باز شدن پرونده جهانی، جان تازه به محور تاریخی همدان بخشید

فرآیند هر پرونده ثبت جهانی در یونسکو، زمان می‌برد تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد؛ البته در ابتدای امر پرونده‌ها در مدت کوتاهی مثلاً سه‌ماهه بررسی شده و تعدادی نیز رد می‌شوند که خوشبختانه پرونده ثبت جهانی هگمتانه در این روند مورد قبول قرار گرفت و ارزیاب یونسکو در استان حضور پیدا کرد.

 به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، اتابک صفری تأکید کرد: در ادامه روند همه موارد توسط ارزیاب بررسی شده و سپس ارزیاب گزارش خود را در نشست علنی که با حضور کشورهای عضو برگزار می‌شود، مطرح خواهد کرد و در مرحله بعدی در این خصوص رأی‌گیری خواهد شد که این موضوع روال عادی است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان در ادامه به اقدامات انجام‌شده در محوطه باستانی هگمتانه پرداخت و ابراز کرد: اقدامات خوبی برای نمایش مناسب و شرایط نگهداری آثار انجام شد و به همین منظور نورپردازی مناسب درنظر گرفته شد.

کشف هفت لوح از جنس طلا و نقره از شاهان هخامنشی در همدان

او با اشاره به اینکه تعدادی لوح‌های منسوب به شاهان هخامنشی در ایران کشف شده است، تأکید کرد: از این تعداد هفت لوح از جنس طلا و نقره در همدان کشف شده که نشان‌دهنده تاریخ هخامنشیان در همدان است که کم‌تر به آن پرداخته شده؛ درصورتی که محکم‌ترین اسناد موجود ما متعلق به دوره هخامنشیان است.

صفری در ادامه تصریح کرد: معرفی نشدن این قسمت از تاریخ هخامنشیان در همدان موجب شده بود تا تصور مردم این‌ باشد که چرا اشیای مذکور از تخت جمشید به همدان آمده؟ درصورتی که این اشیای تاریخی متعلق به همدان است.

معاون میراث فرهنگی ابراز کرد: ثبت جهانی باعث شد کارهای خوبی در این خصوص در زمان کم انجام شود، مثلاً حفاظت از آثار با محافظ مناسب ازجمله کارهای خوب انجام‌شده در این محوطه بوده است.

او با اشاره به نصب تابلوهای معرفی هگمتانه به زبان انگلیسی و فارسی گفت: 35 تابلو در محوطه نصب شده که اطلاعات خوبی از آثار را به گردشگران معرفی خواهد کرد.

اتابک صفری  با بیان اینکه 75 هکتار محوطه ثبت جهانی است، افزود: از این میزان 32 هکتار مربوط به محوطه هگمتانه و 43 هکتار آن به بازار، میدان و آرامگاه بوعلی‌سینا تعلق دارد.

او یادآور شد: محوطه هگمتانه عرصه 75 هکتاری و حریم آن 287 هکتاری است که مجموعاً 362 هکتار می‌شود؛ تعداد بناهای ثبت‌شده در محوطه 35 مورد است، همچنین در این محوطه 115 عنصر معماری واجد ارزش وجود دارد.

او در ادامه با اشاره به وجود آثار تاریخی از دوران مختلف در همدان، عنوان کرد: بناهای تاریخی از دوران مختلف در همدان وجود دارد؛ ازجمله گنبد علویان که مربوط به دوره سلجوقی، استر و مردخای که مربوط به ایلخانیان و آرامگاه بوعلی‌سینا که مربوط به دوره معاصر است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تغییر نمای مغازه‌ها به درخواست خود اهالی بازار از دیگر اتفاقات خوب برای شهر بوده است، گفت: این همان موضوعی است که باعث شدتا مردم به سمت جهانی شدن، موضوعات گردشگری و حفظ آثار پیش بروند که حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080100015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha