تصویب طرح گردشگری روستای «زیارت» و صدور مجوز طرح‌های عمومی در کارگروه فرا قوه‌ای

با پیگیری‌های مجدانه استاندار گلستان و اقدامات شبانه‌روزی دستگاه اجرایی و قضایی در راستای توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز و برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز از گذشته، کارگروه فرا قوه‌ای درخواست استان گلستان مبنی بر اجرای طرح گردشگری و طبیعت‌گردی و صدور مجوز طرح‌های گردشگری عمومی در منطقه گردشگری زیارت را تصویب کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، علی‌محمد زنگانه در جلسه کارگروه فرا قوه‌ای که روز چهارشنبه 3 آبان‌ماه 1402 در تهران برگزار شد، گفت: روستای زیارت یک بافت باارزش تاریخی است که دارای نقاط گردشگری و تفریحی مثل جنگل، کوه، آبشار، آب گرم و امام‌زاده است و هرساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران است.

استاندار گلستان افزود: با توجه به شیب‌دار بودن اراضی و عدم امکان کشاورزی متأسفانه مردم روستا در سال‌های گذشته به فروش اراضی خود روی آوردند و ساخت‌وساز غیرمجاز در دهه‌های گذشته افرایش پیدا کرد.

او خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از گسترش ساخت‌وساز غیرمجاز اقدامات گسترده‌ای انجام شد که پهنه‌بندی مناطق و اقدامات کنترلی و تصویربرداری هوایی باهدف پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز اقدامات مؤثری بود که با اجرای ایست و بازرسی و ورود دستگاه‌های اجرایی و قضایی در ابتدای ورودی محور ارتباطی روستا، ساخت‌وساز غیرمجاز را به صفر رساند.

زنگانه بیان کرد: هماهنگی موجود بین دستگاه‌های مختلف باعث شده از طریق شناسایی، پایش و رصد و صدور و اجرای احکام قضایی ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه گردشگری زیارت قطع شود و از سوی دیگر برای رونق معیشت مردم روستا، طرحی با محوریت مردم روستا برای کسب درآمد از طریق گسترش گردشگری طراحی، تدوین و تنظیم‌شده است.

او گفت: در این طرح مجموعه‌های مختلف مکلف به انجام اقداماتی هستند که کمترین بارگذاری سازه در منطقه گردشگری زیارت رقم بخورد و با استفاده از ظرفیت‌های موجود، شاهد رونق درآمد از طریق گسترش گردشگری باشیم.

استاندار گلستان تصریح کرد: به‌منظور اجرای این طرح نیاز است تا مصوبات پیشین کارگروه فرا قوه‌ای به‌منظور تسریع در اجرای طرح‌های گردشگری اصلاح شود و اجازه دهیم اقدامات بر مدار قانون پیگیری و اجرا شود و علاوه بر پیشگیری و برخورد با ساخت‌وساز غیرمجاز، طرح‌های گردشگری را نیز بتوانیم باقوت اجرایی کنیم.

زنگانه افزود: 47 درصد مردم استان گلستان ساکن روستا هستند و توسعه روستا محور یکی از سیاست‌های اساسی در مدیریت استان است.

او بیان کرد: ما در قبال مردم این استان که درآمد سرانه آن‌ها کم‌تر از نصف میانگین کشور است مسئولیم و باید کمک کنیم که شرایط معیشتی مردم به‌ویژه مردم روستا بهبود یابد. طی اقدامات دو سال اخیر درآمد سرانه به بالای نصف میانگین کشور رسیده و ضریب جینی در روستاها بهبودیافته است و ما باید همچنان برنامه‌های پیشرفت روستا محور را ادامه بدهیم.

استاندار گلستان تأکید کرد: در استان گلستان ما یک الگوی پیشرفت مبتنی با رعایت چهارچوب‌های محیط زیستی را اجرا می‌کنیم که در بسیاری از موارد اقدامات استان گلستان الگوی کشوری شده است.

او بیان کرد: تمامی دهیارانی که به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و گزارش ساخت‌وسازهای غیرمجاز را ارائه نمی‌دهند بلافاصله عزل می‌شوند.

بر اساس مذاکرات انجام‌شده، ارائه گزارش‌های کارشناسی و بررسی‌های تخصصی مقرر شد در مصوبه جدید، ضمن تداوم برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تعیین تکلیف ساخت‌وسازهای غیرمجاز گذشته، طرح گردشگری و طبیعت‌گردی عمومی با پرهیز از ساخت‌وساز ویلاهای شخصی و پرهیز از خصوصی شدن اراضی ملی و عمومی با رعایت قوانین و مقررات ذی‌ربط و استعلام از مراجع مربوطه اجرایی شده و مجوزهای قانونی در خصوص طرح‌های  گردشگری عمومی صادر شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080400191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha