جشنواره رویدادهای دفاع‌مقدس، گردشگری، عشایر و روستا در اهواز برگزار شد

با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز و معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان، جشنواره رویدادهای دفاع‌مقدس، گردشگری، عشایر و روستا در محل اتاق بازرگانی اهواز برگزار شد.

ه‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خوزستان در این جشنواره که دوم آبان‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، با بیان این‌که برخی موانع باعث شده تا از ظرفیت گردشگری استان به درستی استفاده نشود گفت: کارشناسان اعتقاد دارند که با استفاده از ظرفیت گردشگری، بخش مهمی از بیکاری استان قابل حل است.

محمد راضی‌جلالی بیان کرد: بخشی از وظایف مدیران اقتصادی فراهم کردن زمینه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در استان است که در این زمینه، بخش گردشگری نیز باید به آن توجه شود.

او با اشاره به اهمیت گردشگری سلامت در استان گفت: مقدمات راه‌اندازی یک ‌مجموعه گردشگری درمانی در حال انجام است تا به صورت مناسب و به‌صورت منسجم از گردشگران حوزه سلامت استقبال شود.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خوزستان ادامه داد: باتوجه به هم‌مرز بودن خوزستان با کشور عراق باید از این ظرفیت برای حضور گردشگران درمانی در استان استفاده کرد.

او گردشگری سلامت را یکی از کسب و کارهای پردرآمد دنیا عنوان کرد و افزود: استان از توانمندی‌های پزشکی و درمانی مطلوبی برخوردار است که به منظور رونق گردشگری سلامت، بهره‌برداری مناسب از این ظرفیت‌ها ضروری است.

جشنواره رویدادهای دفاع‌مقدس، گردشگری، عشایر و روستا در اهواز برگزار شد

ضرورت هم‌افزایی بخش‌های دولتی و خصوصی برای رونق صنعت گردشگری

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز در ادامه این جشنواره گفت: این اتاق درحال پیگیری برای انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان بخش دولتی و خصوصی برای حمایت و توسعه صنعت گردشگری استان و ایجاد یک هم‌افزایی در این بخش است.

محمدجواد امانی  افزود:  هدف از انعقاد این تفاهم، ایجاد تلفیقی بین بخش دولتی و خصوصی برای حمایت همه‌جانبه از بخش گردشگری و همکاری بیشتر به منظور رونق این بخش در استان است.

او گفت: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی، رسالت تشویق و ترغیب فعالان اقتصادی برای فعالیت و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری را دارد و تلاش بر این است تا فضایی مناسب برای انجام فعالان این بخش در استان را فراهم کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز اظهار کرد: تشکیل یک دبیرخانه مشترک بین دستگاه‌های مرتبط و بخش خصوصی یک هم‌افزایی برای توسعه حوزه گردشگری در استان را فراهم می‌کند.

او با اشاره به بخش‌های مختلف صنعت گردشگری اظهار کرد: طبیعت، بافت‌های تاریخی و سواحل بخشی از ظرفیت‌های گردشگری خوزستان است که نیاز به رونق‌بخشی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر دارند.

امانی تأکید کرد: خوزستان با داشتن ظرفیت‌های متنوع میزبان بسیار خوبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است.

جشنواره رویدادهای دفاع‌مقدس، گردشگری، عشایر و روستا در اهواز برگزار شد

پیشنهاد تشکیل دبیرخانه اجرای مدیریت طرح‌های گردشگری در خوزستان

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز در این جشنواره گفت: درخواست می‌شود تفاهم‌نامه‌ای بین دو بخش "گردشگری" و "اقتصادی" استان به منظور تقویت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و همچنین صادرات صنایع‌دستی منعقد شود.

هادی شرفی افزود: تشکیل دبیرخانه برای اجرا و مدیریت طرح‌های گردشگری استان بسیار ضروری است و شهرداری‌ها در تشکیل ساختار و پیشبرد اهداف این دبیرخانه از نقش تأثیرگذاری برخوردار هستند.

او با تأکید بر ایجاد زیرساخت‌های مناسب در مرزهای خوزستان برای استقبال از گردشگران ادامه داد: برای پذیرش و استقبال هرچه بهتر و بیشتر از گردشگران، باید فضاسازی و زیرساخت‌های لازم در مرزهای استان فراهم شود.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز همچنین لازمه رونق و استفاده از صنعت گردشگری سلامت در استان را همکاری دانشگاه‌های علوم‌پزشکی عنوان کرد.

او بر تعامل هر چه بیشتر با کشورهای همسایه و شرق آسیا تأکید کرد و گفت: برای تشویق فعالان اقتصادی حوزه گردشگری و همچنین جذب گردشگر، باید تعامل و ارتباط با این کشورها را تقویت کرد.

جشنواره رویدادهای دفاع‌مقدس، گردشگری، عشایر و روستا در اهواز برگزار شد

ظرفیت‌های گردشگری خوزستان، راهکاری برای توسعه گردشگری

در ادامه نایب‌رئیس اول کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اهواز نیز اظهار کرد: گردشگری بر بستری که توسط دستگاه‌های مختلف ایجاد می‌شود قابلیت رشد و توسعه را دارد هیچوقت نمیتوان انتظار رونق را از گردشگری‌ای داشت که بر مبنای خواسته و اراده بدون ایجاد زیرساخت باشد .

پیمان نبهانی عنوان کرد: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی وظیفه و رسالت هدایت هدفمند سرمایه و تقدینگی به بخش‌های مختلف اقتصادی را دارد که در حوزه گردشگری این مهم برعهده کمیسیون گردشگری و صنایع وابسته گذاشته شده است.

او افزود: بر همین اساس با رویکردی مبتنی بر ظرفیت‌سنجی، معرفی، شناسایی و جذب نقدینگی به این بخش اقداماتی صورت گرفت و جلسات هم‌اندیشی و تبادل نظر نیز باحضور مسئولان ادارات و نهادهای مرتبط و ذی‌مدخل همچنین فعالان اقتصادی این بخش برگزار شد که باتوجه به این‌که ماه مهر مقارن بود با سه ماسبت ثبت‌شده در تقویم ملی شامل هفته دفاع‌مقدس، روز جهانی و هفته گردشگری و همچنین روز روستاها و عشایر و در این حوزه‌ها کمتر به تراکنش مالی حاصل از این حوزه‌ها توجه می‌شد، تصمیم بر برجسته کردن این ظرفیت ها با رویکرد اقتصادی گرفته شد.

نایب‌رئیس اول کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اهواز افزود: براساس درخواست فعالان این بخش‌ها، فضایی برای ارائه، معرفی و فروش در اختیار صنعتگران صنایع‌دستی و بهره‌برداران تأسیسات اقامتی گذاشته شد که باتوجه به تنوع ظرفیت‌های عرضه شده، با استقبال بازدیدکنندگان مواجه شد.

او ادامه داد: در بخش همایش نیز، برنامه‌ریزان برگزاری رویداد در اتاق بازرگانی سعی بر بهره‌برداری از ظرفیت‌های مغفول، کم‌کاری‌های صورت‌گرفته و راهکارهای فعال کردن سرمایه‌های راکد داشتند و سخنرانان نیز که افراد صاحب‌نظر و از بخش حاکمیتی و اجرایی استان بودند همگی به تشریح این دیدگاه پرداختند و اتفاق نظر داشتند که ظرفیت‌های گردشگری خوزستان ممکن است راهکاری برای توسعه اقتصادی استان باشد.

نبهانی در ادامه با اشاره به این‌که گردشگری جنگ با حدود ۶ میلیون نفرسفر در سال، عشایر و روستاهای پرتعداد در استان و زیرساخت‌های خوب استان، همگی ظرفیت‌های خوبی برای تبدیل شدن استان خوزستان به قطب گردشگری منطقه هستند افزود: با هم‌افزایی و هم‌گرایی می‌توان به تحقق این هدف کمک کرد.

او خاطرنشان کرد: موضوع فلسطین و حوادث جاری در غزه از موضوعات مهم این رویداد بود که نشان از همبستگی دولتی و مردمی استان با ملت مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات صهیونیست‌های افراطی داشت که در این جشنواره کارزار محکومیت جنایات رژیم غاصب اسرائیل نیز با نمایش چند تابلو راه‌اندازی شد.

نایب‌رئیس اول کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اهواز خاطرنشان کرد: برگزاری رویدادهای اینچنینی با محوریت اتاق بازرگانی که یک مجموعه اقتصادی تخصصی است، می‌تواند شاخ و برگ‌های اضافی و موانع کسب و کار ناشی از نظرات انتفاعی و یا دخالت‌های سیاسی را حذف و به رونق کسب و کار بیانجامد.

او افزود: عدم حضور برخی از دست‌اندرکاران اصلی بخش گردشگری از جمله دانشگاه علوم‌پزشکی و شهرداری از نکات بارز و قابل تأملی بود که باید در کارگروه‌های مرتبط بررسی، پیگیری و آسیب‌شناسی شود تا شاهد رونق کسب و کار گردشگری سلامت به عنوان یک فعالیت ارزآور و پاک باشیم .

نبهانی ابراز امیدواری کرد: روحیه تعامل و همکاری در همه ارکان دولتی و خصوصی استان به دور از بخشی‌نگری،  بهره‌گیری از افراد متخصص با تحصیلات مرتبط  و عدم اصرار بر تجربیات ناموفق باعث شود تا به تدریج به سمتی پیش برویم که گردشگری در استان خوزستان جایگزینی برای نفت، پتروشیمی و فولاد باشد که در این مسیر رسالت رسانه‌های متعهد نقش تأثیرگذاری در ایجاد این حلقه نحات‌بخش خواهد داشت.

جشنواره رویدادهای دفاع‌مقدس، گردشگری، عشایر و روستا در اهواز برگزار شد

همدلی و همکاری اثربخش دستگاه‌ها در حوزه گردشگری ادامه‌دار باشد

جمال عامری‌نسب معاون گردشگری مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان نیز در این مراسم ضمن تشکر از فعالان گردشگری به دلیل همکاری در برگزاری مراسم روز جهانی جهان‌گردی که باعث رقم خوردن اتفاقات بی‌سابقه‌ای در عرصه گردشگری خوزستان شد افزود: از جمله این اتفاقات مهم می‌توان به برگزاری بی‌وقفه کارگاه‌های اموزشی و همایش‌های متعدد اشاره کرد که برای نخستین بار به مدت یکماه در سراسر استان اجرا شدند.

او ضمن تقدیر از اتاق بازرگانی اهواز که به ‌عنوان اولین سازمان خصوصی با تلاش و تکاپو در صدد رونق بخشیدن به صنعت گردشگری است گفت: در این جشنواره شاهد رونق و تبلور صنعت گردشگری با هدف معرفی خوزستانی غنی و یکتا و بی‌همتا به زیباترین نوع آن بودیم.

 معاون گردشگری مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان با بیان این‌که در این رویداد جای شهرداری‌ها خالی بود افزود: حوزه گردشگری به فردفرد خوزستانی‌ها تعلق دارد و همه دستگاه‌ها باید در این حوزه تلاش کنند تا خوزستان، قابلیت‌ها، جاذبه‌ها و ظرفیت‌های موجود شناسایی، بررسی و بهترین نحو معرفی شوند.

او تأکید کرد: قطعاً اگر در راستای تحقق این هدف، متحدانه گام برداشته شود، جوانان جویای کار این مرز و بوم، از خطه زیبای‌شان کسب درآمد خواهند کرد.

عامری‌نسب عنوان کرد: ما به مدد یاری و پشتیبانی همه دستگاه‌ها به منظور برگزاری گشت‌های آشناسازی خارجی و گردشگری سلامت، ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری، معرفی جاذبه‌های گردشگری در داخل و خارج از کشور، جذب گردشگران خارج  و ایجاد رونق در صنعت گردشگری نیازمندیم.

او افزود: به یقین، این هم‌افزایی ضمن جلب منویان مقام معظم رهبری و عملی شدن سیاست‌های دولت در ایجاد اشتغال پایدار، باعث ارزآوردی هدفمند در کشور می‌شود.

معاون گردشگری مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود مراتب تقدیر و سپاس خود را از معاونت فرهنگی و روابط‌عمومی باشگاه فولاد خوزستان بابت زمینه‌سازی برای برگزاری گشت گردشگری در دسترس‌پذیر که در نوع خود اتفاقی اتفاقی جالب، جذاب و به یادماندنی بود ابراز داشت و افزود: در این گشت، سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان و جمعی از بازیکنان آن باشگاه، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را برای معلولان و روشندلان عزیزمان ایجاد کردند.

عامری‌نسب اظهار امیدواری کرد: این همکاری، همدلی و فعالیت اثربخش و مثمرثمر در رویدادهای آتی تداوم داشته باشد و شاهد مشارکت همه دستگاه‌های خوزستان در رویدادهای گردشگری به‌ویژه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته و ثبت رخدادی اثربخش در عرصه گردشگری استان باشیم.

بنا به این گزارش محورهای برگزاری جشنواره، رویدادهای دفاع‌مقدس، گردشگری، عشایر و روستا در دو بخش فرصت‌های سرمایه‌گذاری، گردشگری و احیای صنایع‌دستی استان بوده است.

در پایان جشنواره نیز از ۲۰ نفر فعال حوزه گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان تجلیل شد.

جشنواره رویدادهای دفاع‌مقدس، گردشگری، عشایر و روستا در اهواز برگزار شد

جشنواره رویدادهای دفاع‌مقدس، گردشگری، عشایر و روستا در اهواز برگزار شد

جشنواره رویدادهای دفاع‌مقدس، گردشگری، عشایر و روستا در اهواز برگزار شد

جشنواره رویدادهای دفاع‌مقدس، گردشگری، عشایر و روستا در اهواز برگزار شد

جشنواره رویدادهای دفاع‌مقدس، گردشگری، عشایر و روستا در اهواز برگزار شد

جشنواره رویدادهای دفاع‌مقدس، گردشگری، عشایر و روستا در اهواز برگزار شد

جشنواره رویدادهای دفاع‌مقدس، گردشگری، عشایر و روستا در اهواز برگزار شد

جشنواره رویدادهای دفاع‌مقدس، گردشگری، عشایر و روستا در اهواز برگزار شد

انتهای پیام/

کد خبر 1402080300179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha