافیایی استراتژیک، از مزیت راهبردی مهمی در حوزه‌ حمل‌ و نقل بین‌المللی برخوردار است. این موقعیت جغرافیایی و استراتژیک سبب شده است ایران از گذشته تاکنون به عنوان پل ارتباطی شرق و غرب و همچنین گذرگاه کلیدی راه ابریشم به شمار بیاید که نقش مهمی را در اجرایی کردن طرح مزبور بازی کند.

از موضوعات بسیار مهم و مورد تاکید در توسعه همکاری‌های فی‌مابین، همکاری‌ها در حوزه گردشگری بود که در سفر رئیس جمهوری اسلامی به کشور چین نیز مطرح شد. غنای تاریخی و فرهنگی، طبیعت چهار فصل ایران باعث می‌شود تا همواره به عنوان مقصدی امن، جذاب و خاطره‌انگیز برای گردشگران باشد. اشتیاق رو به رشد گردشگران برای سفر به ایران در کنار حمایت‌های دولتی و امنیت سرمایه‌گذاری باعث شده تا ایران به عنوان بهشتی برای سرمایه‌گذاری مشهور شود.

اعلام لغو روادید سفر به ایران برای گردشگران چینی و صدور مجوز سفرهای گروهی از سوی کشور چین باعث شده تا انگیزه جدیدی در مسیر تبادلات فرهنگی و ارتباطات مردمی بین دو ملت تزریق گردد که بی شک ثمره آن افزایش تعاملات در حوزه‌های دیگر سیاسی و اقتصادی نیز خواهد بود.

چین بازاری به شدت وسیع، نو و سودآور در گردشگری است و برای ایران  که کشوری ناشناخته، جذاب و متنوع برای سلائق مختلف گردشگری است می‌تواند مقصدی زیبا برای گردشگران چینی باشد.  بنابراین فعالان حوزه گردشگری با تکیه بر تبلیغات می بایست زمینه لازم برای میزبانی شایسته را فراهم آورند.

طرح ابتکاری چین تحت عنوان «یک کمربند، یک راه» یک طرح برد – برد است و ایران با پیوستن به آن، موقعیت جغرافیایی‌اش را به یک موقعیت ژئوپلیتیکی تبدیل خواهد کرد. این طرح گذشته از ظرفیت سیاسی، می‌تواند تحولی بزرگ در حوزه گردشگری کشور ایجاد کند. لذا توسعه زیرساخت‌های گردشگری نیز باید در دستور کار دولت قرار گیرد تا از گستره این طرح بزرگ، اقتصاد گردشگری نیز بی بهره نماند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402072901828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha