تشکیل ۶۰ پرونده برای ثبت ملی آثار در استان لرستان/ ثبت ملی ۴۰ اثر در سال گذشته

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از پیگیری‌های برای تشکیل و تکمیل بیش از ۶۰ پرونده برای ثبت ملی آثار استان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، زهرا بهاروند با اعلام این خبر گفت: این پرونده‌ها در اولین جلسه تخصصی در وزارتخانه ارائه و مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اظهار کرد: با توجه به قوانین تعریف شده، حفاظت از آثار تاریخی منقول و غیر منقول در دستور کار قرار دارد و ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی کشور نیز در همین راستا صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: بر همین اساس به‌صورت سالانه، بررسی و شناسایی لازم توسط کارشناسان این حوزه در سطح استان انجام و با توجه به اولویت‌ها و ظرفیت‌ها و همچنین شاخص‌های تعریف شده نسبت به تشکیل پرونده آثار به منظور ثبت در فهرست ملی اقدام می‌شود.

بهاروند اضافه کرد: پرونده‌های تکمیل شده در نهایت برای ثبت ملی به کمیته تخصصی وزارت ارسال و پس از دفاع توسط کارشناسان استان در فهرست آثار ملی به ثبت خواهند رسید.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان افزود: سال گذشته ۴۰ اثر تاریخی اعم از منقول، غیرمنقول، طبیعی و ناملموس، ثبت ملی شده‌اند.

او عنوان کرد: در سال جاری نیز در چهار حوزه ذکر شده، بیش از ۶۰ پرونده تهیه و در اولین جلسه تخصصی که در وزارت تشکیل خواهد شد ارائه می‌شوند.

بهاروند با اشاره به ظرفیت بالای استان در زمینه ثبت آثار، ادامه داد: سالانه ثبت ملی آثار به‌صورت پراکنده در تمام نقاط استان با اولویت آثار اضطراری در دستور کار قرار دارد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان بیان کرد: آثار به ثبت رسیده تا کنون ۲۶۸۲ اثر است که همگی نیازمند مرمت، حفاظت و نگهداری هستند.

او تصریح کرد: عموم مردم می‌بایست از این مواریث ارزشمند که بر گرفته از فرهنگ اجدادی‌مان می‌باشند نگهداری کرده تا این میراث کهن را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080100032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha