پایان عملیات مرمت بخشی از کاشی‌کاری‌های مسجد گوهرشاد

معاون برنامه‌ریزی و مطالعات سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی از پایان عملیات مرمت بخشی از کاشی‌کاری‌های مسجد گوهرشاد خبر داد

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، سعید مهرپویا با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه، به تازگی در معرق کتیبه بالایی ضلع غربی صحن گوهرشاد، برخی آسیب‌ها از جمله جداشدگی کاشی از زمینه اصلی مشاهده شده بود، عملیات مرمت آن در دستور کار قرار گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و مطالعات سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی ادامه داد: طبق اعلام نظر کارشناسان علت این آسیب، تغییرات شدید دما، رطوبت باران و برخی دلایل فنی بوده که با هدف اصلاح آن و هم‌چنین کنترل مخاطرات احتمالی، در اولویت مرمت قرار گرفت.

مهرپویا گفت: مرمت و نگهداری تزئینات و آرایه‌های حرم مطهر، بخشی از وظایف مستمر سازمان عمران و نگهداری است که تلاش می‌شود به تدریج و بدون خدشه و با ایجاد حداقل محدودیت در امر زیارت به انجام برسد .

او اظهار کرد: سطح حدودی اقدامات تحکیمی 25 مترمربع بوده که در مدت سه ماه انجام شد.

مهرپویا یادآور شد: تعمیر و مرمت دوره‌ای تزئینات وابسته به معماری حرم مطهر رضوی، یکی از وظایف مهم سازمان عمران و نگهداری آستان قدس رضوی است.

مسجد «گوهرشاد» مشهد از جمله بناهای به جا مانده از عصر تیموری است که عظمت، قدمت، زیبایی معماری و هنر اسلامی را به نمایش می‌گذارد.

گوهرشاد ترکیبی از یک صحن، چهار ایوان، یک گنبد فیروزه‌ای، دو گلدسته و هفت شبستان است که به صورت حجیم‌سازی با آجرها و مصالح ساختمانی قرن نهم ساخته شده و همانطور که گفته شد یکی از شاهکارهای معماری دنیاست. طاق‌های گنبدی ‌شکل مسجد و مناره‌های آن با ویژگی و تزئینات خاص و با استفاده از سبک مقرنس، هم‌چنین نقوش و خطوط دیوار بر روی زمینه‌ گچی و معرق‌کاری ممتاز عصر تیموری، جلوه‌های بی‌نظیری از هنر ایرانی را در قلب حرم مطهر به نمایش گذاشته است.

دستور ساخت این مسجد در سال ۸۱۸ قمری توسط «بانو گوهرشاد» یکی از بانوان بزرگ و نامور کشور داده شده و روایات حاکی از آن بوده که گوهرشاد به واسطه پاکدامنی و علاقه زیادی که به ائمه اطهار(ع) داشته چنین دستوری ابلاغ کرده است تا پس از مرگش در جوار امام‌رضا(ع) به خاک سپرده شود.

«قوام‌الدین شیرازی» معمار اصلی بنای مسجد بوده که یکی از به نام‌ترین معماران ایرانی است. در معماری بنای گوهرشاد می‌توان به ویژگی‌های زیادی اشاره کرد که یکی از آن‌ها تزئینات گچبری و رنگ‌های زرد و آبی است که اصلی‌ترین رنگ‌های هنر اسلامی به شمار می‌روند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402073001927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha